Mamami......a, toch niet WEER ?

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Mamami......a, toch niet WEER ?

Bericht door bee-tree » za 21 sep 2013, 06:53

Het is net 06.00 geweest, De maan heeft me wakker gemaakt. Ze schijnt zo nu en dan
door de dunne bewolking heen aan de Zuid-Westelijke hemel. Ik heb nog geen weerbericht gehoord.
Vandaar dat ik even K.ter Laan lees en jullie laat meelezen.
Het is vandaag het begin van de kalenderherfst, 21 september. Tijdens de Franse Revolutie begon
de herfst op een andere datum. Er kwamen andere namen voor de maanden. Alles moest immers anders.
Maar op het platteland bleef men de Joods-Christelijke traditie trouw, althans in het hart.
21 sept. Ma......theus z'n dag. Is het weder met Mattheus klaar, goede (honing)oogst het naaste jaar.
22 sept. Ma......uritius z'n dag. Vertoont zich Mauritius klaar, vele stormen verwacht u maar.
29 sept. Mi.......chaël z'n dag. Trekt vóór Michiel de vogel niet, geen winter is nog in 't verschiet.

Ik eindig met een mooi vooruitzicht, namelijk de Sint Michielszomer. "Aldus noemt men de dagen rond 29 september,
omdat deze gewoonlijk mooi zijn". (Aldus schrijft K.ter Laan in zijn Nederlandse spreekwoorden, spreuken en zegswijzen.
'S-Gravenhage -1951- Djakarta G.B. Van Goor zonen's Uitgeversmaatschappij N.V. Tweede druk) Zj.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Mamami......a, toch niet WEER ?

Bericht door bee-tree » di 01 okt 2013, 01:39

Waarschuwing....... De vogeltrek is al vóór 29 september flink begonnen. Vooral de ganzentrek viel op.
Afgelopen donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag 29 sept. bij krachtige Noord-Oostenwind, trokken duizenden
gasten uit het hoge Noord-Oosten van Europa de aandacht. De winter laat niet lang meer op zich wachten.
De St.Michielszomer duurt nog 2 dagen, volop zon en 15 graden, goed schilderweer voor buitenwerk.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Mamami......a, toch niet WEER ?

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 01 okt 2013, 08:24

Ik heb zondag ook de eerste ganzen over horen vliegen. Mijn bijen zijn ingewinterd, bij een mogelijk moerloos volk is een nieuwe moer ingevoerd, of het een succes is moet ik nog afwachten. Bij 1 volk nog de liebig-dispenser eraf halen (zondag was hij nog niet helemaal leeg) en dan is ook dat volk helemaal klaar voor de winter.
Hopelijk kan ik dit weekend nog een keer mijn poort schilderen en dan is ook dat klaar. Laat de winter maar komen!

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Mamami......a, toch niet WEER ?

Bericht door bee-tree » vr 08 nov 2013, 20:26

Moedertje, mama mia toch weer niet over het weer !
In oude 'spreuken' van K. ter Laan is sprake van 3 nazomers. Rondom het kinderfeest Sint Maarten op 11 november
is het meestal relatief warm weer , Met name in Vlaanderen spreekt men van Sint Mertenzomer.
Thans hoor je hooguit de discriminerende term 'oude w....n zomer' . De meesten sluiten de zomer af op 21 september.
Waren de mensen vroeger minder zeurderig, minder koukleumerig ? Werd de armoe verlicht door enkele milde dagen ?
Waren de huizen minder aangenaam warm te houden; waren ze 's morgens killer dan buiten ?
Liepen de mensen minder modieus gekleed , dus dikker gekleed, waardoor ze het bij 12 graden al snel te warm kregen ?
Moesten ze meer te voet gaan en werden daardoor warm en vonden het bij dezelfde temperatuur warmer ?
Of keken ze naar de bijen die op het platteland ruimer vertegenwoordigd waren dan thans. Als ze de bijen zagen vliegen
kregen ze een zomers gevoel.
Op een Franse T.V. zender zag ik gister de verwachting voor zondag en volgende dagen; gemiddeld 12 graden overdag,
's nachts dicht bij het vriespunt. Het kan uitkomen, want de maan is wassend naar vol toe; dan is het meestal zonnig weer.
Een kleine inzinking tussendoor mag. Morgen regen, maar zondag zon, maandag Sint Maarten ook, maar ook wat regen.
In Frankrijk heet de St.Martinuszomer 'Lété de Saint Martin'. Vlaanderen krijgt er een vleug van mee. Wie weet, wij ook.
Geniet met de bijen van dit zomertje waarop de laatste generatie zich kan invliegen en poepen, enz. Zj.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten