Help ik verzuip.

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Help ik verzuip.

Bericht door bee-tree » za 12 okt 2013, 10:35

Vorige week was ik 'er bijna niet meer geweest'.
Toen ik bij het ven arriveerde waar ik als vrijwilliger op de oevers berkenopslag moet verwijderen
om de hei te sparen, zag ik op het water een tonnetje drijven. Er stond het 'keerteken' op; symbool voor gevaarlijke inhoud.Ik moest en zou dat ding verwijderen vóór het lek raakte.
In onderbroek waadde ik er naar toe. Het is een ondiep uitgebaggerd ven. Helaas was ik te ongeduldig; veroorzaakte een lichte golfslag; tonnetje dreef voor me weg. Toen in slow motion verder.
Ik legde mijn handen er net niet bovenop maar iets opzij. Het tonnetje begon om z'n as te draaien.
En tot overmaat van ramp gleed ik uit en ging kopje onder. Als dorpsjongen van ons waterarme binnenland
heb ik nooit goed leren zwemmen. De Geleenbeek werd als open riool gebruikt door de Staatsmijnen voor het
waswater van de steenkolen. Eén van onze lagere school makkers is in dat gitzwarte water verdronken.
Sorry, ik moest dat even kwijt. Waarom eigenlijk dit verhaal ? Lees verder.
Omdat ik in voerbakjes, waarvan de deksels stuk zijn, kurken als drijvende vlondertjes gebruik, maar telkens
verdronken bijen aantref, moest ik denken aan het 'gedrag'van het tonnetje. Samen met een medisch analist
vonden we een manier om dat kantelen van de kurken te voorkomen op het moment dat er meer bijen op gaan
zitten en voorover reiken naar het suikerwater. Ik plaats het idee bij TIPS. Wie doet het al zo als ik ? Hoe dan ? Zj.

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Help ik verzuip.

Bericht door Robbert » za 12 okt 2013, 11:32

Ik zou nieuwe deksels kopen.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Help ik verzuip.

Bericht door bee-tree » za 12 okt 2013, 19:13

Dat kan altijd nog Robbert Het bestuur van de VBN wil graag dat je spullen van het Bijenhuis koopt.
De inkomsten uit verkochte spullen liggen een stuk lager dan de inkomsten uit onze contributie.
Hoe moeten de kosten voor een facelift van het Bijenhuis gedekt worden ?
De meeste noordelijke imkers kopen bij een particuliere handel in bijenartikelen, omdat ze de reis naar
Wageningen te duur vinden. Je kunt thans wel via het internet bestellen, maar daar zijn we nog niet erg
bedreven in.
Mijn belangrijkste motief om alternatieve hulpmiddelen te maken, is de behoefte, om mijn inventiviteit en
improvisatievermogen op peil te houden. Dus, ik hou van uitvindingen doen en me ogenblikkelijk redden met de riemen
die ik heb. Robbert, ik ben een uur geleden teruggekomen van een verjaardagspartijtje in een restaurant.
Ik heb wat kurken meegekregen. Helaas mochten we de 10 soorten hapjes met de vuist aanvatten en oppeuzelen.
Waarom dat woordje HELAAS ? Het heeft te maken met mijn uitvinding. Het is vandaag vroeg donker, dus je hebt
nog een lange avond voor de boeg. Ik zou graag zien dat jij me nog vanavond vertelt hoe je onze kurken tot
veilige vlonders voor de bijen kunt maken. Ook een prettige avond gewenst. Zjef

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Help ik verzuip.

Bericht door bee-tree » za 19 okt 2013, 06:56

Goede morgen samen, weet nou echt niemand hoe je een kurk kan stabiliseren opdat ze niet kantelt als
er bijen op gaan zitten en de bijen dreigen kopje onder te gaan ? Ik zal de tip bij het onderwerp tips plaatsen. Zj.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Help ik verzuip.

Bericht door Hans van der Post. » za 09 nov 2013, 23:59

bee-tree schreef:Goede morgen samen, weet nou echt niemand hoe je een kurk kan stabiliseren opdat ze niet kantelt als
er bijen op gaan zitten en de bijen dreigen kopje onder te gaan ? Ik zal de tip bij het onderwerp tips plaatsen. Zj.
Aan de tegen over gestelde zijde een stokje in de kurk drukken.
Dit geeft een stabiele drijvende kurk.
!Hans.

kor
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 24 aug 2012, 16:40
Contacteer:

Re: Help ik verzuip.

Bericht door kor » zo 10 nov 2013, 00:14

Kan je niet drie of meer kurken aan elkaar koppelen met een stukje stug draad dat je in de kurk prikt? Drie kurken minstens, dacht ik, voor de stabiliteit. Ik heb dit in mijn hoofd verzonnen en niet uitgeprobeerd.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Help ik verzuip.

Bericht door Erik Konijn » zo 10 nov 2013, 09:52

Maak een vlot van die kurken.

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Help ik verzuip.

Bericht door Robbert » zo 10 nov 2013, 11:24

Snij er over de lengte richting een deel vanaf.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Help ik verzuip.

Bericht door Jaap v.Popering » zo 10 nov 2013, 12:12

Heel lang geleden had mijn Vader voerbakken van ( ik denk ) 1 of 1 1/2 Liter waar de bijen dan maar in één afdeling konden komen waar een drijver van een dun plaatje van hout ( een drijver )in gemaakt was waar vele gaatjes in geboord waren waar de bijen dan zonder problemen op stonden te drinken .


Jaap v P

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Help ik verzuip.

Bericht door Primus » zo 10 nov 2013, 15:12

Korfimkers doen er gewoon op maat van het bakje geknipt roggestro is dat drijft altijd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten