Oktoberfeest 2013

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
kor
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 24 aug 2012, 16:40
Contacteer:

Re: Oktoberfeest 2013

Bericht door kor » do 07 nov 2013, 16:05

Veertigduizend bij elkaar
Hoe hou je ons nog uit elkaar
En binnen is het heel erg duister
Overal hoor je het gefluister
van mede-bijen links en rechts,
voor en achter, onder boven
erop vertrouwen kan ik slechts
dat ze mij zullen geloven
als ik ze zeg dat ik hier hoor
maar dan roept iedereen in koor
“we hebben je al lang herkend,
we roken al dat jij het bent”

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Oktoberfeest 2013

Bericht door bee-tree » do 07 nov 2013, 20:06

Je gedicht zonder titel maakt het mij moeilijk om het meteen te begrijpen.
Ik moet het nog een paar keer overlezen. Zit er een diepere betekenis in of geef je in mooie bewoordingen
weer hoe bijen huisgenoten herkennen aan de hand van de nestgeur ? Is het laatste het geval,
dan ben je daarin goed, zo niet voortreffelijk, geslaagd.
Het kan zijn dat je creatie past bij de titel van de site 'Oktoberfeest', inmiddels gevolgd door 'Novemberfeest'
Met 40ooo bedoel je misschien de bezoekers van PinkPop waar de enkeling herkend wordt aan de geur van......
Lijkt te ver gezocht ? Wat is dan de link met Oktoberfeest of is die er niet ? Je hoeft voorlopig niet
te antwoorden omdat ik eerst nog wat studie wil maken van je gedicht. Sorry Kor, er is iets mis met de lay-out;
die heb ik dubbel op mijn scherm staan. Ik stop nu.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Oktoberfeest 2013

Bericht door bee-tree » vr 08 nov 2013, 19:29

Kor, ik heb je poëtische ontboezeming zonet weer twee keer gelezen , maar ik kom er weer niet uit.
Momenteel maakt het op mij de indruk dat het tegelijk over twee individuën gaat, namelijk een bij en jezelf.
Die 40000 herkennen jou aan je geur. Iedere imker heeft naast zijn gedrag ook een geur waaraan hij herkend wordt.
Lees je gedicht maar eens door. Je kunt het op twee manieren lezen met een beetje goede wil. Zj.

kor
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 24 aug 2012, 16:40
Contacteer:

Re: Oktoberfeest 2013

Bericht door kor » vr 08 nov 2013, 19:41

Ik ben ten eerste helemaal vereerd dat er zoveel aandacht aan het gedicht besteed wordt :-)

Wat ik eigenlijk in gedachten had, was dat de hoofdpersoon in het gedicht een bijtje is. Die terug komt in het donker nest en bang is dat ze niet herkend wordt door haar familie. Maar inderdaad, als ik het weer lees, zou ik het ook zelf kunnen zijn.

Ik moet zeggen dat het hele Oktoberfeest, laat staan Pink Pop een rol gespeeld heeft bij het plaatsen van dit gedichtje.

Het idee is eigenlijk dat ik kinderen iets over bijen wil leren. Terwijl ik zelf nog niet eens imker ben, ik ben hoogstens assistent-imker geweest. Maar dat wil niet zeggen dat ik dat wat ik weet, niet over zou mogen brengen. Ik zeg dit omdat in imker-land het altijd zo'n issue is hoeveel ervaring je hebt. “Ik imker nog maar 70 jaar dus ik ben feitelijk nog een beginner”.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten