Oktoberfeest 2013

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Oktoberfeest 2013

Bericht door bee-tree » do 31 okt 2013, 11:01

Nederland heeft weer wijngaarden. In veel steden en dorpen worden oktoberfeesten gevierd
in de stijl van de Beierse wijnfeesten; sjrammel- en blaasmuziek, grote pullen bier in plaats van wijn,
braadworst, enz. Ik hou er wel van, maar ben niet gulzig genoeg. De commercie verdient aan mij niet genoeg.
Ik ben niet meer van zins volle pullen bier leeg te gooien in de plantenbak met kunsstofdruivenranken
die achter me staat.
Voor imkers was het in 2013 bijna elke dag oktoberfeest, omdat het voor de bijen in oktober feest was;
nectar en stuifmeel in alle soorten en maten. Op het imkerforum heerste juichstemming, maar niemand op eentje na
zong een lied. Ook op imkerbijeenkomsten wordt niet gezongen. Er bestaan geen bijenliedjes terwijl de imkers
zeggen van bijen te houden. Je zou haast denken: "De min behelst voornamelijk het honinggewin".
Terwijl er zulke lieve bijen geteeld worden, hoor ik nooit liefdesliederen over Krainer-, Ligustica- en Adams'bijen.
Ik heb wel enkele versjes gemaakt, maar kan ze niet terugvinden. Bovendien weet ik niet of ik er de lezers
een plezier mee doe. Eerst wil ik de ontvankelijkheid voor dichterlijke taal bevorderen.
Hier volgt een probeersel; ik draag het op aan Pjotr die me hiertoe geïnspireerd heeft.

Pjotr, jij en ik lijken op angeldragende bijen;
prikkelen tot correct gedrag,
laten merken dat niet alles mag.

Bijen en ook wij willen ongehinderd werken,
allerlei nuttige kennis continu versterken.

Hersenen verdienen steeds 'n beloning,
de hunne in de vorm van echte, de onze in d.v.van figuurlijke honing.
Dus onze hersenen met stimulatie en inspiratie,
maar niet met confectie en beknellende confrontatie. Zj.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Oktoberfeest 2013

Bericht door bee-tree » vr 01 nov 2013, 15:02

Het Oktoberfeest is passato. Het is 1 November, Adrillen zeggen Winschoters, Allerheiligen wij.
"Met Allerheiligen vochtig weer, volgen sneeuw- en regenbuien keer op keer" beweert K. ter Laan.
Het KNMI voorzegt : "Maandag 4 november regenbuien" Jammer voor Adrillen, de grote jaarmarkt van de 'Graanrepubliek' Kor.
Vroeger konden de ontelbare schamelbetaalde landarbeiders zich in warme winterkleding steken
op de Adrillenmarkt met hun zuurverdiende centen.
De volksweerspreuk voor oktober belooft een strenge winter. "Zegt het voort" roept maandag oorverdovend de Stadsomroeper
van Winschoten Roel ter Veen.... "October was warm en fijn, het zal een SCHERPE winter zijn volgens onze Grunnigse
schriever ter Loan". "Zegt het voort" De verkopers van wintersokken, lange onderbroeken, wintermutsen en dassen,
truien en fleecejacks en handschoenen en hoosevuddels, doen hem vast na en doen goede zaken.
Mensen die geen bijen houden denken het eerst aan hun 'knip' en de energierekening.
Degenen die flink geïnvesteerd hebben in woningisolatie , zingen Imca na: "Laat maar komen de Winterkoning.
Ik heb duurzame isolatie in mijn woning, Ik verdien een flinke restitutie als beloning,
Mijn energierekening smaakt zoet als honing".
Imkers vrezen een scherpe WINTER niet. 'N Duitse imker schrijft : "Ik heb liever min 20 graden vorst in januari
of februari dan een te koude lente, dus maart en april en mei met vorst en regen en ijzel en sneeuw
ten tijde dat er gebroed moet worden.
Duitse imkers praten meer over de Durchlenzung dan over de Überwinterung; dus meer over hoe de bijen door de lentemaanden
komen dan over hoe ze door de wintermaanden komen. Pas na maart en april kun je het UITWINTERINGSPERCENTAGE
goed vaststellen.
P.S.1 Wie bedenkt een Nederlands woord voor Durchlenzung .
P.S.2 Terwijl de Oostelijke Kerk al tussen 400 en 500 een feest kende ter ere van ALLE heilige martelaren,
bestemde paus Bonifatius de vierde pas in 610 een heidense tempel in Rome tot gebedshuis ter ere van de
martelaren die voor hun geloof ter dood gebracht waren onder de Romeinse keizers . Bonifatius liet ze vanuit
de catacomben overbrengen naar het Pantheon in Rome. Pantheon is de tempel "Voor alle goden"
Bonifatius maakte er de kerk "Voor alle heiligen" van.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Oktoberfeest 2013

Bericht door buzzer » vr 01 nov 2013, 18:44

P.S. 1 ; durchlenzung, Doorlating( niet goed) uitwintering, overleving..... zeg het maar. Waarom voor een Duitse term een Nederlandse verzinnen?? :ugeek:
Volgens mij breken ze zich op Duitse fora de nek niet over Nederlandse bijkertermen.....
Elke streek kent zijn gebruiken en benamingen, mooi zo laten. :whistle:
Voorlopig gaan de bijkers weer inwinteren met stamppotten en heerlijke rode wijnen, daarbij in visserslatijn hun imkerverhalen ophalen en de rijke oogsten van het afgelopen jaar laten overdrijven. :violin: :violin:
Alle begin is (bij) zonder honing.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Oktoberfeest 2013

Bericht door bee-tree » za 02 nov 2013, 12:24

Hallo Buzzer, bedankt voor je temperamentvolle reactie. Het valt wel mee met dat "de nek breken over termen"
dacht ik zo. Dit is de eerste keer dat een imker een Duutse imkerterm vertaald wil zien naar ons Dietsch.

Wat schetst mijn verbazing dat de Duitse term DurchLENZung ontleend is aan het Nederlandse LENTE. Het Duitse
LENZ is een woord dat door dichters gebruikt wordt voor FRÜHLING. Blijkbaar heeft een Duitse dichterimker
het woord LENTE uit onze taal 'gestolen' en het lopend gemaakt zodat de Duitse imkers er met hun tong
niet over struikelen. Terzijde: dit klinkt toch heel wat fijner dan de nek breken ?
Durchlenzung is een geleend woord ofwel leenwoord uit het Nederlands. .

Mijn oprechte bedoeling was om ons ook een woord te bezorgen voor OVERLEVING van de bijen in dat wisselvallige en dus gevaarlijke seizoen, dat wij LENTE noemen en de Duitse imkerpoëet LENZ.
De Duitse taal is wat rekkelijker, elastischer dan de onze. Ik heb moeite met DOORLENTERING of OVERLENTERING
of UITLENTERING. Misschien is het een kwestie van wennen. Alles went; kwestie van tijd. Zj.

P.S. Het is te vroeg om begin maart al te juichen dat alle volken de winter hebben overleefd. Er volgen
nog 2 risicovolle LENTE-maanden. Boer pas op je kippen. Imker pas op je immen, de weerwolf ligt op de loer

kor
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 24 aug 2012, 16:40
Contacteer:

Re: Oktoberfeest 2013

Bericht door kor » za 02 nov 2013, 18:24

Ik zie ineens mogelijkheden voor Jacobse en van Es, die de huizen langsgaan om te vragen “of de bijen al lenteklaar zijn”.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Oktoberfeest 2013

Bericht door bee-tree » zo 03 nov 2013, 01:50

Hallo Kor,wat kunnen Jacobse en van Es de menselijke zwakheden toch grandioos komisch persifleren.
Jij ook. Of zie ik dat verkeerd ? Kun je de link met het onderwerp "Überwinterung und Durchlenzung"
ons verduidelijken ?
Ik ben het woord Durchlenzung verscheidene keren op het Imkerforum.de tegengekomen. Zonet heb ik een site teruggevonden.
Je kunt hem via Google vinden door de volgende trefwoorden in te typen : Durchlenzung imkerforum de

Bijna de laatste reactie van de pagina is die van Lothar . Hij schrijft: "Hallo Corinne und Stephan, Pollen im Honig
macht mir nichts aus, im Gegenteil. Aber Bedenken, das er zum Überwintern und Durchlenzen nachher im Brutraum
fehlen köntte, darf man ja schon äussern.
Vertaald: Hallo Corinne en Stephan, Stuifmeel in honing(voor de mens) is mij om het even(= maakt mij niets uit), in tegendeel
(is zelfs goed). Maar bedenkingen hebben(= bezwaar maken) tegen het ontbreken (van stuifmeel) in de broedruimte
om te kunnen overwinteren en door de lente heen te komen, mag men toch wel zeggen.

P.S. Je moet de vraag en reacties die er aan voorafgaan ook lezen als je het bovenstaande niet duidelijk is.
Ik heb de vrijheid genomen tussen haakjes verduideliikingen te plaatsen.
Het belangrijkste is dat je kunt zien dat er over twee fasen wordt gesproken die de bijen moeten doorlopen. Zj

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Oktoberfeest 2013

Bericht door bee-tree » zo 03 nov 2013, 07:28

Moi Kor, ik ben afgelopen nacht iets vergeten uit te leggen, namelijk dat Lenz een woord is dat
in de poëzie gebruikt werd en wordt. In de dertiende druk van Duits Woordenboek van I. van Gelderen
uitgegeven door J.B. Wolters Groningen in 1963, dus vóór jouw aanvang van 'Der Lenz des Lebens', dus jouw levenslente
kun je het vinden.

Dit is slechts het tweede voorbeeld hoe LENZ gebruikt kan worden. Ik wil vandaag op zoek gaan naar meer voorbeelden.
Ik maak de bedenker van de imkersterm Durchlenzung een compliment.

P.S. Vrijwel mijn enig doel van het aan de orde stellen van Durchlenzung is, mezelf en anderen te attenderen
op het feit dat er al heel vroeg enquetes op ons afgevuurd worden om op te geven hoeveel volken zijn
uitgewinterd, dus al begin maart, terwijl de Durchlenzung nog moet komen. Ook ik sta al in maart
te juichen. Maar.......je zorgdrift moet dan niet inslapen maar juist wakker blijven.
De enqueteurs moeten behalve uitwinteringspercentages ook Durchlenzungspercentages opstellen.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Oktoberfeest 2013

Bericht door bee-tree » zo 03 nov 2013, 08:43

Moi Kor, dank zij zonet een B-merk koffieklok gedronken te hebben, kreeg ik een helder moment.
Ik denk dat ik jouw eerste en hopelijk niet laatste kryptische reactie pas nu begrijp; die van Jacobse en van Es.

In het voornoemde Nederlands-Duits woordenboek staat achter het Nederlandse werkwoord "lenzen"
de Duitse betekenis : (brg.) kneissen ("gucken") brg. is afkorting van bargoens ofwel boeventaal

In ons "Koenen- Endepols" 22ste druk van 1948 staat als tweede betekenis van het werkwoord 'lenzen':
bij storm met weinig zeil voor de wind varen. De schipper zegt: "Het schip voor top en takel LENZENDE houden".
Dus zonder zeil varend.

Volgens mij heb jij aan de betekenis van "gucken" gedacht op het moment dat je zat te genieten van
K en de Bie (de Bij) die zich als professionele hoveniers uitgaven om bij oudjes, die niet gebukt gaan onder
argwaan, eens naar de staat van de tuin (lees: volk) te "gucken" (te loeren, te kijken).

Ik moet nu stoppen om met het linker oor naar Vroege Vogels te luisteren en met het rechteroor
naar een Dienst ter gelegenheid van All souls' Day .

kor
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 24 aug 2012, 16:40
Contacteer:

Re: Oktoberfeest 2013

Bericht door kor » zo 03 nov 2013, 09:30

Moi bee-tree,
Ik kan momenteel inhoudelijk niet reageren aangezien ik mij met een vriend op Ameland bevindt en ik geacht wordt mij sociaal op te stellen. Ik vind het passend dit even te melden. Verder heb ik Vroege Vogels ingeruild voor De Noordmannen, op radio Noord die vandaag ergens in Winschoten rondwandelen. Vroege Vogels luister ik dan later terug. Een aanrader, vooral het eerste uur.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Oktoberfeest 2013

Bericht door bee-tree » do 07 nov 2013, 15:42

7 november 2013 tussen 11 en 15 uur in Westerwolde , zon en 14 C.

't Lijkt wel maart,
en oktober's staart,
er is hier en daar een invliegbaard,
volken smullen van stuifmeeltaart.

't Lijkt wel hiphoppop,
bijen vliegen en dansen non-stop,
ze halen nog pollen op,
terwijl ik verlang naar winterstop.

Wat is dat voor geruis en gerucht ?
Er is een kleine reinigingsvlucht.
Daarom zijn ze opgelucht,
en vertonen nog steeds ijverzucht.

't Is NOVEMBERFEEST,
Sint Maarten verlicht mijn geest,
Is de honingbij een nimmerzat beest,
dat het liefste ijverig peest ? Zj.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten