Ooievaar bijengevaar ?

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door bee-tree » ma 10 feb 2014, 10:43

Binnenkort arriveren weer de ooievaars. Die schitterende vogels zijn alleseters. Iedereen wordt gepakt door hun
grote rode snavel of sneb.Hij staat niet voor niets in het wapen van Den Haag, waar onze regering zetelt.
Wat de prooien zijn van de ooievaars heeft Anthony Staring in 1820 dichterlijk verwoord.
Ik laat hier mijn 'vertaling' van vers 53 tot en met 103 in meerdere blokken volgen. Bij vers 89 verschijnt de honingbij.

Gij Ooievaars, die door Nijl en Ijssel waadt, en het mollenvangen uit de grond verstaat ......
van woelgespuis, dat voor ons oog bedekt, rusteloos wroetend veel scha verwekt;
Gij Ooievaars, kom naar ons, kom naar ons........Warempel, het vliegend volk, verstond mijn wens , zelfs zonder tolk.
Een boomkruin met een karrewiel er in , was al gauw één Ooievaar naar de zin.
Uit Egypte, in volle vaart geland, verscheen zo'n langbenige kwant
En voordat maart ten einde ging, verscheen een wijfje dat met hem mollen ving.
Dit wildbraad was hun dagelijks gerecht, de hele dag was hun brood er mee belegd.
Ze dwaalden in alle bloemenweitjes rond, ze zwierven ook op mijn akkergrond.
Zij grepen met hun rode felle bek, het bruin en zwart gespuis bij poot en nek;
En, jong of oud, in stukjes of geheel, alles glipte door hun lange keel.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door bee-tree » ma 10 feb 2014, 11:16

Maar toen de laatste mol verdween, wat toen gedaan ?... Ze gingen naar de slootjes heen !
Zodra 'n kikker naar adem hapte, was het de Ooievaar die hem onmiddelijk snapte.
Ooievaar's vrouw zocht zelfs de hele bodem na, het lachend rikkikkiken zweeg weldra.
Ik was tevreden over zo een vogelvlijt; in plaats van één plaag, was ik een tweede kwijt;
Maar het EINDE (zoals het spreekwoord zegt), BEKROONT EEN WERK, maar dit EIND was SLECHT.
De sloot werd weliswaar stil, de grond kreeg rust, maar onverzadigd bleef Ooievaar's etenslust.
Dus zette het paar zich in postuur, en wandelde statig naar mijn BIJENSCHUUR........
en joeg helaas de halve rij of rot van de HONINGMAAKSTERS door hun strot.

Het was echter nog niet genoeg ! Er volgde meer ! Ze vlogen op; zij streken neer,
daar waar net een struise kloek, haar goudgeel kroost had uitgebroed!
Het gulzig tweetal zag het eerste jong, dat piepend om de moeder sprong.
Met z'n korstondig gepik was 't snel gedaan; de arme sloof bleef zonder kinderen staan.
Weg weg ploerten ! riep ik , geheel verstoord; ik joeg de magere schrokkers voort.
Ga weg ploerten ! Doe maar in Afrika die vermaledijde Franse Staatshervormers na. Zj. naar A.C.W. Staring 1820

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door bee-tree » ma 10 feb 2014, 11:37

Eventuele lezers, wees gerust. Ik zal het gedicht nog toelichten. Staring's vísie op de etenslust van Ooievaars
is discutabel, dus bespreekbaar. Hij leefde bijna 200 jaar geleden toen het nog stikte van de Ooievaars
Zoals er tegenwoordig voedselnood voor de bijen is door de verstoorde verhouding tussen het aantal
bijen en het oppervlak drachtplanten, enz. zo zal volgens mij ook wel eens een hongerig paar ooeievaars
op bezoek zijn geweest bij 'n rijtje bijenkorven en wat bijen opgepikt hebben waadoor de korven omgevallen zijn.
De Ooievaars hebben vast en zeker de mobiele brigade op hun dak gekregen; het wapenknuppeltje met pepperspray gevuld
zal ze het roven van bijen wel afgeleerd hebben, enz. De rest volgt nog. Ik ben nu gaar. :hive: :hive: :hive:

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 10 feb 2014, 16:37

Bee-tree,

blijven de ooievaars de laatste jaren niet thuis in Nederland? Ik zag er vanmorgen nog 2 op een lantarenpaal in Voorschoten.

jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door jjmvaningen » ma 10 feb 2014, 19:12

sommige ooievaars blijven hier.
hebben het reizen niet meegekregen van hun ouders.
vooral in de buurt van voormaligeooievaarskweekstations.
neemt niet weg, het is en blijft een mooi gezicht.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door bee-tree » ma 10 feb 2014, 23:52

Els, werkgroepen doen tellingen in januari en februari, de echte wintermaanden, sinds 2001, het jaar
dat jij je ingeschreven hebt bij het Imkerforum. Het aantal overwinterende Ooievaars in Nederland was in 2010
rond de 500, vooral in Zuid-Holland. Al jaren overwintert een groep van 26 tot 50 in Den Haag en omgeving.
Daar hoort Voorschoten waarschijnlijk ook bij .
Een motief tot overwinteren in Nederland heeft Jim al gegeven; de jongen doen de ouders na die in Ooievaarsstations
opgegroeid zijn. Stations: de Schiphorst, Zegveld, Gorsel, Alkmarijp, Groot Ammers, Rossum, de Lokkerij Ijhorst b ij Meppel.
Ook ons relatief zacht winterweer houdt sommige hier. Ook het voeren onderdrukt de trekdrift.
Het overwinteren is niet leeftijdsgebonden. Je treft alle leeftijden aan onder overwinteraars. Er blijven raadsels rond hun trekgedrag.

Els, misschien kun je aan imkers bij jou in de buurt eens vragen of zo nu en dan ooievaars rondscharrelen in de buurt
van bijenstallen of vrijstaande bijenkasten . En of ze wel eens zien dat ooievaars bijen van de bloemen oppikken.
Bestaat in Meyendel nog het bezoekerscentrum waar je ook inlichtingen kunt krijgen.

Blijf ze in de gaten houden en schrijf er over op dit forum. Zj.

Gebruikersavatar
wedde
Berichten: 14
Lid geworden op: di 11 feb 2014, 10:17
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door wedde » di 11 feb 2014, 11:01

Ik ken een imker bij mij in de buurt, die bezig is zelf een ooievaarsnest te bouwen.
Het zal toch niet zo zijn, dat hij al zijn bijen laat opeten door de ooievaars?
:hive: :be9:

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door petro » di 11 feb 2014, 12:47

Laten we elkaar niet laten opjutten met onzinnige verhalen,ooievaars zijn geen bijeneters!!
Petro

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door buzzer » di 11 feb 2014, 21:08

Ik schrok van de titel maar kon het niet geloven... Een paar weken terug heb ik samen met de mensen van de ooievaarswerkgroep een pracht nest geplaatst bij een kennis van me in de tuin langs de IJssel. Het ooievaarsstation in Gorssel is opgeheven en de verwachting is dat de ooievaars zich langs de IJssel verspreiden. Overigens zag ik gisteren de eerste ooievaars op een nest ongeveer 400 meter van mijn huis. Ze waren een paar maanden niet gezien nadat hun nest met paal en al voor de vlakte was gegaan wegens een najaarsstorm... Ik heb een verbodsbord voor uivers bij mijn kasten gezet dus de schade zal meevallen. :doh: Meer angst heb ik voor mijn goudkarpers in de vijver als de ooievaars op de thermiek boven de wijk cirkelen... Ze zijn al gezien op het dak een paar huizen hier vandaan.... Het blijft natuur maar ik heb wel een draadje gespannen, ook tegen neef reiger!! :whistle: ( die heeft al een mooi maaltje opgevist en had beter op mijn kosten langs de visboer kunnen gaan) :evil:
Alle begin is (bij) zonder honing.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door bee-tree » wo 12 feb 2014, 00:45

Hallo Petro en Buzzer, het zal vast niet zo'n vaart lopen met de ooievaar als 'bijensnapper'
Het fraaie gedicht van Anthony Staring heb ik onder jullie aandacht gebracht, omdat ik alles verzamel
wat over bijen gaat. Mijn bedoeling is niet om de ooievaar 'zwart' te maken.
Ik moet de strekking van het gedicht nog toelichten. Alvast nu wat, maar eigenlijk ben ik te moe op dit late uur.
Het gedicht is geschreven 7 jaar nadat de bezetting van ons land door de Fransen voorbij was en Nederland een
Koninkrijk werd onder Koning Willem de Eerste, die het door de Fransen verarmde Nederland weer economisch op de been
hielp, uit eigen middelen en de staatskas. Staring heeft de Ooievaars als symbool gekozen voor de 'platzakke' Fransen
Hun bezettingsleger leefde op kosten van de 7 miljoen inwoners die Nederland tussen 1794 en 1813 telde.
Staring moest niets hebben van de Staatsinrichting van de Franse Revolutionairen. Hij verwenste de Fransen naar Afrika
om hun ideeën te realiseren. Het beeld dat Staring van hen had, was dat van veelvraten.
Ik herinnerde me al dagen ooit eens een tekening gezien te hebben, waarop de ooievaar als vijand van de bijen getekend stond,
samen met 15 andere diersoorten. In verschillende boeken heb ik gezocht. Ik vond het een half uur geleden in...niet te geloven......
onze 'Bijenbijbel' 'Het handboek der moderne bijenteelt genaamd', van Johan Schotman, vrij bewerkt naar E.B.Wedmore.
Bij paragraaf 1702 staat geschreven: "Ook de ooievaar is een bijendief. Op de buitenimkerijen heeft men hem wel eens aangetroffen,
staande voor de kasten , de bijen in de vlucht wegsnappend". Wordt vervolgd. Zj.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten