Ooievaar bijengevaar ?

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door bee-tree » wo 12 feb 2014, 01:04

Ter geruststelling, ik heb geen slechte ervaring met twee ooievaars die afgelopen zomer
een week lang tussen de maaimachines rondgescharreld hebben in een beekdal waar ik 4 volken
had staan. De bijen vlogen op akkerranden rond de essen die grensden aan het beekdal.
IK heb de ooievaars er nooit op kunnen betrappen dat ze zich bij m"n volken tegoed deden aan de bijen.
Ik kwam er iedere dag enkele uren een kijkje nemen. Klaarblijkelijk vonden de ooievaars genoeg kevers en rupsen
en wormen en muizen voor hen beide tussen de ronkende maaimachines met rupsbanden.
Als er tientallen ooievaars geweest zouden zijn, hadden er zich misschien enkele bij de kasten geposteerd.
Dus, als de spoeling dun wordt en de honger knaagt, wordt de kans groter dat ooievaars de bijen belagen. :b10: :b10: :b10:

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door bee-tree » za 08 mar 2014, 07:26

Wat hebben we mooie dagen voor de boeg. De wilgen staan in volle bloei. Profiteren van koele nachten
en de uitbundig schijnende middagzon. Het wordt een ongekend sucesvolle wilgendracht. De volken kunnen groeien.
Wat een verschil met vorig jaar. De ooievaar komt er aan. Ik heb het nest in 'n Lindeboom klaar.
Moet ik me ongerust maken ? Evenals over de Groene specht ? Ik heb deze grootste soort specht sinds 5 jaar in mijn
omgeving. Eén van haar bijnamen is: Maarts veulen. De hele dag kun je momenteel haar veulenachtig geschal horen.
De hele winter heb ik die aanstekelijke lach óók gehoord, maar niet zo veel als momenteel.
Komt dat omdat het geen winter is geweest ? Had ze de hele winter soms al het voorjaar in de kop ? Of ? ...En nu komt het !
Was ze zo vrolijk omdat er een substantieel aantal bijenvolken in haar terratorium staan ? Want.... volgens Schotman lust ze..
behalve mieren ook de met mieren verwante honingbijen. Zie par. 1702.
Ik heb haar nog nooit bij mij aan het werk gezien. Of fourageert ze STIL ? Ze is schuw. Mag ik van SILENT ROBBERY spreken,
ofwel STILLE ROVERIJ, als ze het wel doet, maar dan stiekem in het geniep ?
In hoeverre geldt Schotman voor de Nederlandse situatie ? Hij heeft Wedmore overgenomen. In Engeland gedragen sommige dieren
zich anders. De Kerkuil jaagt er ook overdag. De Tjif-Tjaf zingt er tjilp-tjalp en niet zoals bij ons tjif-tjaf. Binnen een paar
dagen zal hij weer arriveren en z'n mooie maatliedje zingen. Geef het door aan 'Vroege Vogels' en de Phenolijn.
Ondanks dat er nog geen andere insecten beschikbaar zijn dan onze honingbijen, heb ik nog nooit gehoord dat de Tjif-Tjaf bijen eet.
Of doet hij ook aan STILLE ROVERIJ ? Carpe Diëm, Pluk de dag. Zj.

Gebruikersavatar
wedde
Berichten: 14
Lid geworden op: di 11 feb 2014, 10:17
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door wedde » za 08 mar 2014, 09:24

De natuur gaat een hele mooie periode tegemoet. We zullen er de komende tijd van genieten.
We hebben een prachtige boom in de tuin staan waarvan de gele bloesem een grote aantrekkingskracht uitoefent op de bijen.
Het gezoem van de bijen en de geluiden van de vogels maken een mens blij in het mooie Westerwolde. :be9:
Ben benieuwd wanneer de eerste ooievaar zich laat zien bij bee-tree.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door buzzer » za 08 mar 2014, 18:25

De uivers zitten hier al weer een paar weken met zijn 2-en op het pas geplaatste nest. In de nabije omgeving ook twee paren op verkenning. Ze slapen een nachtje hier en dan weer een nachtje daar om te kijken welke plek ze het beste vinden. Vandaag hebben ze heerlijk op de thermiek de wereld vanuit de lucht bekeken en de plaatsen bekeken waar bijenkasten staan.................... :roll: Zelfs bij de vijver met heerlijke goudkleurige hapjes heb ik ze gelukkig nog niet kunnen betrappen. :naughty:
Alle begin is (bij) zonder honing.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door bee-tree » zo 09 mar 2014, 23:28

Hallo Wedde en Henk, gistermorgen 8 maart schreef ik om 07.20 dat ik het ooievaarsnest klaar had
in 'n Lindeboom vlak vóór de boerderij. Drie uur later arriveerde 'n ooievaar net als 'n Anatolische bijenkoningin
met TNTpakketpost. De ooievaar was echter levenloos. Ik heb hem 's avonds op het nest gezet.

Vanmorgen zondag 9 maart 2014 heb ik om half elf warm water in de bijenkroegjes gedaan. De bijen vlogen al volop
met dikke gele stuifmeelklompjes. Ik kon tevreden in een tuinstoel er naast gaan zitten en genieten van de prachtige
gezonde rij bijenvolken. Wat een verschil met vorig jaar. Toen gebeurde er plots iets, dat ik niet voor mogelijk
had gehouden. Er cirkelde een grote witte vogel met zwarte vleugelpennen boven mij en mijn bijenstand.
Er was thermiek, zo zeldzaam mooi was het weertje op deze negende maart 2014...... 't Was hem; 'n ooievaar.
Ooievaars zijn hier in Westerwolde nog steeds zeldzame vogels, maar elk jaar neemt hun aantal iets toe.

Die solitaire ooievaar van vandaag voerde 'n ongelooflijk mooie zweefvlucht uit; 'n verkenningsvlucht zo'n 200 meter boven m'n bijen.
Vanmiddag weer eenzelfde vliegshow . Toen was een kennis er ook getuige van. De ooievaar heeft een uur rond
gescharreld in het plas-dras terrein tussen de pitrussen zo'n 150 meter van de bijenstand vandaan. Daar kan hij momenteel zijn buik niet volladen; er zijn nog geen Bruine en Groene kikkers op pad, de eerste Sprinkhaantjes zijn nog maar piepklein.
Dus moet Ooievaar een bezoek brengen aan de bijenvolken als schraalhans troef is ? Is het ook waar dat ooievaars gelokt
worden door kunststofooievaars en door mensenhand gemaakte nesten ? Krijgen Wedmore en Schotman toch gelijk ? Zj.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door buzzer » ma 10 mar 2014, 18:52

Dan is het hier beter. Vandaag weer een paartje uivers op de thermiek boven de wijk. En ook een tiental groene kikkers in het zonnetje op de dotter in de vijver om hun vaalbruin/grijze winterkleur te verliezen. De bijtjes als gekken aan het vliegen om stuifmeel te halen. Volgens mij hebben de uivers geen tele-lenzen dus bijen zien ze niet..... :be2:
Alle begin is (bij) zonder honing.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door bee-tree » ma 10 mar 2014, 21:51

Buzzer, jij bent een ervaren imker, neem ik aan. Dat weet je toch als je onderweg bent en een rij
bijenkasten ziet staan , dat daar wel eens bijen in zouden kunnen zitten.
Naast onervaren ooievaars zijn er ooievaars met veel levenservaring. Ooievaars worden gemiddeld 25 jaar.
Die boven mijn bijenpiste cirkelde kon ik duidelijk met m"n verrekijker de kop schuin zien houden, al hoefde hij
dat niet te doen, want bijenkasten vallen goed in het oog..
Ik kom misschien vanavond nog even terug op enkele onderdelen van m'n vorig verslagje.
Mooi dat jij in de Ijsselvallei elke dag kunt genieten van de natuur in het Rivierenlandschap. Zj. :hive:

P.S. Gelukkig heb ik hem vandaag niet gezien. Ik ben van vanmorgen 10 uur tot vanavond 7 uur vrijwel permanent
bij de kasten geweest; heb versteld gestaan van de enorme hoeveelheid dikke stuifmeelklompjes die aangesleept
worden. Had de ooievaar durven landen dan had hij heel wat gezond eten binnen gekregen; namelijk: de bijen en het verse
stuifmeel dat zelfs meer voedingstoffen dan brood bevat ook al wordt het bijenbrood genoemd.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door buzzer » di 11 mar 2014, 17:51

B-t, ik ben geen ervaren maar een leergierige imker........ Steeds vaker sta ik voor dingen waarvan ik denk hoe zal ik dit moeten doen of juist NIET doen. Over de uivers het volgende, hier in de buurt staan een aantal nieuwe nesten. In Gorssel was een ooievaarsstation dat kortgeleden op is geheven omdat de ooievaarstand dermate goed was dat men overbodig is geworden. De ooievaars pendelen dus langs de IJssel en zoeken de meest gunstige plekjes op om te nestelen. Twee jaar terug was dat een oude eik in plaats van een nieuw op maat gemaakt nest.... Vorig jaar gingen nest en bovenkant eik ten onder in een stormpje. Leuk om te melden is dat de vliegende deur hier ook waar is genomen..... :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door bee-tree » di 11 mar 2014, 21:54

Goede avond lezers , afgelopen zondag 9 maart 2014 had ik eigenlijk lyrisch willen reageren, maar er was geen tijd
om 'n gedicht te maken met als titel"Tussen droom en werkelijkheid". Ik ben niet verder gekomen dan een paar
kryptische zinnen. Met die levenloze ooievaar is 'n kunststofooievaar bedoeld, die net zo als 'n via internet
bestelde bijenkoningin, per post bezorgd kan worden.
Dat ik 'n Anatolische koningin als voorbeeld heb gebruikt, is te danken aan het beeld van 'n bij met brede 'snavel',
die Jaap van Popering ons heeft laten zien bij het onderwerp 'Raadselachtige bij'. Bepaalde Buckfastlijnen hebben
het uiterlijk van Turks-Anatolische bijen.
Dat de ooievaar op zondag boven mijn nest met de kunststofooievaar gezweefd heeft, schrijf ik toe aan de treffende
gelijkenis van de kunstooievaar met een echte. De echte ooievaar zag er zijn evenbeeld in of dat van een partner waarvoor
hij of zij even is komen kijken en tegelijk het voedselareaal gekeurd heeft, inclusief de rij bijenvolken en het dal van de
Ruiten Aa met Pitrussen waarboven thans, sinds zaterdagavond, het fraaie baltsgeluid van het 'meerlemke' ofwel
'hemelgeit' genaamd, te horen. Henk Buzzer maakt jullie wel duidelijk wat dat voor een vogelsoort is.
Ik mag jullie zijn 'vliegende deur' verklaren. Ik noem die voor Nederland zeldzame grootste stootvogel, poëtisch:
"vliegend tapijt". Het is de Zee-arend. Henk zal er wel meer over willen vertellen.
P.S. Eén uur nadat zondagmorgen om half elf 22 Kraanvogels over me heen waren gekomen, verscheen de ooievaar.
Zou die zich soms los gemaakt hebben uit die groep Kraanvogels ? Trekken Ooievaars met Kraanvogels wel eens samen ? Zj.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door bee-tree » vr 11 apr 2014, 16:27

Afbeelding

Goede middag mensen, zonet heeft Marten, de Webmaster van http://www.realsite.nl
deze foto gemaakt van mijn kunstooievaar terwijl ik 'kunstraat' aan het insmelten was.
Zelf versta ik nog niet de kunst om 'n foto op het forum te zetten; hij wel.
Hij is ook Webmaster van de Historische Vereniging Westerwolde, waar ik lid van ben.
http://www.verenigingwesterwolde.nl
Bekiek 't mor ains. :b10: :b10: :b10:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten