Ooievaar bijengevaar ?

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door Bart de Coo » di 21 okt 2014, 21:08

Zo. En nu zal ik je eens iets laten lezen waar je oren van gaan gloeien. Het komt uit dit boek (p. 200)

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 10&t=29196

nota bene uit de tijd dat Staring publiceerde:

'Onder de vogels, welke voor de Bijen schadelijk zijn, moet vooral de Ooievaar niet vergeten worden, van denwelken men anders niet geloven zoude dat een zoo groote en anders onschadelijke vogel, zich mede aan de kleine Bijtjes zoude vergasten. Maar om ons hiervan te overtuigen, moeten wij slechts toezien, wanneer hij met langzame treden, door het veld wandelt, en lings en regts, de goede Bijen, bij haren ijverige en nuttigen arbeid, van de bloemen wegneemt.'

We waren al gewezen op een zin bij Schotman. Daar voeg ik bij dezen een passage bij Brouwer (1809) aan toe.

Ooievaars? Uitroeien die beesten! Een plaag voor onze bijen! :lol:

Groet,

Bart

ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door ndj » di 21 okt 2014, 21:28

De ooievaars hier hebben een prettig leven. Ze krijgen eendagskuikens. Hoeven niet meer achter de bijen aan en hoeven ook niet meer naar Afrika. Ze blijven dus lekker hangen. De meesten dan.

Ja, maar ze gaan wel met z'n twintigen achter jong grut aan. Of dat kuikentje voeren nu wel zo verstandig is..

Een ooievaar moet in mijn ogen 's winters naar Afrika. Niet gehouden worden in een kolonie van zo'n 40 nesten. Dit geeft een enorme predatie op een behoorlijk gebied.
Vogeltjes kijkers zullen het wel prachig vinden.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door bee-tree » do 23 okt 2014, 08:44

semar schreef:b3 is een uil geen betere bondgenoot voor je in je landelijke omgeving?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Dominique, ik zal het je niet kwalijk nemen dat je niet alles weet en kunt onthouden.
Een hele poos geleden heb ik in het forum de vraag gesteld "Jaagt 'n uil niet binnen een straal van 5o meter
rond de plek waar gebroed wordt of jongen in het nest zitten, opdat hij zich niet verraadt ?
Ik heb toch verteld dat 'n wild Bosuilenpaar al 3 jaar onder m'n dak huist ; 't mannetje al 7 jaar, omdat het 4 jaar heeft
geduurd voor hij 'n vrouwtje kreeg.
Zonet heb ik gecontroleerd of hij 'n oude kalende Halsbandbosmuis van de zoldervensterbank heeft gepakt.
Gisteravond heb ik die muis er op gelegd. Ze was vanmorgen om half acht foetsie. Ik wist 't wel, omdat 't mannetje Bosuil
in fraaie toonaarden het vrouwtje gisteravond liet horen dat hij iets lekkers voor haar had.
Het vrouwtje roest overdag in het dichte Klimopkorset van 'n oude noestige eik.....(Terzijde: De eikenstam wordt tegen regen en inscheuren beschermd dankzij Klimop). B3

P.S. Die bosmuis heeft gistermorgen waarschijnlijk een hartverlamming gekregen toen ik bezig was haar te merken. :naughty:

Het

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door bee-tree » vr 24 okt 2014, 01:30

Bart de Coo schreef:Zo. En nu zal ik je eens iets laten lezen waar je oren van gaan gloeien. Het komt uit dit boek (p. 200)

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 10&t=29196

nota bene uit de tijd dat Staring publiceerde:

'Onder de vogels, welke voor de Bijen schadelijk zijn, moet vooral de Ooievaar niet vergeten worden, van denwelken men anders niet geloven zoude dat een zoo groote en anders onschadelijke vogel, zich mede aan de kleine Bijtjes zoude vergasten. Maar om ons hiervan te overtuigen, moeten wij slechts toezien, wanneer hij met langzame treden, door het veld wandelt, en lings en regts, de goede Bijen, bij haren ijverige en nuttigen arbeid, van de bloemen wegneemt.'

We waren al gewezen op een zin bij Schotman. Daar voeg ik bij dezen een passage bij Brouwer (1809) aan toe.

Ooievaars? Uitroeien die beesten! Een plaag voor onze bijen! :lol:
Bart, bedankt voor het opduiken van eeuwenoude voorlichtingsboeken over de imkerij. Het stimuleert me om ook
eens op die tour te gaan.
Ik zal het wel niet meer meemaken dat de ooievaars een plaag worden en de bijenstand bedreigen.
We moeten wel het grote publiek laten beseffen dat het in leven houden van bijen soms aan zijden draadjes hangt
zodat ze de bijen en hun verzorgers meer leren waarderen en zeker niet meteen aan 't klagen slaan over de eventuele hinder
die bijen veroorzaken.
Laten we maar meer slogans maken, van simpele tot toppers. Voorbeeld: Ik ben niet zo blij met melk van 'n bijen- en koeienloze wei.
Dankzij bijen gedijen vogels, vlinders, vruchtbomen en vele andere gewassen op onze landerijen. :mrgreen: Zj.
Groet,

Bart

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door bee-tree » vr 31 okt 2014, 22:20

Ooievaars, muizen en spitsmuizen, koolmezen, horzels, en nu óók nog spreeuwen ?
Vanmiddag heb ik met Argusogen argwanend een vlucht van 20 spreeuwen boven ons erf minstens een half uur
zien jagen op iets wat ik niet kon onderscheiden; ook niet met de verrekijker. De spreeuwen vlogen op de manier van
jagende zwaluwen, zo'n 50 tot 100 meter boven de bijenstand.
De vorige weken heb ik dat ook al meerdere keren gezien.
Ik hoop dat ze jagen op zwermende mieren en muggen en niet op bijen. Die laatste vlogen bij dit warme weer
aardig er op los, maar met minder stuifmeel.Toch niet door de spreeuwen ?
Wie is de jacht van de spreeuwen ook opgevallen ? Nota bene: het is niet te vergelijken met 't avondlijke in formatie vliegen.
Ze dwarrelen thans door elkaar met z'n twintigen. :? Zj.

P.S. Vroeger hoorde ik moeder wel eens tegen de kinderen zeggen " O je vader maakt zich weer druk..
Hij leest te vaak in Schotman. Hij wordt alsmaar ongerust dat de ooievaar er weer aan komt".

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door maartenkleijne » vr 31 okt 2014, 22:48

de zon gaat nu 17.15 onder. De spreeuwen zijn al vanaf 15.00 vliegoefeningen aan het doen elkaar opzoekend op weg naar de slaapstee.
Ik noem dit omdat spreeuwen bij mijn weten niet in de lucht voedsel zoeken, alleen zittend op de grond of in bomen.
gr,
m

ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door ndj » vr 31 okt 2014, 23:04

maartenkleijne schreef:de zon gaat nu 17.15 onder. De spreeuwen zijn al vanaf 15.00 vliegoefeningen aan het doen elkaar opzoekend op weg naar de slaapstee.
Ik noem dit omdat spreeuwen bij mijn weten niet in de lucht voedsel zoeken, alleen zittend op de grond of in bomen.
En niet te vergeten riet.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door bee-tree » zo 02 nov 2014, 07:32

maartenkleijne schreef:de zon gaat nu 17.15 onder. De spreeuwen zijn al vanaf 15.00 vliegoefeningen aan het doen elkaar opzoekend op weg naar de slaapstee.
Ik noem dit omdat spreeuwen bij mijn weten niet in de lucht voedsel zoeken, alleen zittend op de grond of in bomen.
Maarten, dat valt me van jou tegen dat je het levenspatroon van spreeuwen onderschat. Het gedrag van elke siersoort
is veel gevarieerder dan we denken. Zelfs in mono-grafieën staat niet alles. Bovendien verandert het gedrag .
Dieren passen zich aan. Dat merk je zelf aan je bijen. Als jij je altijd op dezelfde manier gedraagt , tussen, vóór, achter,
opzij, in en boven je volken, word je door hen als 'n onderdeel van de natuur ervaren. Je wordt gezien als 'n boom,
je arm als 'n wuivende rietstengel, je hoofd als 'n wolk .

Wat gun ik je graag het fraaie vliegbeeld van 20 dukende en zwevende , in los verband rondcirkelende spreeuwen
boven m'n bijenstand.
Ze hebben de hele zomer tijd gehad om het vliegen te oefenen. Die techniek beheersen ze momenteel in optima forma.
Dat jij het jagen op insekten door spreeuwen in de lucht klaarblijkelijk nog niet gespot hebt, heeft misschien te maken met
de zeldzaamheid van het verschijnsel. Dit kan komen door het feit dat momenteel populaties uit Skandinavië en verderweg
hier tijdelijk verblijven. Misschien hebben die wat meer geleerd. Muggen komen in Lapland meer voor. Zjef :mrgreen:

P.S.Ik zal m'n waarneming publiceren in het "Vogeljaar",

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door bee-tree » di 04 nov 2014, 19:59

Hallo Maarten en Nykle, net als Bart de Coo met mij deed, zo wil ik jullie "rode oortjes" bezorgen.
Mag ik jullie een lang citaat uit de spreeuwmonografie van de ornitholoog Hugh P.Gallacher uit 1978 laten lezen ? Namelijk
gedeelten van blz. 44 en 45 :........."Een andere raadselachtige gebeurtenis speelde zich af op een septembermiddag
in het jaar 1961, toen een troep van minstens honderd spreeuwen werd wwargenomen boven een akker in het
Engelse graafschap Huntingdonshire. In een cirkel met een diameter van en kleine 30 meter vlogen de vogels rondjes op
een hoogte van enkele tientallen meters. Voortdurend waren er een paar individuen die gedurende een paar seconden
hun vleugels stil hielden en de pootjes lieten bengelen en de kop omlaag bogen om pikkende bewegingen naar
de poten te maken. Daarna vervolgedn ze weer hun cirkelvlucht.
Per rondgang voerde elke spreeuw wel een keer of drie deze korte actie uit. Dit ging zo gedurende 20 minuten door.

MET HET VANGEN VAN INSEKTEN---WAT SPREEUWEN IN DE ZOMER WEL EENS DOEN, ALS ER VEEL VLIEGENDE MIEREN
VERSCHIJNEN --- HAD HET VOLGENS DE WAARNEMER BESLIST NIETS TE MAKEN."

Tot zover het citaat. De laatste twee zinnen heb ik met hoofdletters getypt omdat ik in het gedeelte tussen de streepjes ----
'n bevestiging zie van m'n vermoeden dat de spreeuwen boven m'n bijenstand waarschijnlijk met mieren vangen bezig waren
en waarschijnlijk niet met bijen vangen.
Ik heb 'n vermoeden waarom de spreeuwen naar hun poten pikten tijdens de
bijzondere waarneming van de Engelse vogelaar, die wel zegt wat de functie niet was, maar niet zegt wat de functie dan wel
zou kunnen zijn ! Wat zeggen jullie ? Zj.

P.S. Prof.Frederic Wood Jones schreef in 'n brief aan 'n vriend, sprekend over de Spreeuw , gepubliceerd in
de Victorian Naturalist 77(1961); 256
"En toch denken sommige van mijn vrienden dat alles volledig bekend is. ik vraag me af of ik deze zaken
zal leren kennen als ik dood ben. Zo niet , dan zal ik er nooit achterkomen.
De originele tekst luidt : And yet I have friends who think that everything is well known.
I wonder if when I am dead I shall learn these things. I shall not learn them otherwise.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door bee-tree » vr 23 jan 2015, 11:07

Het is nog geeneens februari en de eerste jonge ooievaars zijn alweer
op hun geboorteplek ge-arriveerd. Dat is het ooievaarsstation SPANGA in Oldelamer
Westelijk van Wolvega in de Friese Stellingwerven.
Vanmorgen had ik de verzorger aan de lijn.
Ze hoeven de bijenstanden niet te bezoeken want de muizenplaag in Zuid-West Friesland
is nog niet over, De 100 jongen die in 2014 in Spanga groot geworden zijn, hebben
de smaak te pakken van Veldmuizen.
Thomas, de beheerder, was zeer tevreden over het broedsucces van 2014;
"2014 was succesvoller dan welk jaar daar vóór dankzij de muizenstand" waren zijn woorden.
:angelic-green: Zj. de :b10:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten