Ooievaar bijengevaar ?

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Gebruikersavatar
wedde
Berichten: 14
Lid geworden op: di 11 feb 2014, 10:17
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door wedde » vr 11 apr 2014, 18:11

Ik zag zojuist een ooievaar richting beetree vliegen. Hij cirkelde wat in het rond en zag dat het nest al bezet was en koos daarom maar snel het hazenpad. :be9:

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door bee-tree » za 26 apr 2014, 09:19

Hallo Wedde, het heeft even geduurd voor ik op je interessante waarneming kon reageren.
Tot nu toe heb ik boven het nest en mijn bijenstand geen ooievaar meer gezien. Dus de kunststofooievaar
schrikt af, of is niet aantrekkelijk. Wat moet je met zo'n houten klaas. Je zou voor schut staan als
je daar een wip mee zou maken. 't Liefdesspel heb ik wel gezien in het beschermde dorpsgezicht Smilke
tussen Onstwedde en Vlagtwedde. Daar staan 3 scheepsmasten met op elke mast een karrewiel en voorgevormd
takkennest. Op één heb ik de paring waargenomen; er wordt al twee weken gebroed.

Toen ze nog verkering hadden heb ik ze in het plas-drasgebied achter mijn bijenkasten gezien.
De man heb ik een kikker zien bereiden, die hij vervolgens aan zijn vrouwtje gaf, wat 'n rivaal niet beviel. Die viel aan.
Het vrouwtje hapte snel de kikker weg, waarna ze klepperde uit dankbaarheid of uit leedvermaak, Hans.

Ik hoop dat het broeden succes heeft, maar..... dat kan bijen 't leven kosten; 4 ooievaarsjongen
zijn onverzadigbaar. Gelukkig staan de meeste bijenkasten bij het Koolzaad. Elke dag neemt het aantal prooidieren toe
in het huidige unieke voorjaar. Het wordt een goed Meikeverjaar; Meikevers zijn vette prooien voor Ooievaar en Steenuil.
Helaas is dit uiltje zeldzaam geworden. Ooievaars daarentegen nemen toe. Het gaat net zo als met de bijen:
7 magere jaren, 7 vette jaren. Zj.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door Hans van der Post. » za 26 apr 2014, 21:35

De Ooievaar

Sinds 2007 kun je met de webcams van Vogelbescherming Nederland rechtstreeks in vogelnesten kijken, live, 24 uur per dag, van 1 maart tot 1 juli! Miljoenen bezoekers over de hele wereld leven zo mee met het wel en wee van de kleinste steenuil tot de grootste oehoe. Vogelbescherming wil dat zoveel mogelijk mensen kunnen genieten van het kijken naar vogels. Draagvlak voor natuurbescherming begint immers met liefde voor de natuur. Beleef de Lente wordt mogelijk gemaakt door de belangeloze inzet van tientallen vrijwilligers, voor en achter de schermen, de bijdrage van vogelwerkgroepen en soortwerkgroepen en natuurlijk de terreinbeheerders en particulieren die gastvrijheid bieden aan de vogelnesten met de camera’s.
Elke dag even kijken = gluren.
!Hans.

Gebruikersavatar
wedde
Berichten: 14
Lid geworden op: di 11 feb 2014, 10:17
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door wedde » zo 27 apr 2014, 09:22

Ja bee-tree je zult wel veel buiten vertoeven op dit moment.

Ik zou die kunstooievaar maar verwijderen. Straks denken de mensen ook nog dat er een kleine is geboren bij jou in je stulpje.

Maar dat het een goed meikeverjaar wordt, baart mij toch wel zorgen. Voor het meikevers zijn, zijn het eerst engerlingen en daar heb ik niet zulke goede ervaringen mee met mijn gazon,
Weet je daar nog iets voor wat biologisch verantwoord is. Ik heb ze proberen te verjagen met aaltjes maar dat is niet gelukt.

En hartelijke groet van wedde.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door bee-tree » ma 28 apr 2014, 09:38

Wedde, zorg voor evenwicht. Gun de mol het leven in jullie gazon; die vangt engerlingen en ritnaalden,
kortom graswortelvreters, zodat je geen kale plekken in het gazon krijgt.
Vind je molshopen geen fraai gezicht, dan moet je ze elke dag opscheppen. De omhooggewerkte grond
kun je prima gebruiken als potgrond omdat er geen ongewenste zaadjes in zitten en ook geen larven van
kniptorren en meikevers omdat die grond uit diepere lagen komt.
Tevens moet je zorgen dat er spreeuwen bij jullie kunnen broeden; die fourageren op grazige plekken.
In de buurt van sportvelden hangt men tegenwoordig veel nestkastjes voor spreeuwen, omdat veel sportvelden
kale plekken kunnen krijgen. De besturen hoeven nu niet meer duur vergif te kopen.
Wanneer er binnenkort 's avonds meikevers rond vliegen, kun je die met 'n vlindernet vangen en naar Smilke brengen
waar 'n paartje ooievaar op het punt staat jongen te krijgen. Laat de meikevers daar maar los. Natuurmonumenten
stoort zich niet aan molshopen. Tot zo ver.
P.S. 1, Door het uitbotten van de Lindeboom is de kunststofooievaar grotendeels aan het zicht onttrokken.
Omdat de meeste wandelaars tegenwoordig het hoofd laat 'hangen' , beladen met zorgen, hebben we tot nu toe nog
geen felicitatiekaartjes ontvangen.
P.S. 2 Eén van de broedende ooievaars in Smeerling is geringd in de buurt van Wijhe-Olst. :b10: :b10: :b10:

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door bee-tree » ma 29 sep 2014, 15:07

Helaas zijn de 3 jongen al kort na het uitkomen dood gegaan en uit het nest gegooid.
Doodsoorzaak onbekend. Vermoedelijk de paar koude natte weken waarin te weinig eten te vinden was.
Mss ook onervarenheid van de ouders om de jongen tegen wind en weer te beschermen. Zj.

P.S. Er liepen in de hooitijd wel weer 3 ooievaars in onze omgeving op de gemaaide percelen.
Oók bij Harkstede onder Groningen-stad zijn ooievaars gesignaleerd.
Het valt me op dat er deze zomer veel minder sprinkhanen zijn. Daar jagen ooievaars ook op.

Gebruikersavatar
wedde
Berichten: 14
Lid geworden op: di 11 feb 2014, 10:17
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door wedde » ma 29 sep 2014, 16:37

Dat is triest Bee-Tree. Maar ja de natuur gaat gewoon zijn eigen gang.
Hoe is het met de bijtjes? Zit je buiten het gebied van het vervoersverbod?
Mijn zwager zit binnen het gebied, maar bij hem was er niets aan de hand gelukkig.

gegroet maar weer en ik zie je niet meer door het struikgewas heen,

Wedde

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door jjmvaningen » vr 03 okt 2014, 18:04

jammer van het broedsel,
maar ja, de natuur.
volgend jaar beter.
(bij terugkomst van vakantie (eind augustus) s-avonds laat bij schemering 40-50 ooievaars gezien op de lantaarnpalen
in de middenberm van de snelweg a-27.
eerst geloof je je ogen niet,
dan denk je aan een reclamestunt totdat het er meer zijn èn ze bewegen.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door bee-tree » di 21 okt 2014, 16:56

Jammer dat je daar geen foto van kon maken. Hoe ver was de eerstvolgende afslag van de autobaan, sorry,
de autosnelweg A27 af ? Je zou 'n voor Nederland zeldzame foto hebben kunnen maken Jacq.

Bedankt voor je medeleven met het eerste ooievaarsstel dat hier in Zuid-Oost Groningen z'n eerste broedsel
zag mislukken. Ik hoop dat de ooievaarsstand zich hier gaat uitbreiden, omdat In ons gebied de Halsbandbosmuis,
de Apodemus flavicollis ,enorm toeneemt. ten koste van de gewone Bosmuis, de Apodemus sylvaticus. Oorzaak is niet bekend. Sommigen schrijven het toe aan de realisering van de Ecologische Hoofdsructuur, die 25 jaar geleden in gang is gezet
onder leiding van minister Brax. In Nederland is de ontwikkeling van die natuurverbindingswegen nog in volle gang.
Daar profiteren ook onze bijen van.
Het ontstaan van 'n nieuw natuurlijk evenwicht gaat nog lang duren. Er moeten meer ooievaars deze kant op komen
om de muizenstand te regelen. Zolang als de ooievaars verstek laten gaan moet ik hun niche (=taak) vervullen.
Ëlke morgen om half negen kom ik Kathinka tegen". :be11: Dat is de kat van de buren die op weg naar huis is
na haar nachtelijke muizenjacht rond mijn bijenkasten. Maar de muizen zijn haar te snel af.
Die verstoppen zich snel in de gangvallen oftewel trapvallen die tussen de kasten staan.

Vanmorgen zaten 5 Halsbandbosmuizen de zonnebloempitten, stukjes appel en kaas, op te eten in de vallen, toen ik
met ze op de fiets klom om ze te verhuizen. Sinds kort geef ik ze een lik tippex op de rug zoals ik dat ook
bij sommige oudere koninginnen doe.
Tot mijn schrik trof ik in één van de vallen 'n gemerkte muis aan. Conclusie: Ik moet ze verder wegbrengen dan 750 meter
in 't geval dat er geen brede watergang ligt tussen de losplaats en de bijenstand.
Dat de muizenstand zo hoog is rond m'n kasten, is niet zo verwonderlijk. Door het grote aantal volken moet er voor
de muizen een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitgaan van de 750 kilo honing en suiker die in de kasten zit,
Die 'pakhuizen' zijn op honderden meters afstand te ruiken door insecteneters en vleeseters en bijenbroodeters.

Zelf word ik óók bedreigd door de muizen, Waar zou ik anders die 40 teken van oplopen vanaf maart tot november.
Laat de ooievaars maar snel komen als muizenjagers. Ik gun hén liever wat bijen dan die teken- en luizenbollen,
tenzij de ooievaars ziektekiemen meenemen uit hun overwinteringsgebieden of zelfs de Kleine Bijenkastkever op zich heben ! Zj :mrgreen: .

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Ooievaar bijengevaar ?

Bericht door semar » di 21 okt 2014, 17:01

b3 is een uil geen betere bondgenoot voor je in je landelijke omgeving?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten