Spreeuwen en Zwermen

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Spreeuwen en Zwermen

Bericht door Franschman » di 11 mar 2014, 14:05

Beste Beeleevers,
2014 is door Vogelbescherming uitgeroepen tot " Jaar van de Spreeuw". Aanleiding is de achteruitgang van deze 'gewone' vogelsoort die net zoals de mus( en de bij! ) gebukt gaat onder het verdwijnen van zijn biotoop, broed- en foerageer mogelijkheden. Waarom nu aandacht in dit imkerforum voor een vogel ? ?
Bij het naslaan van informatie over de spreeuw ( serie Dieren Dichterbij, het Spectrum)vond ik als imker en vogelkijker/ornitholoog iets dat mij niet eerder was opgevallen. :idea: Spreeuwen oriënteren zich bij de trek net zoals bijen met behulp van de zon en hebben net zoals bijen een ingebouwde klok !!

Spreeuwen vormen bij hun slaapplaatsen soms immense spreeuwenwolken die fenomenale acrobatische, adembenemende toeren lijken uit te halen, die doen denken aan het afkomen en vliegen van bijenzwermen. Spreeuwen vliegen in zo'n wolk niet tegen elkaar net zoals bijen ! Bij spreeuwen schijnt de 'wolk' aangevoerd te worden door een bepaalde leider die de richting en beweging initieert. Razendsnel weten de spreeuwen en kennelijk ook de bijen in een zwerm, de commando's aan elkaar door te geven
Eén en ander is door de Duitse vogelkundige Gustav Kramer met proeven o.a.met zijn 'Kramerkooi 'aan het licht gebracht.
Nu mijn vraag. Zijn er imkers op dit forum die iets weten van de bewegingen van bijenzwermen en zijn die dus verwant met de trek van zogenaamde spreeuwenwolken ?? :clap:

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Spreeuwen en Zwermen

Bericht door bee-tree » do 13 mar 2014, 22:26

Hallo Franschman, ik vermoed dat je ons overschat. Mag ik het spits afbijten maar dan wel op een lager niveau ?
Vanmiddag om 2 uur kwam buurvrouw Jannie me waarschuwen dat 'n volk aan het zwermen was. Ik hoopte dat ze
gelijk had, want dat zou uniek zijn, zo vroeg in maart. Het zal wel 'n bult jonge bijen zijn die zich invliegen, zich de kast en
de omgeving inprenten,kreeg Jannie van me te horen.Ze versnelde haar pas; je kon niet weten.
Ik stelde haar gerust met "Je hebt wel gelijk,'t is 'n zwerm, maar geen trekzwerm. Het is een haalzwerm. Als je een half
uur tijd hebt leg ik je die woorden uit, terwijl we samen naar het gedrag van jouw zwerm kijken" Dat vond ze prima.
Het eerste waar ze zich over verbaasde; er vonden geen botsingen plaats in die duizendkoppige wirwar van aan- en
afvliegsters. Hoe regelt dit volk dat ? "Zie je dat de bijen op de kop UIT de vliegspleet kruipen, en dan 5 tot 10 centimeter tegen
de voorkant van de kast omhoog lopen,en vervolgens pijlsnel onder een hoek van 45 graden OVER de aanvliegsters heen wegvliegen ?
En zie je dat 50 % van de beladen aanvliegsters voorzichtig, met 5 centimeter tussen zich in , vlakbij de vliegspleet landen ?
En zie je dat die andere 50 % haalbijen op de verlengde vliegplank landt, om vervolgens 20 tot 25 centimeter te voet naar de
vliegspleet te lopen met hun lading stuifmeel en nectar. Ze doen het niet vliegend. Er zijn ook volken die het vliegend doen.
Die hebben een lager instinctquotiënt. Door die drie soorten gedrag is het vliegverkeer in de bijenstaat veilig en energiebesparend".
P.S.Het in formatie naar de vliegspleet toekruipen en de kast inmarcheren doet denken aan het geco-ordineerd de kast inlopen
van een geschepte zwerm die je op de verlengde vliegplank uitstort. Als door een magneet worden de bijen in formatie de goede richting ingetrokken. Hoe het besturingsmechanisme precies werkt, gaan we verder uitzoeken. Alle begin is moeilijk.
Al 7 tot 10 dagen gedraagt het beschreven volk zich zo. Ik ga ook andere bestuderen. De Verscheidenheid zal wel groot zijn. Zj.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten