Boekenweekhorror

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Boekenweekhorror

Bericht door bee-tree » di 11 mar 2014, 23:03

Wie niet van literatuur houdt moet nu niet verder lezen.
Ik waarschuw eenieder die zo onvoorzichtig is, liggend op een legermatje met ontblote voeten, te zonnen
vlak vóór de verlengde vliegplank van 'n supersterk volk,dat niet te doen. Ga niet driedubbel genieten van:
- de zon die de blote voeten streelt.
- het bedwelmend gezoem van de duizenden af en aan vliegende zwaarbeladen bijen.
- de smakelijke puddinggele kleur van de stuifmeelklompjes.
- de omvang van de stuifmeelklompjes waardoor de bijen lijken op de wilde Slobkousbijen.
- de strakblauwe hemel waartegen zich de kale boomtakken aftekenen.
- een paartje zwarte kraai waarvan de man een essentakje door midden bijt en er z'n vrouw hoorbaar blij mee maakt.
Ik waarschuw namelijk iedereen voor de bloeddorstige, achtpotige, listig kruipende, levensbedreigende bacteriën in zich
dragende, door muizen verspreide ongevleugelde vampiers, de ..teken. Ze zijn er weer; mobiel door dit zomers weertje.
Mij had vandaag, de elfde maart 2014 , de eerste teek van dit jaar in de houdgreep. De tekenpincet moest er aan te pas
komen om me er van te bevrijden door middel van een linksomdraaiende beweging van de pincet. Het beestje was
nog maar net aan z'n leven begonnen. Het was vijf keer kleiner dan 'n Varroa. Ik voelde me 'n egoïst; iemand die al zo lang
leeft gunt zo'n piepjong wezentje geen dag te leven. Zj.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Boekenweekhorror

Bericht door Hans van der Post. » wo 12 mar 2014, 11:37

Citaat Bee-Tree: [............] Mij had vandaag, de elfde maart 2014 , de eerste teek van dit jaar in de houdgreep.
De tekenpincet moest er aan te pas komen om me er van te bevrijden door middel van een linksomdraaiende beweging van de pincet.
Het beestje was nog maar net aan z'n leven begonnen. Het was vijf keer kleiner dan 'n Varroa. Ik voelde me 'n egoïst; iemand die al zo lang
leeft gunt zo'n piepjong wezentje geen dag te leven. Zj.


Dit "beestje" is in haar eindstadium als ze bloed gaat zuigen.
Leeft al een jaar. :) maar dan in een andere gedaante.
Dat hoef ik jou niet te vertellen, toch. :whistle:

Goed dat je dit onder aandacht brengt.
Er zijn tientallen imkers met deze horror in aanraking gekomen en met grote gevolgen voor hun gezondheid.
!Hans.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Boekenweekhorror

Bericht door maartenkleijne » wo 12 mar 2014, 13:04

De mininymphjes teek van het eerste stadium kunnen bij uitzondering ook bij mensen zuigen.
Mijn kleinkinderen liepen eens in een 'regen' van die kleintjes onder hoge beukenbomen.
Voordeel is dat die kleinetjes weliswaar lastiger te verwijderen zijn, zelfs met een goede pincet zijn ze erg klein, maar nog geen lyme kunnen meebrengen, want die moet ze eerst ophalen bij muis konijn of ree.

Mij persoonlijk lusten de teken in geen enkel stadium. Misschien te veel knoflook gegeten?
gr,
m

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Boekenweekhorror

Bericht door Hans van der Post. » wo 12 mar 2014, 13:14

Hier een link waar nog meer te lezen is over de Teek.

Verder wordt de Week van de Teek: 7 t/m 13 april 2014 georganiseerd, zie hier
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten