Pasen vroeg(er) en de bijen

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Pasen vroeg(er) en de bijen

Bericht door bee-tree » zo 20 apr 2014, 09:00

Alles werd nieuw rond 1955; meer dan nu ? De natuur, je kleren , 't huis kreeg de grote schoonmaak,
de bijenkasten 'n nieuw verfje, maar de nadruk lag op de 'grote schoonmaak' van je ziel.
Bij de 4 biechtstoelen in onze kerk stonden de zondaars in de rij. De ergste gingen te biecht bij de paters in Geleen.

Behalve in nieuwe kleren werd je ook in nieuwe schoenen gestoken. Moeder moest van vader ons als kind aan het verstand
brengen dat je de schoenen minstens één maat groter moest nemen. Dan liep je minder kans met Kerstmis pijn te lijden
en koude voeten te hebben door beknelde bloedvaten; we waren in de groei. En voegde vader er nog aan toe:
"Dan doet het niet zo pijn als iemand je op de tenen trapt".

'n Paasgebruik was het 'eiertikken' bij de broodmaaltijd.Je probeerde zo lang mogelijk je eigen paasei heel te houden
als de ander er op tikte met z'n ei. Het was 'n wedstrijdje. Eén van m'n broers won elk jaar. Hij had 'n beter
mecanofysisch inzicht. Z'n kennis heeft hij geheim gehouden. Ik zal 't hem eens vragen nu het eiertikken in onbruik is geraakt.
M'n opa wakkerde het destijds driftig aan. Hoe méér eieren stuk gingen, hoe meer er overbleven voor de bijen.
Hij gebruikte de recepten van Schotman (1104 -1109) om stuifmeelvervanger te maken wanneer Pasen 'n maand vroeger
viel dan nu en 't weer te belabberd was om de bijen op wilg echt stuifmeel te laten halen. Natuurlijk maakte opa het
stuifmeelsurrogaat op z'n eigen wijze. Met zijn genen ben ik erfelijk belast. Zj.
P.S. Wie volgt met haar|zijn verhaal , anders moet ik het vervolgverhaal schrijven. Ieder een Z.P. gewenst.

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Pasen vroeg(er) en de bijen

Bericht door Matts Vos » zo 20 apr 2014, 14:37

Bee, ik heb alle respect voor u, maar het is mijn mening dat geloof en religie meer narigheid brengt dan deze goed doet. Zie het over en weer vermoorden van moslims en christenen in Afrika, sjiieten en soennieten in het midden oosten. Joden vs palestijnen. Het enorme kindermisbruik binnen de katholieke kerk dat ipv aan de kaak gesteld, het liefst in de doofpot wordt geschoven. Zondag is voor mij vaak de enige dag dat ik fatsoenlijk boodschappen kan doen, maar dit kan slechts 1 of 2 x per maand, omdat de gelovige >minderheid< hier wil dat alles gesloten is.

Godsdienstvrijheid is een groot goed, maar het moet ook inhouden dat men zonder beperkingen vrij kan zijn ván godsdienst. Het tolereren van elkaar moet met behoud van elkaars normen, waarden, cultuur en geloof, maar het moet niet zo zijn dat daardoor een ander beperkingen opgelegd krijgt. Ik hoop dat u dat met mij eens bent :)

Ik wens u alsnog een fijne paasdagen toe ;)

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Pasen vroeg(er) en de bijen

Bericht door frank27 » ma 21 apr 2014, 11:46

Zitten we hier nog wel op een imkerforum?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten