A-bijen

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

A-bijen

Bericht door bee-tree » vr 02 mei 2014, 10:35

'n Imker met de roepnaam Loewie (van Louis), maakte met z'n vrouw 'n fietstochtje in Frankrijk.
Op 'n gegeven moment zag z'n vrouw, verscholen achter bessenstruiken, vier bijenkasten staan bij 'n vriendelijk ogend hofje.
"O nee toch" dacht ze.
Gauw probeerde ze haar man af te leiden met "Ik moet heel erg, fiets snel door...verderop zie ik 'n bosje".
Loewie verzuchtte "Ben je mal, we kloppen even bij dat boerderijtje aan, Lina". Haar weerwoord was "We kunnen geen Frans".
Hij op zijn beurt "Toilet verstaan ze overal. Ik maak er 't gebaar bij".
Pas toen vielen hem de bijenkasten op met 'n manspersoon er bij. Enthousiast riep de Hollandse bijenhouder "aaaa bijen".
De Franse imker hoorde 't en riep terug "oewie, aaabije" ( geschreven in algemeen beschaafd Frans: "oui abeilles",
vertaald : "ja bijen") .
De Hollandse imker dacht dat de Fransman Loewie had geroepen. "Sakkerloot", zei hij. "Hij kent me en hij heeft A-bijen.
Wat voor ras zou dat zijn ? Ik wil er het fijne van weten"
De Fransman groette op afstand in dialect met "Comme vaas tu ? ("Hoe gaaat 't ?") De gevleide Ollander verstond "Kom maar".
"t Werd 'n kort maar levendig bezoek vol gesticulaties. Z'n Lina genoot en baalde tegelijk.
Zjef,
P.S. Is 'n A-merk hetzelfde als huismerk ? Kunnen we bijen die ontstaan uit thuis bevruchte koninginnen A-merk-bijen
of Huismerkbijen noemen ? Wie wil ons van vakantie-ervaringen in het buitenland met bijen laten genieten ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten