Hoe ik begon

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Hoe ik begon

Bericht door JanvdR » vr 12 mei 2017, 20:00

In 1986 verhuisden wij voor mijn werk naar Wageningen. Mijn vrouw vond een baan als secretaresse voor het bestuur van de VBBN in het bijenhuis. Haar werd geadviseerd de bijencursus te volgen en dat deed ze. Van de vereniging kreeg ze een volkje dat bij ons achterin de tuin geplaatst werd. Ik bekeek het met argusogen want ik had het niet zo op die steekbeesten. Ze had voor de cursus het boek van Speelziek. Voor de aardigheid begon ik ook te lezen. Gaandeweg werd ik steeds meer geboeid door het leven van de bijen maar behield wel mijn angst voor die stekers.
Na een tijdje zei ik haar dat ze haar volk eens moest controleren want ze zouden wel eens kunnen gaan zwermen. "Dat komt wel", was het antwoord. Er gebeurde niets. Na nog een week hetzelfde verhaal. De derde keer zei ik: "als jij het niet doet, doe ik het"." Ok" was het antwoord. Daar stond ik met mijn grote mond want ik was het niet werkelijk van plan. Maar ja, nu moest ik wel. Haar pak aan (paste wonderwel). Beetje rook bij de ingang, dekplank voorzichtig omhoog, beetje rook. Wow. Ik zag een stel bijen rustig bezig en er was er geen een die in de aanval ging. Rustig raampje voor raampje bekeken. Ik voelde me steeds beter. Wat een genot om naar te kijken. Er was niets aan de hand. Het volk was prima in orde en en van zwermen was geen spreke.
Sindsdien was ik verslaafd aan de bijen en heb vele cursussen gevolgd en ook als beheerder van de VBBN bijenstal geassisteerd bij de bijencursussen.
Na onze verhuizing naar Duitsland, 8 jaar geleden had ik geen bijen. Varroa etc, ik zag het niet meer zitten.
Nu toch weer een volkje en ik ben zo gelukkig.
Grote plannen tegen varroabestrijding maar daarover later meer (thermobehandeling volgens een nieuw concept waarmee ik druk bezig ben.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoe ik begon

Bericht door Hans van der Post. » za 13 mei 2017, 00:02

Nu Jan er zijn heel veel lege pagina's laat maar horen over de thermobehandeling.
Zet dit dan wel in de rubriek: Ziekten, parasieten en bestrijding.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten