De Imme als begeleider

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

De Imme als begeleider

Bericht door Hans » za 25 aug 2018, 18:10

Misschien een vreemde vraag.

Oude legende stelt dat ieder bijenvolk begeleid wordt door een zgn. 'Imme', een natuurgeest die voor een bijenvolk zorgt en deze begeleidt.

In onze moderne tijd is dit besef weg: de natuur is een versteende toverstad geworden...

Ik kan nergens iets over deze gedachtengang omtrent de Imme vinden, haar oorsprong en hoe men het precies zag.

Nu ziet men Imme meer als synoniem voor bijenvolk, maar oorspronkelijk werd er een lagere natuurmacht mee geduid.

Ik ben gewoon benieuwd. Wie weet literatuur hierover...

Gr. Hans

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De Imme als begeleider

Bericht door Bart de Coo » za 25 aug 2018, 19:10

Hans,

Het idee dat een bijenvolk 'begeleid' wordt door een 'natuurgeest' is afkomstig uit de 'antroposofie' van het Duitse warhoofd Rudolf Steiner (overl. 1923). Dat deze 'geest' 'imme' heet, is mij niet bekend. In de etymologische woordenboeken (zie etymologiebank.nl) kun je lezen dat 'imme' een verouderd woord is voor 'bijenvolk'. Het woord 'imker' komt er uiteraard vandaan. Om onduidelijke redenen is dit woord 'imme' onder aanhangers van eerder vermelde Steiner nog steeds in gebruik. Nou ja, er is wel een reden, maar die is te vaag om te onthouden, laat staan na te vertellen. Wat oud is, is goed; wat nieuw is, is slecht. Daar komt een zeer groot deel van het gedachtegoed van Steiner op neer. Steiner schrijft bijvoorbeeld heel vaak 'men wist toen nog', terwijl hij bedoelt 'men dacht toen nog.'

Dat met het woord 'imme' oorspronkelijk een 'lagere natuurmacht' (?) werd aangeduid, is onder mensen die de Nederlandse taal en cultuur bestuderen zover ik weet niet bekend. Doe anders eens navraag bij het Meertens Instituut in Amsterdam. Deze geesten zouden ook wel 'sylfiden' heten. Ik las er ooit eens over in een sofenboekje. ('Sofen' is turbotaal voor 'antroposofen').

Ik vrees echter dat alle beweringen die je doet afkomstig zijn uit de boomstamdikke en oerromantische duim van Steiner en zijn aanhangers. Met de kunst van het zeker weten staan ze zacht gezegd op gespannen voet.

De Steiner-adepten onderhouden allerlei sites. Google ook op 'biologisch-dynamisch', ook zo'n kreet uit die hoek. Even een avondje surfen en je weet veel meer.

Vergeet ook niet het boek De bijen te lezen van Steiner zelf, nou ja, het zijn gestenografeerde lezingen die Steiner ter plekke zat te verzinnen. Steiner dacht namelijk dat er van alles mis was met het gedrukte woord, dus publiceerde hij op zeker moment niet meer. Ik heb het boek ongeveer op twee derde dichtgeslagen, wegens verregaande en doodvermoeiende kolder.

De volgende vraag is waarom die Steiner zo geïnteresseerd was in honingbijen. Het heeft iets te maken met de vermeende 'kosmische straling' die door de bijen via de hoorns van koeien wordt doorgegeven aan de wormen, en de bijen laten overal een beetje mierenzuur achter, en zo razen de sofische verhalen voort.

Je begrijpt, Hans, dat de 'bd-imkers' een wat folkloristisch en schilderachtig clubje vormen binnen de wereld van de bijenteelt, daarbuiten door niemand serieus genomen. Raadpleeg ook de site van de stichting Skepsis, met fijne artikelen over astrale koeienhoorns, klassiek racisme op de 'vrije scholen' (Scholen waar het onderwijs ingericht is volgens de leer van Steiner), de levensgevaarlijke stemmingmakerij tegen vaccinaties en tal van zaken meer.

Verder kun je je jaarlijks aanmelden voor een 'bd-imkerdag' in Zeist geloof ik. Daar wijzen ze je zeer zeker de weg naar literatuur, als die daar niet gewoon te koop is.

O ja. Je kunt je nog net opgeven voor de conferentie 'Learning from the bees', waar het stikt van de sofen: https://www.learningfromthebees.org.



Vriendelijke groet & om u te dienen,

Bart de Coo

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: De Imme als begeleider

Bericht door Hans » za 25 aug 2018, 19:55

Bart,

Dank voor je reactie.

Het gaat mij evenwel niet om Steiner of BD-imkeren. Dat is ook niet mijn werkwijze of overtuiging. Voorts vind ik het fijn te weten ergens een mening over te mogen hebben zonder meteen ook een oordeel te moeten vellen. Aan alles zit iets goeds en minder goeds. Impiciet verhef je anders de mainstream zo tot norm. Eerlijk gezegd vind ik aan KI en kunstmatige rassen telen ook nadelen kleven (inteelt). Dus ik laat beide zaken voor wat het is

De gedachte dat de natuur bezield is / was, is zeer oud. De oude culturen kennen de natuurgeesten, bijv. in de Islam nog de zgn 'Djinn'. Het vuistdikke DDD (Dictionary of Deities and Demons) is een mooi voorbeeld.

Het gaat mij niet om of iets conform de mainstream of moderne opvattingen correct is. Ik wil graag meer weten over de gedachtengang eerder genoemd. Ik heb geen bewijs, maar geloof nooit dat het van Steiner komt. Het idee of vermoeden is zo oud als de oudste culturen en men vindt het voor Steiner al in de Romantiek (Novalis, Goethe) wat ook weer teruggrijpt op vergane tijden. Hoogstens heeft hij het idee ingepast in zijn stelsel. De gedachte van een bezielde natuur is pas verdwenen met de opkomst van de positivistische wetenschappen cq. de mechanisering van het wereldbeeld om het met Dijksterhuis te zeggen. Onze moderne kijk op de wereld is nog maar heel recent.

Gr. Hans.

Ps. Of Steiner zijn lezingen ter plekke verzon...ik meen me vaag te herinneren dat het in discussie ging met een ervaren imker naast of voor hem...
De kunst van het zeker weten... ik zou het niet weten :wink:

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: De Imme als begeleider

Bericht door maartenkleijne » za 25 aug 2018, 23:13

Als kind heb ik echt anders geleerd.

De 'Imme', een natuurgeest, is niet een afzonderlijke entiteit naast of boven het bijenvolk, maar de entiteit die het organisme van het bijenvolk als geheel belichaamd, dus alle bijen samen inclusief de raten. Deze imme wordt wel genoemd: het intelligentste wezen op aarde naast de mens. Dat laatste volgens recentelijk wetenschappelijk onderzoek en niet volgens een oude legende of zo.
gr,
m

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De Imme als begeleider

Bericht door Astrid Schoots » za 25 aug 2018, 23:32

Ik ben gewoon benieuwd. Wie weet literatuur hierover...
Hans,
Karsten Massei schrijft hierover in het boek 'De geschenken van de bijen'
(uitgeverij Cichorei)

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: De Imme als begeleider

Bericht door maartenkleijne » za 25 aug 2018, 23:55

Kwam toevallig net een filmpje voorbij.
https://www.facebook.com/ScienceNatureP ... 0NDMwMDA4/
gr,
m

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De Imme als begeleider

Bericht door nyckle » zo 26 aug 2018, 06:48

Kijk ook even hier:

viewtopic.php?t=16910

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: De Imme als begeleider

Bericht door Hans van der Post. » zo 26 aug 2018, 15:42

nyckle schreef:Kijk ook even hier:

viewtopic.php?t=16910
Wil hier de uitleg van Hennie Oude Essink neer zetten.
Het geeft duidelijk weer hoe een naam in de loop van de tijd veranderd.
Oude Essink schreef:Woordafleiding: apis '“ bij '“ imme
(Fr.: een zwerm zou volgens Speelziek geen imme worden genoemd, omdat het een volk in een woning/of met meubilair zou moeten zijn. Een zwerm/wolk bijen zou imbe moeten heten.)
In de taalkunde stelt men zich niet de vraag hoe het zou moeten zijn maar hoe het in feite is. Speelziek is een expert op het gebied van bijen en bijenteelt; hij is geen taalkundige en zijn taalkundige beweringen slaan nergens op. Wie hem kritiekloos naspreekt kraamt derhalve ook onzin uit.

Onze woorden voor honingbij (api-s '“ bij '“ imme) zijn ogenschijnlijk verschillende woorden; in feite stammen zij alle af van hetzelfde Indo-europese woord mbi-, waarmee men sinds oeroude tijden in het Indisch- Europese taalgebied de honingbij aanduidt.
De beginklank m- in de Indo-europese taalfamilie komt in de afzonderlijke talen voor als a- of als in-/im- of als on- (kijk bij voorbeeld naar een en hetzelfde gebruik van de onkennende vorm in asociaal '“ inconsequent '“ amoreel '“ immoreel - onsterfelijk; immortaliteit; (Grieks:)ambrotos (ambrozijn = onsterfelijkheid gevende drank).
Zo leidt het I.E. mbi- tot imbi- of tot abi- of (met weglaten van de m-) tot bi-.

Het oeroude woord mbi- leidt in het Latijn tot api-s (=bij); het verkleinwoord hiervan apicula gaat via het oudfrans over naar abeille.
Het oudgermaans kent twee varianten van mbi-: via (m)bia naar bia; in het Germaans wordt dat Biene; bij ons wordt dat bij; de tweede variant is imbi; in het Germaans naar imme.
Zo kreeg het Duits twee woorden om 'bij'
!Hans.

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: De Imme als begeleider

Bericht door Hans » zo 26 aug 2018, 17:02

Allen bedankt voor de bijdragen.
Ja de uitleg van Hennie Oude Essink is leerzaam.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten