Pelleboer

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Pelleboer

Bericht door Jaap van Assenbergh » vr 01 apr 2005, 12:06

Het weer voorspellen.

Het was op een zaterdagmiddag in september dat ik naar mijn bijen ging op de Ginkelse hei bij Ede. De lucht was een inspiratie bron voor schilders die houden van echte hollandse luchten. Grote witte stapelwolken met blauwe achtergrond. Het weer bericht voorspelde hier en daar regen opkomend vanuit het westen. Bij Veenendaal kreeg ik al wat regen maar bij Ede klaarde het helemaal op.
Mijn kasten stonden in de bosrand, niet ver verwijderd van een fietspad, dat door dagjes mensen graag wordt benut. Toen ik in de kasten aan het werk was stopte er een groepje fietsers. Drie echtparen op futgerechtigde leeftijd.
Ik besloot even de kast dicht te maken en naar ze toe te lopen.
We raakten aan de babbel en enkelen waren zeer geinteresseerd. Één van de mannen echter kon er de lol niet van in zien om je moedwillig te laten steken door die rot beesten voor een potje honing. Toen ik vertelde dat je aan de kleur van het stuifmeel kon zien wat voor'n planten er in de omgeving in bloei staan werd hij helemaal cynisch. "Daar heb ik geen bijen voor nodig. Ik zie zo ook wel dat de heide bloeit"
Ik ging verder dat je aan het gedrag van de bijen ook bepaalde dingen kon zien. "Wat dan?" was direct de vraag van de cynist. "Valt u niets op als u zo naar de ingang van de kast kijkt?" was mijn wedervraag. "Ja er vliegen bijen in en uit".
"Maar valt het u niet op dat er veel meer in vliegen dan dat er uit vliegen?" "Ja nu je het zegt. Wat betekend dat?" Zijn nieuwsgierigheid was gewekt. Met enige voorkennis zei ik: "Ik weet het niet zeker maar het zegt mij dat er slecht weer op komst is. Ik weet niet hoever u nog moet fietsne maar ik hoop dat u een regenpak bij u heeft." De man kijkt achterom en ziet enkel wat stapelwolkjes boven de hei. "Daar zul je Pelleboer hebben. Hij voorspeld regen en ik zie alleen maar blauwe lucht." Tussen de bomen van het bos richting Ede zag ik de lucht zwarter en zwarter worden. Mijn bijen (en het KNMI) hadden gelijk maar dat hoefde ik hem niet meer te vertelen. Hij geloofde me toch niet.
Aangespoord door één van de vrouwen die me kennelijk het voordeel van de twijvel gaf besloten ze maar weer eens op te stappen en ik wenste hen nog een mooie droge fietstocht, om daarna nog even de laatste kast te controleren. Toen ik in de auto stapte vielen de eerste regendruppels en toen ik bij de weg kwam, viel het met bakken uit hemel. Onder de grote beuken bomen stonden zes fietser te schuilen. Vijf van heb zwaaien naar me, de zesde stond sagerijnig voor zich uit te kijken. Ik zwaaide vrolijk terug, en was blij dat ik op tijd de kasten weer dicht had.
Je kunt uit de bijen werkelijk veel meer halen dan honing alleen. Zelfs leuke verhalen.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Pelleboer

Bericht door Bart de Coo » vr 01 apr 2005, 23:53

Fantastisch verhaal. Met plezier gelezen. En weer wat geleerd! Ik zal eens goed naar de vliegplanken kijken als er duidelijk pestweer op komst is.

Bart

zonnig46
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 13 jun 2003, 15:44
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Pelleboer

Bericht door zonnig46 » za 02 apr 2005, 23:28

Wat een prachtig verhaal, dat is genieten, bedankt.

Vriendelijke groeten
Erik Rene

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: Pelleboer

Bericht door dickvanleeuwen » wo 14 sep 2011, 20:44

Je vertelde dit prachtige verhaal toen we afgelopen maandag samen op de hei stonden om de kasten op te halen, met een thermoskannetje koffie, opkomende maan, wachtend op de laatste binnenvliegende bijen. Leuk om het hier terug te lezen!

J.Evers
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Pelleboer

Bericht door J.Evers » zo 15 jan 2012, 20:40

Ik ben nu bijna 42, en ik kan me nog herinneren dat ik als kind op de lagere school ooit een soort schuif-kaart van Pelleboer heb gehad waarmee je zelf heel aardig het weer kon voorspellen.

Gewoon kijken naar de lucht, een foto op de kaart zoeken die in de buurt kwam, juiste windrichting voor het vakje schuiven en voila! het weer voor de komende dagen, behoorlijk acuraat

helaas ben ik dat ding kwijt, maar als iemand hem nog heeft dan heb ik zeker interesse in een kopietje!
Imker sinds 2009, Initiator van Imker- en Bijencentrum "De Bijenboerderij"

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Pelleboer

Bericht door Wim Joosten » ma 16 jan 2012, 10:16

Met vriendelijke groet,
Wim

J.Evers
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Pelleboer

Bericht door J.Evers » di 17 jan 2012, 12:54

Ja precies! Maar dan in een uitvoering van Pelleboer volgens mij, maar de werking ervan was identiek aan deze!
Imker sinds 2009, Initiator van Imker- en Bijencentrum "De Bijenboerderij"

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Pelleboer

Bericht door Wim Joosten » za 10 mar 2012, 09:36

Ik ben in het bezit gekomen van jpg's van deze weerwijzer met uitleg hoe je deze in elkaar moet plakken, zodat je er zelf één in elkaar kunt zetten. Als je er belang bij hebt, stuur me dan een bericht.
Met vriendelijke groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten