Dakpan voor de vliegopening

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Dakpan voor de vliegopening

Bericht door Jaap v.Popering »

Hennie

Ik ben het gelijk met je eens dat dit de beste oplossing zal zijn . het zijn ook kassen van mij . De reden dat die buiten staan is simpel , mijn stallen staan gewoon overvol.

Wanneer ik mij een kwart slag naar rechts draai , heb ik weer een ander beeld en kunnen wij soms op andere gedachten komen . Dit zijn volken die in mijn stal staan en de vliegopeningen niet dicht met sneeuw zitten vooral de bovenste rei . Dan is het triest om te zien dat bijen naar buiten vliegen om direct in de sneeuw te duiken , zet ik er toch maar een plaatje ( of iets dergelijks voor ) om het zonlicht wat af te schermen , ik weet niet of daardoor mijn volken sterker de winter uit zullen komen , maar wel een triest gezicht .

Afbeelding
wilgenroosje
Contacteer:

Bericht door wilgenroosje »

[quote="Jaap v.Popering"].... maar wel een triest gezicht.[quote]

Inderdaad Jaap, zeer triest. Zoals al eerder gemeld heb ik afgelopen winter ook iets dergelijks waargenomen en ik heb zelfs meerdere keren voor de kasten gestaan en voor mijn ogen een bij zien uitvliegen, op de rug in de sneeuw landen en vervolgens zien verkleumen. Je zie voor je ogen je bijen de dood invliegen - dat vond ik nog wel het ergste. :(
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Hallo Allemaal,
Ik denk toch dat het uitvliegen bij lage temperaturen en sneeuw, veel reflecterend zonlicht ook heel veel te maken heeft met de conditie waarin het volk verkeerd.
Hoge nood of erge dorst dan gaan ze.
Bij sneeuw, wat eerder aangetrokken door het licht.
Alle bijen die bij sneeuw vertrekken zien de sneeuw voor boven(lucht) aan en vallen op korte afstand in de sneeuw.
Al die bijen zien wij en dan zijn het er veel.
In de vrije natuur gebeurd dit ook al miljoenen jaren.
Misschien goed dat alle bijen die niet helemaal in orde zijn het volk verlaten.
Ik heb hetzelfde gevoel als de bezorgde imkers als ik honderd bijen in de sneeuw ziet liggen maar relativeer dat op deze manier.
Wel zie ik het altijd bij een paar volken en dus lang niet bij allemaal en dan kom je tot de conclusie dat het wel eens met de conditie van de volken te maken kan hebben.
Ik winter tot nog toe goed uit op gemiddeld 12 á 13 ramen bijen in het voorjaar(maart)en dat lijkt mij een goede graadmeter.
Dirk
dertiende
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Dirk ik heb niet het idee dat ,dat zo is(was)
40 jaar terug zag ik dit bij korven niet voorkomen,als ik in de indertijd bij school naar de volken keek(Kasten en korven)zag ik het enkel gebeuren bij de kasten.
Het is dus zeker wel grotendeels lichtgerelateerd.
Petro
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Bij het uitvliegen oriënteren bijen zich op de polarisatie van het licht; deze staat in relatie tot de stand van de zon. Als de zon op de sneeuw schijnt, draait de polarisatie 180 graden. De bijen draaien dus ook 180 graden en vliegen onderste boven de sneeuw in, "denkend" richting zon te gaan.
Ook mijn ervaring is, dat uitvliegen bij sneeuwkoude niet gebeurt vanuit een korf ook al staat de zon op het uitvlieggat. Ik denk, dat de zon, schijnend op de houten vliegplank van een kast een verkeerde indruk geeft van de buitentemperatuur; de kasten op het zuiden laten bij laagstaande zon de warmte zelfs naar binnen gaan. Twee mogelijkheden om dit te voorkomen: 1. een lege onderbak met klimramen of 2. voorkomen, dat de laagstaande zon naar binnen kan schijnen. ( als het vlieggat is afgesloten door opliggende sneeuw, komt de zon er niet doorheen; geen probleem als de gaasbodem voor voldoende ventilatie zorgt).
Wat Jaap laat zien is een even treurig als veelvoorkomend gezicht bij sneeuw; ik geloof er niets van, dat dit met "zwakke bijen" te maken heeft.

Afbeelding
buzzer
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Contacteer:

Bericht door buzzer »

Is het een optie om m'n scharnierende viegplank een paar cm hoger/omhoog te zetten zodat er geen directe zon opschijnt en ze nog wel in/uit kunnen . :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Zelf neem ik geen enkele voorzorgsmaatregel .

Jaap v P
Plaats reactie