Aantal imkers in nederland

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Aantal imkers in nederland

Bericht door maartenkleijne »

Twee opmerkingen:

De meeste imkers zulen de laatste 5, 10, 20 jaar van hun leven niet meer imkeren en winnen dus nooit een vermelding van hun verscheiden in een imkersblad.

In mij omgeving ken ik meer 40-tigers (veel allochtonen) die met imkeren beginnen dan bejaarden die ermee stoppen. Deze 40-tigers zijn meestal (nog) geen lid van een vereniging. Ze worden door een bevriende imker ingewerkt en doen zelfs geen beginnerscursus.

Kan het zijn dat de dalende trend alweer een beetje aan het keren is, althans op locaal niveau? In elk geval lijkt het mij hiermee bewezen dat dat mogelijk is.
Ook de dracht in het landschap biedt meer mogelijkheden dan 20-30 jaar geleden. De moderne nieuwbouwwijken met veel meer groen dan ooit, bieden vaak veel biodiversiteit en ook dracht voor de bijen. In elk geval biedt de bebouwde kom meer dracht dan de meeste 'natuurgebieden'. Ik hoorde pas van een betreffende onderzoeker dat de biodiversiteit in Groot-Amsterdam veel groter is dan op de Veluwe.
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

JP,

wordt het aantal wintervolken niet als de juiste hoeveelheid volken gehanteerd? Al dat geklooi 's zomers is toch niet haalbaar. Je wilt vegers, 3-ramertjes, en al die kleine bevruchtingskastjes toch niet als "volk" benoemen en meetellen?

Die oudere imkers zijn voorlopig nog niet van plan dood te gaan hoor ([}:)]), ze stappen over op lichtere (red ceder) of roterende kasten, kleinere kasten (8- of 7-ramers) of gaan gebruik maken van een hijsinstallatie. En ja, ze zullen het aantal volken wel wat verminderen. Waarom denk je dat de hoop van oudere imkers op hun kleinkinderen is gevestigd? (misschien bedenken we tegen die tijd wel iets om onze rollatortjes multi-functioneel te maken. Bertus begin alvast maar, nu je klaar bent met je roterende kast [;)])

Els

P.s.: Maarten, gelukkig weet je niet wanneer je 20, 10 of 5 jaar beginnen, dus tot ons 80e zal imkeren nog wel gaan. :D
Romée van der Zee
Contacteer:

Bericht door Romée van der Zee »

Je kunt niet rekenen met een gemiddeld afnamepercentage over een aantal jaren. Dat suggereert dat het aantal imkers grofweg per jaar met een steeds iets grote percentage afneemt. Je moet daarin betrekken dat de leeftijdsopbouw van de Nederlandse imkers scheef verdeeld is. Vanaf begin jaren zeventig van de vorige eeuw loopt de gemiddelde leeftijd waarop imkers beginnen met bijen houden snel op. Dat komt door maatschappelijke en culturele veranderingen. Je hebt daardoor 2 verschillende factoren die nu een rol spelen. De oudere imkers vallen af, en de aanwas is steeds ouder en heeft dus een kortere imkercarriere. Daardoor mag verwacht worden dat de komende jaren een versnelling in de afname plaatsvindt en dat daarna een stabilisatie plaatsvindt tot de geboortegolf te oud geworden is voor het bijenhouden. Laten we zeggen vanaf 2020.
Kijk mijn rekensommetje eerder in deze reeks nog maar eens na, dat is echt een goed onderbouwde inschatting. Over de gemiddelde hoeveelheid volken ben ik minder zeker. Ik neem een tendens waar naar een groter aantal volken per imker. Dat effect kan echter veroorzaakt worden doordat kleinere imkers minder meedoen aan monitoring. Het gemiddelde van 6 leidt ik af uit een aselecte telefonische steekproef in 2004. Met de uitwinteringsscan 2006 kom ik uit op 8 volken per imker. Corrigeer ik echter door de 5% imkers met het meeste, en de 5% met het minste aantal volken buiten beschouwing te laten, (een veelgebruikte correctie bij statische bewerking) dan kom ik weer op ruim 6 volken uit.

Nog een opmerking terzijde. Bij statistische analyse moet altijd voldaan worden aan o.a. een bepaalde minimum steekproefgrootte. Mijn berekeningen voldoen daar aan.
Desondanks ben ik benieuwd naar een zo goed mogelijke inschatting van het aantal imkers.
In deze discussie zou een ander probleem ook eens belicht moeten worden, n.l. de deelname aan dit soort onderzoek. Doen degenen die hier meepraten zelf mee aan dergelijk onderzoek? Ik vind de inzet van imkers voor het algemeen belang niet bijzonder groot. (En daar gaat het bij monitoring op b.v. de oorzaken van bijensterfte toch om). Hoe zou je daar verbetering in kunnen brengen?
Romée

monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Nog even heel kort het volgende: het is leuk om te zien dat allochtonen (omdat ze in hun vaderland waarschijnlijk ook met bijen in aanraking zijn geweest) het imkeren in Nederland oppakken. Maar lijkt mij dat dit een heel lokaal verschijnsel is. Wel positief natuurlijk.

Els, waarom kan een afvlieger of kunstzwerm in de zomer niet als volwaardig volk worden beschouwd? Heel veel imkers die ik ken beginnen in de winter met een vijfatl volken en vervolgens einde zomer zit hun antal wel op 15 volwaarigde volken, die worden verenigd of worden verkocht in het voorjaar.

Ook ik ben het eens met de analyse dat de imkercarriere korter word van mensen als ze op ene oudere leeftijd beginnen met imkeren. Het zal door de langere levensverwachting natuurlijk wel een beetje langer worden. Er is ook helemaal niets mis mee dat mensen pas na hun pensioen beginnen met imkeren. Het heft de afname deels op, zoniet werkt het stabilseerend. Als er dus maar steeds genoeg gepensioneerden bijkomen is er dus niets mis mee met die scheve verdeling van leeftijd.
Verder even op de opmerking van R. in te gaan: ik hanteer een gemiddelde van 4% afname. Aangezine ik geen afname van ledental weet epr jaar kan ik ook niets zeggen over een toenemende afanem. Ik ben ook uitgegaan van 4% per jaar. Waarom zou je deze 4% niet kunnen extrapoleren voor de komende tien/twaalf jaar. Dit lijkt mij geen probleem. Totdat we de baby boom generatie (want daar praten we eigenlijk over) kwijt zijn.

jp

PS
Doen degenen die hier meepraten zelf mee aan dergelijk onderzoek?

Ik heb eenmalig dit jaar mijn aantal volken opgegeven bij PPO-bijen. Aangezien ik daar bekendheid wilde geven aan het feit dat er imkers met bestrijdingsloze volken in Nerderland zijn, waartoe ik behoor. Ik heb vooralsnog niet meegewerkt aan Beefriends.com, omdat ik te druk ben met andere werkzaamheden (en dat gaat ook al over bijen). Voor de anderen imkers hier kan ik niet praten.
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

(misschien bedenken we tegen die tijd wel iets om onze rollatortjes multi-functioneel te maken. Bertus begin alvast maar, nu je klaar bent met je roterende kast [;)])

Els
Afbeelding
De raderen draaien !!

Bertus
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Door de hitte zijn de raderen uitgezet en vast gelopen.

DE BOEL STAAT STIL.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Enig,

die laatste opmerking geld toch niet voor je echte kasten.

jp
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Nee, mijn huisgenoten schudden meewaardig hun hoofden. Ze zijn wel wat gewend. Maar ik hoorde toch iemand mompelen dat die ergens een goede Psychiater weet.Maar ja, als kunstenaar heb je wel eens vreemde ideeen.:D:D

De kasten draaien als maar door. Geen gezwerm en ik doe er ook niets aan. Langzaam komt er met dit mooie weer toch nog wat honing binnen. Ik denk dat de straatstenen nu in bloei staan.

Hou de moet er in Jelte !!!:D
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Bertus:
wat een schitterende tekening weer! Vooral het oranje vlak voorop de kast om de bijen attent te maken op hun eigen woning. Zal de bijen vooral van pas komen als we over een jaar of wat allemaal met onze roterende kast-rolators de bijenmarkt in Veenendaal bezoeken. (Je bedoelt toch niet dat het een gevaren driehoek is? [;)]) En dan allemaal naar de verzamelplek met hijsinstallatie, we willen immers ook onze freubels met die van een ander vergelijken. (Organisatie bijenmarkt Veenendaal: graag met leunstoelen, voetenbankjes, etc. en natuurlijk heel veel koffie.)

Ga zelf alvast bedenken hoe ik hem verder kan oppimpen: een paar honingkamers erop (of 1 aan iedere zijkant voor de balans), wat vakken voor informatiemateriaal over bijen (ja, JP, wij ouwetjes zullen de promotie wel ter hand nemen, jullie jongeren moeten immers voor ons werken). Heus, op deze manier krijgen we het imkerbestand zo weer op 10.000. :D
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

(ja, JP, wij ouwetjes zullen de promotie wel ter hand nemen, jullie jongeren moeten immers voor ons werken). Heus, op deze manier krijgen we het imkerbestand zo weer op 10.000.
Zo JP daar zit je dan.
De oudjes komen in opstand (lees verweer). De leunstoel is bij het model inbegrepen en uiteraat wordt er om de 100 meter gewisseld.
Nee, het wordt er een gekke boel Parkeer terreinen vol tot aan Lunteren
we halen de 10.000 wel.
Afbeelding
Plaats reactie