koninginnen kweken

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Dar-Bert
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: koninginnen kweken

Bericht door Dar-Bert »

Mooie foto, mooie methode! Ik tel toch minstens een dop of vijf, maar meer moet mogelijk zijn indien wenselijk.

Ik bedacht dat wellicht nog een andere methode succesvol zou kunnen zijn: een boogsnede in een moerloze schudzwerm hangen met voer aan weerszijde. Als die schudzwerm van te voren een spuitje oxaal heeft gehad zou het mijtenrisico toch klein moeten zijn?
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik heb toevallig donderdag een raam in een moerloos volk gehangen , en deze middag overgehangen in een moergoed volk gedaan met onderstaand resultaat . Omdat ik het wat weinig vond ,( de oorzaak hiervoor is waarschijnlijk dat het een ander ras is) . gelijk weer een raam met boogsnede ingehangen .
Jaap,

Ik heb niet de hele discussie gevolgt. Maar jij kweekt op deze manier koninginnen? En kooi je ook in dan?

gr.
JP
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Jelte

Jaren geleden deed ik omlarven maar dat vind ik te veel werk . Wanneer ik nu van een bepaald volk wat extra na wil telen doe ik even met een boogsnede . Ook dat deed ik vroeger anders en wel met een vel kunstraat midden in het broednest te hangen en na een dag of 4 controleren of het al belegd was . Het voordeel hiervan is dat een boogsnede enkel met nog nooit belegd raat dient te gebeuren ,omdat de restanten van de cocon nu eenmaal niet zo mooi door te snijden zijn .

Het merendeel van deze doppen gaan enkele dagen voor zij uitkomen in een Apidea kastje en sommige in een groot volk waar de Koningin al uit is .
Het overgrote deel van mijn volken maak ik gewoon een kunstzwerm en neem koninginnen uit een redcel , ( Aalster ) methode.

Jaap v P
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Dag Jaap,

ik ben een groot fan van Aalsteren (en mijn eigen varianten daarop). Maar over Aalsteren, daar heb ik de loftrompet al eens eerder over gestoken en laat ik nu even voor wat het is :lol: .

Boogsnedes ken ik uit oude imkerboekjes, heb het zelf nooit toegepast. Mij lijkt kunstraat juist kwetsbaar als je het snijdt..maar zal wel licht gaan.
BTW je snijdt dan doppen uit en 'plakt' ze op een kurk ofzo?

Overlarven is idd veel werk. Je moet er tijd voor uit trekken. Ik heb ooit eens eenmalig meegedraaid met koninginneteelt op Schiermonnikoog.
Dit jaar ga ik op relatieve grote schaal koninginneteelt toepassen. Maar ik doe dit samen met een bevriende imker en zo verdelen we de pijn.
Hij doet het pleegvolk gedeelte en de overlarving. Mijn taak is om de kirchainers klaar te maken + controle van de jonge volkjes. De verdeling zal niet zo zwart wit zijn hoor. Ik heb wel wat bijgestuurd in het teeltschema, zodat niet alles tegelijk komt! We gaan nu zo'n drie a vier sessie opzetten met een week ertussen. Ook haal ik aangeblazen doppen op van Vlaamse teeltproject Betere bijen op onze standen. Hier zijn de donorvolken AVB gecontroleerd.
Op deze manier krijgen we een aantal lijnen waar we volgend jaar eventueel verder van kunnen natelen. Ook ben ik van plan om een Carnicastand, bastaardstand en een Buckfaststand op te zetten.

gr.
JP
Plaats reactie