Groene was

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Groene was

Bericht door Jaap v.Popering »

joselito schreef:. Kijk maar naar de blokken was die imkers binnenbrengen bij de handelaar, nochtans is al de wasraat terug mooi geel van kleur.

Is dat dezelfde was ???

Ik heb vaak gehoord dat de was welke de meesten inleveren naar de kaarsen gaat . en men was invoert voor de kunstraat .
Erick
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Contacteer:

Bericht door Erick »

Astrid Schoots schreef:.......Maar ik weet niet wat het materiaal is dat aan binnenkant van blikken bussen zit, ik dacht altijd zink - geen tin denk ik? Niet gegalvaniseerd. Wie weet het? ............
Jaap v.Popering schreef:......Vroeger noemde men dat ; Blikken bussen " blik . dat was gelijk de naam van het materiaal . .
Blik is dun gewalst plaatstaal. Afhankelijk van het doel wordt er een laag op aangebracht om corrosie tegen te gaan. Traditioneel was dat tin aangebracht door onderdompelen in een bad van gesmolten tin of door galvanisatie, tegenwoordig is het vaak een op epoxy gebaseerde kunststof. Voor verpakkingsmateriaal, zoals in drankblikjes, wordt ook dungewalst plaatmateriaal van een aluminium-legering gebruikt.
bron Wikkipedia
als we Google en Wikipedia niet hadden.............. :lol:
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV
Jaap v.Popering
Contacteer:

Erick schreef:
Afhankelijk van het doel wordt er een laag op aangebracht om corrosie tegen te gaan. Traditioneel was dat tin aangebracht door onderdompelen in een bad van gesmolten tin of door galvanisatie, tegenwoordig is het vaak een op epoxy gebaseerde kunststof.
Wat er op aangebracht werd weet ik niet , wel dat het een goudkleurige laag was en heel snel beschadigde zodat er vrij snel corrosie op voorkwam .
Ook het tegenwoordige gegalvaniseerde is bij de was niet te gebruiken .
f 002.jpg
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door Primus »

chessjohn schreef:Ik heb van een mede-imker enkele kilo's was gekregen. Deze was is echter groen van kleur.
De was is in onze normale vereniging-stoomwassmelter gesmolten. Ook hebik daarna nog enkele keren de was gesmolten, gefilterd en van verontreinigingen ontdaan.
De was zelf is dus schoon, maar blijft groen. Zie foto
IMG_0091.JPG
Links staat de groene was, ik heb ter referentie een gewone kleur was er naast gezet.
Weet iemand wat daar de oorzaak van kan zijn? Een bepaalde dracht?
Kan deze was gebruikt worden voor kunstraten?

Sorry, maar de website plaatst de foto ondersteboven, omdat ie gebruik maakt van de rotatiefunctie van de iPhone. Ik ben linkshandig en neem dus volgens Apple de foto's op de kop :evil:
Ik heb laatst nog zo'n blok weggeven om kaarsen van te maken. De kleur komt van was die in ramen gezeten heeft met gegalvaniseerde draad inplaats van inox. De draad roest door de jaren in de raad en vermoedelijk is het de combinatie van ijzer en galvannise die deze kleur veroorzaken.
MVG CP
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

Jaap v.Popering schreef:
joselito schreef:. Kijk maar naar de blokken was die imkers binnenbrengen bij de handelaar, nochtans is al de wasraat terug mooi geel van kleur.

Is dat dezelfde was ???

Ik heb vaak gehoord dat de was welke de meesten inleveren naar de kaarsen gaat . en men was invoert voor de kunstraat .
en er is blijkbaar een trucje met toevoegen van een beetje natronloog, extra goudgele bijenwas........ Kan blijkbaar verder geen kwaad.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Jaap v.Popering schreef:Ik heb vaak gehoord dat de was welke de meesten inleveren naar de kaarsen gaat . en men was invoert voor de kunstraat .
Ik denk het niet, er is een aantal jaren toch een probleem geweest dat de wasraten teveel residuen bevatte van fluvalinaten, coumaphos en andere producten die men tegen Varroa gebruikte en dat deze producten niet afbreken.
En toen ik bij Geller eens een paar blokken was wou kopen was hij daar niet gelukkig mee omdat hij hem zelf nodig had voor wasraat, beweerde hij.
Jaap v.Popering
Contacteer:

joselito schreef:[
Ik denk het niet, .
zie ook hier ....https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... ......waar ik o.a lees ..Aangekochte partijen was, bestemd voor de fabricage
van kunstraat, zijn meestal van buitenlandse herkomst.
Deze partijen zijn voorzien van een was-certificaat,
waarop de exacte samenstelling staat aangegeven.
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op vr 13 mei 2016, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Benthe
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Benthe »

ik had gisteren ook groene was. de raampjes waren (door iemand anders) met koperdraad gespannen!
mooi was voor een kaars voor mijzelf. :mrgreen:
8-) :be9:
Plaats reactie