beste dorsinus (latijnse naam?),
natuurlijk mag je tegengas geven, daarom praten we erover, toch?
ik denk eerser dat mijn lattenkast te groot is, de raten hebben een groter opervlak dan de dadant-us kasten (482x285 mm)die ik bij mijn andere kasten gebruik.
en ja een backfast volk heeft aan 1 dadantbroedbak, of 2 spaarkastbroedbak niet genoeg, maar dat is in dit geval niet het geval.
Ook loopt ie niet zo mooi in een punt uit als die kasten van jou, waardoor de raten overzwaar en groot zijn.
na het inwinteren had de moer weinig ruimte om te leggen en werdt het broednest over de boden uitgesmeerd, (hoe haal je de wintersuiker eruit?)
het varoa behandelen, ik gebruik geen mierezuur maar thymol, ik heb de plaatjes op de bodem ipv op de latten gelegd, waardoor ze waarschijnlijk
minder werkten (minder warmte minder verdamping), het volk heeft de eerste winter overleefd,
maar vooral het tweede jaar heb ik nogal eens meegemaakt dat de zware raten afbreken als op een dag de zon erop staat te branden
(de kast wordt nooit verplaats)met het gevolg dat tot 1 maal de moer verpletterd is.
Je vind de ingestorte raten later onder de nieuw gebouwde warbouw terug (wel netjes leeggehaald).
Na de tweede zomer zat dit volk zo zwaar onder de varoa dat ik het heb uitgeneden en in een 6raams dadant heb gedaan.
waarschijnlijk zijn de maatvoeringen van deze kast niet zo handig, zoals gezegt door colega's gekocht als bouwpaket van het bijenhuis,
ik kan me goed voorstellen dat het breken etc bij de maatvoering van jouw kasten inderdaad geen probleem hoeft te zijn.
waarja je moet werken met wat je hebt. OOk is de constructie van zo'n grote bodemventilatie niet handig.
bij de grote van deze raten is het hanteren zoiezo erg onhandig en bij het topzware raat op zijn kop te houden erg instabiel.
kan me dan ook voorstelen dat jou lattenkasten een aantal van deze problemen minder heeft,
heb ondertussen weer bevestigt gezien voor mijzelf dat je bijen het beste in de schaduw kunt hebben
dan is de kans op
'spontane raatbreuk' waarschijnlijk ook wat minder.
natuurlijk is er wel mee te werken, maar dat maakt (in dit ontwerp) wel erg onhandig, begrijp ook wat je bedoel voor mischien wat nadelenblindheid,
ten slotte werk ik met dadant in een spaarkastland

en wellicht mis je somige voordelen vaan een raampje niet omdat je daar nooit me hebt gewerkt.
het
'even op een oor' em joh, we kunnen niet allemaal de zelfde voorkeur hebben nietwaar
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)