semar schreef:
daar kun je niet zomaar vanuit gaan , wie weet worden de volken wel opgepept om in het zuiden over een maand in de bestuiving te worden ingezet.
10 kg suiker in de winter is al 35 jaar genoeg, wat jaap eerder opmerkte van volken die van het voer worden afgesneden kun je voorkomen door ze voor het voeren op 8 of kleinere volken op 7 of zelfs 6 ramen te zetten met een honingbak met klimraat eronder (bedenk dat een volk in de winter flink krimpt).
net als moeresimker kijk ik dan vroeg in het voorjaar (mrt) of somige vlken íets extra nodig hebben.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Ik had eerst gedacht niet te reageren , maar toch . Een gedreven Imker weet dat met
suikerdeeg een volk niet op te peppen is . vervolgens zet ik vrijwel geen volken in voor de bestuiving en al zeker niet ( meer) zo vroeg in het seizoen .
Daar ik merendeels met het bekende vuilnibakkenras werk , en de koninginnen waarschijnlijk bevrucht zijn met darren uit velerlei rassen , zal ik ook met diverse eigenschappen te maken hebben . Wanneer ik dan bij een procent of tien van mijn volken uit voorzorg een ingreep door middel van een plak
suikerdeeg nodig acht vind ik dit niets bijzonders omdat ik naar een uitwintering streef van boven de 97 % en niet zoals diverse stromingen , een uitval van 10 % normaal zijn gaan vinden .
En hoeveel volken er deze winter dood zullen gaan omdat zij niet meer bij het voer kunnen komen , dat zullen wij in de lente wel weer zien .
Jaap v P