Ik ben toe aan een bedrijfsmethode om zo meer rust in mijn imkeren te brengen. De op het forum geplaatste methode van Piet Jager "methoden, natuurlijk zwermen" spreekt mij zeer aan. Daarom enkele vragen aan Piet (of anderen) of ik hem goed begrepen heb.
1. Als ik het goed zie op de tekening, wordt van mei t/m augustus een moerrooster geplaatst en komt na het verenigen de onderste HK met broed uit het hoofdvolk boven het moerrooster. Dan loopt het broed uit en gebruiken de bijen de HK als echte HK. Is dat wisselend gebruik van een HK als BK en als HK niet bezwaarlijk voor de zuiverheid van de honing, of maken de bijen de HK eerst geheel schoon voor de honing op te slaan?
2. Volgens de tekening gaat bij het verenigen het volk zonder moer boven het volk met de jonge moer. Mag het ook andersom: moerloze volk onder? Ik heb me laten vertellen dat dat verstandiger is, omdat na het verwijderen van de krant de bijen uit het bovenste volk naar beneden trekken (de vliegspleet) en zo, als de voor hen vreemde moer beneden zou zitten, haar kwaad zouden kunnen doen. Bij een moer boven, bestaat dat risico niet.
3. In de winterstand komt de HK onder. Is dat met of zonder raten? (Voor met pleit dat de bijen zich gemakkelijker verplaatsen, voor zonder pleit dat de raten dan het hele winterseizoen belopen worden?)
Alvast zeer bedankt!
Ernst
Bedrijfsmethode (van Piet Jager)
-
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Re: Bedrijfsmethode (van Piet Jager)
Dag Ernst,
Vraag/antw. 1.
Die HK boven het rooster, waarvan het broed is uitgelopen wordt bij de eind-opstelling weer gebruikt om de heidehoning in op te slaan. Bebroede raten heb je juist nodig om de heidehoning goed te kunnen lossen/kolben, zodat de raten niet teveel worden beschadigd. Het opslaan van de zomerhoning in bebroede raten van de HK doet niets af aan de kwaliteit en zuiverheid van de honing, integendeel zou ik haast zeggen (zie: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6387)
Vraag/antw. 2.
a.) Bij het verenigen van de 2 volken plaats ik de BK met jonge moer onder, aangezien in deze BK de oudste raten zitten, die er het eerst uit moeten.
b.) In de BK waar de oude moerszwerm in zit en die boven wordt geplaatst zitten de nieuwe ramen en raten. Deze BK gaat mee de winter, het volgend voorjaar en de volgende zomer in. Zij moet kwalitatief goed in orde zijn om lang mee te kunnen. Bij de eind-opstelling (heide) zit in deze bovenste BK ook het meeste broed, zodat deze uiteindelijk blijft staan.
c. Bij het verenigen van 2 volken kun je inderdaad de BK met de moer beter boven zetten, alhoewel een moerloosvolk in de onderbak het vlieggat minder goed verdedigt. In mijn methode kan dat niet( zie a en b), maar ik til daar ook niet zo zwaar aan.
Vraag/antw. 3.
Ik gebruik in de HK onder bij de winteropstelling slechts ca 4 of 6 oude, bebroede raten als klimraam. die in het voorjaar weer in de wassmelter gaan.
!Piet
Vraag/antw. 1.
Die HK boven het rooster, waarvan het broed is uitgelopen wordt bij de eind-opstelling weer gebruikt om de heidehoning in op te slaan. Bebroede raten heb je juist nodig om de heidehoning goed te kunnen lossen/kolben, zodat de raten niet teveel worden beschadigd. Het opslaan van de zomerhoning in bebroede raten van de HK doet niets af aan de kwaliteit en zuiverheid van de honing, integendeel zou ik haast zeggen (zie: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6387)
Vraag/antw. 2.
a.) Bij het verenigen van de 2 volken plaats ik de BK met jonge moer onder, aangezien in deze BK de oudste raten zitten, die er het eerst uit moeten.
b.) In de BK waar de oude moerszwerm in zit en die boven wordt geplaatst zitten de nieuwe ramen en raten. Deze BK gaat mee de winter, het volgend voorjaar en de volgende zomer in. Zij moet kwalitatief goed in orde zijn om lang mee te kunnen. Bij de eind-opstelling (heide) zit in deze bovenste BK ook het meeste broed, zodat deze uiteindelijk blijft staan.
c. Bij het verenigen van 2 volken kun je inderdaad de BK met de moer beter boven zetten, alhoewel een moerloosvolk in de onderbak het vlieggat minder goed verdedigt. In mijn methode kan dat niet( zie a en b), maar ik til daar ook niet zo zwaar aan.
Vraag/antw. 3.
Ik gebruik in de HK onder bij de winteropstelling slechts ca 4 of 6 oude, bebroede raten als klimraam. die in het voorjaar weer in de wassmelter gaan.
!Piet
-
- Contacteer:
Piet, welbedankt. Toch nog wat vraagjes:Piet Jager schreef:
Vraag/antw. 2.
!Piet
1. Bij het verenigen plaats je het moerloze volk tussen het moergoede volk (onder en boven). Hoe los je dat op, of werk je soms met 2 kranten: 1 onder en 1 boven het moerloze volk?
2. Bij het verenigen komt 1 HK met broed en dus ook darren boven het moerrooster, kunnen die door het moerrooster?
3. Bij de eindopstelling gaan 1 HK en de onderste BK eraf. Hang je het broed uit de onderste BK over in de bovenste, dan enige BK?
4. En als ik niet naar de heide ga, komt dan plaatje aug/heide te vervallen en wordt dan het onderschrift bij jouw plaatje half sept: half aug?
Ernst
-
- Contacteer:
Antwoord 1.
Je kunt het met kranten doen, maar ik doe het met Thymiangeist van Prof. Zander (een paar druppeltjes thymolie door het spuitwater) Het zijn dochter-moedervolken; het verenigen is nooit een probleem.
Antwoord 2.
De eventuele darren laat je 's middags om ca 14.00 uur ontsnappen door het voergat in de dekplank een poosje open te zetten.
Antwoord 3.
Al het broed gaat in 1 broedkamer, zodat er op de heide geen honing in opgeslagen kan worden. Wat niet geplaatst kan worden gaat naar een ander volk.
Antwoord 4.
Dat is goed begrepen!
!Piet
Je kunt het met kranten doen, maar ik doe het met Thymiangeist van Prof. Zander (een paar druppeltjes thymolie door het spuitwater) Het zijn dochter-moedervolken; het verenigen is nooit een probleem.
Antwoord 2.
De eventuele darren laat je 's middags om ca 14.00 uur ontsnappen door het voergat in de dekplank een poosje open te zetten.
Antwoord 3.
Al het broed gaat in 1 broedkamer, zodat er op de heide geen honing in opgeslagen kan worden. Wat niet geplaatst kan worden gaat naar een ander volk.
Antwoord 4.
Dat is goed begrepen!
!Piet