Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Okkie
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 21:42
Locatie: Nederland
Contacteer:

Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door Okkie » zo 30 jul 2006, 22:25

Dit jaar gebruik ik voor het eerst mierenzuur met een nasserheider verdamper. In het archief is hierover zeer veel te vinden. Zo veel imkers zo veel meningen dus dat maakt het voor de beginner niet eenvoudig. Vandaar toch maar opnieuw het onderwerp geopend ook omdat de bijgeleverde handleiding van de leverancier erg summier is.

Mijn vragen:
Raampje met Nasserheider verdamper in de bovenste of onderste kamer in geval van broed over 2 kamers?

Moet je vaseline op de bodemlade smeren?

Mag je ook voeren én de bestrijding tegelijkertijd toepassen? Ik heb namelijk de honing eraf gehaald en er is nauwelijks dracht. Of moet ik nu 10 dagen wachten en daarna als de bliksem voeren en dan weer een nieuw portie mierenzuur toedienen?

Moet je de nasserheider verdamper aanpassen/bewerken met vaseline of andere zaken doen tegen het dicht kitten of kan het prima zoals het op de handleiding staat?

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door de vos roger » zo 30 jul 2006, 23:19

Okkie, ik heb me in de loop der jaren ook allerhande apparaatjes aangeschaft en uitgeprobeerd.Een geldopslorpende zaak met niet altijd de gewenste resultaten.De bijen propoliseren het apparaatje .Ik heb nu mijn lade onder mijn bodem zo hoog gemaakt dat ik er gemakkelijk een plat bordje kan inschuiven.Op dat bordje giet ik wat mierenzuur en het resultaat is de dag nadien al goed zichtbaar .
Veel mijtenval dan herhaal ik de behandeling nog eens tot er geen meer vallen.Goedkoop en effecient.[;)]


roger

bjbx
Berichten: 69
Lid geworden op: di 09 mei 2006, 23:03
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door bjbx » di 01 aug 2006, 21:24

Roger,
Is het mogelijk een foto op het forum te zetten van zo een verhoogde lade.
Ik zou graag hetzelfde doen, graag enkele richtlijnen, afmetingen en zo...
Met dank
Jo

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door de vos roger » di 01 aug 2006, 21:58

Oké jo , morgenvroeg zal dat mijn eerste werk zijn(als mijn vrouw me gerust laat)[;)]

roger

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door de vos roger » wo 02 aug 2006, 09:55

Afbeelding
de lade is 2cm hoog ,dus voldoende om een plat bordje in te plaatsen en daar een scheut mierenzuur in te gieten.


roger

J.L.Trip
Berichten: 69
Lid geworden op: do 30 okt 2003, 10:28
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door J.L.Trip » wo 02 aug 2006, 11:18

Zijn we met zo'n bord dan niet weer terug in de jaren 90, toen we met de houtboard platen werkten, de bijen de kast uit stoven en veel koninginnen verloren gingen?
De Nassenheider verdamper bracht voor dat probleem de oplossing.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door Tieme » wo 02 aug 2006, 11:32

Hallo allemaal,

Ik vraag me iets af over deze zuren.

De bij die het meeste last heeft van alle middelen die we gebruiken is de koningin, zij gaat immers het langst mee. Zou herhaaldelijk gebruik van zuren geen risico inhouden voor de levensverwachting van de koningin? En hoe zit dat eigenlijk met andere middelen. er is veel discussie over residuvorming in was en honing, maar residu vorming in de koningin lijkt me ook zeer gevaarlijk, en wellicht een verklaring voor late moerwisselingen, verdwijnende volken en achteruitgaande vitaliteit.

Heeft iemand ervaring met herhaaldelijke behandelingen en toch koninginnen die drie jaar blijven leven?

Tieme

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door de vos roger » wo 02 aug 2006, 17:27

J.L.Trip schreef:
Zijn we met zo'n bord dan niet weer terug in de jaren 90, toen we met de houtboard platen werkten, de bijen de kast uit stoven en veel koninginnen verloren gingen?
De Nassenheider verdamper bracht voor dat probleem de oplossing.
Het probleem is dat meestal al die apparaten met mierenzuur niet aan de verwachtingen voldoen, en de mijtenval erbij minim is.Ik schafte mij tal van die dure spulletjes aan die ik nu niet meer gebruik wegens onvoldoende resultaat. Ik werk nu reeds drie jaar met dat bordje met goed resultaat.Vorige winter bij mijn zestien volken geen sterfgevallen ,vorig jaar één dood volk en de jaren voordien nooit dode volken gehad na de winter.
Dat de bijen en de koningin in het bijzonder niet gediend zijn met deze zuren is een vaststaand feit,dus enkel meermaals gebruiken waar het echt nodig is .

roger

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door Minne Bonnema. » wo 02 aug 2006, 17:50

Jonge nog aan toe gaan we weer een discusie tegemoed die kant nog wal raakt!! Dhr.Trip heeft volkomen gelijk met zijn opmerking,wat betreft het toedienen van mierenzuur.Je zult versteld staan wat er over dit onderwerp in de archieven en website's staat.
Bij een juiste behandeling en dosering,blijft een goede moer met gemak drie jaar in leven is mijn ondervinding.
Vgr, Minne.

bjbx
Berichten: 69
Lid geworden op: di 09 mei 2006, 23:03
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Mierenzuur met de Nasserheider verdamper

Bericht door bjbx » wo 02 aug 2006, 20:09

Bedankt Roger voor de foto, nu weet ik hoe mijn lade aanpassen
jo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten