Honing voor de bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Honing voor de bijen

Bericht door Gerard van Gastel » wo 26 jul 2006, 13:30

Ernst,
allereerst het zwermpje géén raampje voer geven en niet naast een groot volk plaatsen, enkele dagen koel en donker wegzetten zou beter zijn geweest. Zeker een 3-ramertje daarna op een rustig plaatsje zetten.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honing voor de bijen

Bericht door Oude Essink » wo 26 jul 2006, 14:40

Een zwerm mag je na het scheppen absoluut niet voeren; meestal is het aan te bevelen lege, nog uit te bouwen kunstraat aan te bieden; de zwerm begint met de uitbouw uit de meegebrachte voorraad; pas na drie dagen zal deze uitgeput zijn en kun je bijvoeren om de kunstraat verder uit te bouwen, vooral als er nauwelijks dracht is.
In die drie dagen, waarin voor rovers niets te halen valt, zullen de wachters haar zaken ook op orde hebben en het kleine vlieggat verdedigen, zelfs tegen een volwassen buurvolk.
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Honing voor de bijen

Bericht door dickvanleeuwen » za 05 aug 2006, 22:39

[quote]Geplaatst door Oude Essink

Uitgeslingerde ramen teruggeven in de bijenkast!!, als je het na de vliegtijd doet: doorgaans geen enkel probleem; de ramen leveren geen drachtgeur op voor de anderen.

hennie oes

Het was vanavond rond 21:30 uur en al schemerdonker toen ik voor de eerste keer in mijn imkerbestaan leeggeslingerde HK ramen boven de dekplanken plaatste, zoals ik dat in meerdere reacties heb gelezen. De voorgaande jaren bewaarde ik de natte HK raampjes in een koelcel bij een fruitteler. Dat ging prima. Die mogelijkheid heb ik alleen nu niet meer. Er vloog amper een bij. Ik was bij het vierde volk toen het eerste volk massaal uit de kast vloog met het bekende roverij geluid! Daarna volgde het tweede volk, enz. Gevolg, allemaal rondvliegende bijen in en om de stal. Is dit gebruikelijk of heb ik wellicht iets verkeerd gedaan?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Honing voor de bijen

Bericht door Hans van der Post. » za 05 aug 2006, 23:07

Ja Dick "ze" worden gek. Ik gebruik maar een volk om de ramen schoon te likken en te repareren. Het blijft dan "rustig" op de stand nu ja op mijn schuurdak. De bijen reinigen de ramen ook van eieren van de wasmot.

Als je de schoon gelikte bakken direct na het afnemen tussen kranten bewaard heb je ook geen last meer van de wasmot. Ik doe er dan wel een week over elke dag twee bakken, doe je er meer dan wordt de uitgelikte honing in de ramen opgeslagen.
Daarom zet ik eerst een lege bak - dus zonder ramen - op een dekplank waar ik een uitlaat apparaat kan inleggen. Zitten er nog te veel bijen in de twee bakken leg ik de uitlaat. De volgende dag zijn de bakken op een paar bijen na leeg.
Hans

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honing voor de bijen

Bericht door Oude Essink » ma 07 aug 2006, 09:25

Hallo Dick,
leeggeslingerde HK ramen boven de dekplanken
Ik kan mij zeer wel voorstellen, dat leeggeslingerde ramen, geplaatst ter reiniging boven de dekplank, door bijen als "dracht in de omgeving" worden ervaren: gevolg is alsnog gezoek, onrust en roverij.
Ik geef altijd alle volken die honing geleverd hebben de leeggeslingerde ramen terug, tegelijkertijd, in de bijenkast dus onder de dekplank; de bakken maken deel uit van de kast zelf en deze procedure heeft bij mij nooit tot onrust buiten de kast geleid.
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Honing voor de bijen

Bericht door Tieme » ma 07 aug 2006, 10:15

Hallo allemaal,

Het plaatsen van geslingerde ramen boven de dekplank valt me eigenlijk een beetje tegen. Als deze ramen 1 of 2 dagen zijn leeggelikt zit er altijd nog wat honing in. Als ik die bakken dan elders neerzet, komen er altijd weer bijen op af.

Tieme

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Honing voor de bijen

Bericht door Hans van der Post. » ma 07 aug 2006, 10:26

Hennie waarom onder de dekplank? Het volk beschouwd dan de bakken behorend tot het volk en bij mij slaan ze dan de verzamelde honing uit de leeg geslingerde raten in een van die raten op. Ik wil ze leeg hebben vandaar dat ik een dekplank met een gat - voor een uitlaat - leg en een lege hk zonder raten dan gaat het bij mij goed. Bij deze werkwijze is er bij mij geen onrust. Maar ja ik heb bijen die mij kennen en ik hun.[:)]
Hans

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honing voor de bijen

Bericht door Oude Essink » ma 07 aug 2006, 11:27

Hoi Hans,
Ik slinger alleen honing uit honingkamers; uitgeslingerde ramen met voorjaarshoning gaan terug en worden door de bijen gereed gemaakt voor de volgende dracht.
Uitgeslingerde ramen met najaarshoning gaan terug; bij klaarmaken voor de inwintering gaat de betreffende honingkamer naar beneden op de bodem; ik laat alleen ( als toekomstige klimramen) de ramen waarin alsnog broed zit en de ramen waarin opnieuw honing is opgeslagen zitten ( meestal betreft dat 5 ramen). de overige lege ramen gaan in de winteropslag.
Ik heb aldus nooit onrust en roverij ( na met schade en schande te zijn wijs geworden![:I]) De bijen zijn er mij zeer dankbaar voor, alsof wij elkaar al jaren kennen en aanvoelen![:)]
Ieder komt in de loop van de tijd tot zijn eigen werkwijze!
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Honing voor de bijen

Bericht door dickvanleeuwen » ma 07 aug 2006, 22:34

Tieme schreef:
Hallo allemaal,

Het plaatsen van geslingerde ramen boven de dekplank valt me eigenlijk een beetje tegen. Als deze ramen 1 of 2 dagen zijn leeggelikt zit er altijd nog wat honing in. Als ik die bakken dan elders neerzet, komen er altijd weer bijen op af.

Tieme
Ook mij valt de methode tegen. Toen ik vanavond, na twee dagen, de honingkamers wilde afhalen zaten ze nog vol met bijen. Natuurlijk heb ik de suggestie ook gelezen om dan een bijenuitlaat te plaatsen maar niet alle dekplanken beschikken over een gat waar die uitlaat in past. Gevolg, toch een hoop onrust door het afslaan en vegen van de resterende bijen.

Het volgende overweeg ik voor het volgend seizoen,
1. zoals Hennie beschrijft, met als "weekendimker" wellicht de overweging de HK na een week al naar onder plaatsen.
Voordeel: Hk wordt schoon gemaakt, zelf tijdstip bepalen waarop je de HK naar onder verplaatst, geen opslag problemen.
Nadeel: kast toch weer uit elkaar halen, tillen, onrust, later kunnen starten met de Thymovar behandeling?

2. zoals Minne beschrijft, de HK gewoon nat opslaan.
Voordeel: geen onnodige ingrepen meer, geen onrust,eerder kunnen starten met Thymovar behandeling.
Nadeel: mogelijk beschimmelde raten, muizen, wasmot etc. opslagproblemen

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Honing voor de bijen

Bericht door Leo van der Heijden » vr 11 aug 2006, 14:09

Dick
2. zoals Minne beschrijft, de HK gewoon nat opslaan.
Voordeel: geen onnodige ingrepen meer, geen onrust,eerder kunnen starten met Thymovar behandeling.
Nadeel: mogelijk beschimmelde raten, muizen, wasmot etc. opslagproblemen
Ik sla de honingramen al jaren nat geslingerd op en heb nog nooit last gehad van muizen, schimmels of wasmot. Ik sluit de bakken goed af en op elke bak komen drie bierviltjes doordrenkt met ijsazijn. In het voorjaar kunnen de bakken direct op de bijenvolken gezet worden. Ik heb nog nooit gemerkt dat de bijen enige last ondervinden van de resterende damp van ijsazijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten