Asclepia...
Moderator: maartenkleijne
Re: Asclepia...
Dag Dennis,
Rekenen is nooit mijn sterkste kant geweest, gelukkig heb ik meer verstand van......
Bedankt allemaal voor jullie reactie! Moet ik de aanvrager overigens nog bestuivingsgelden gaan vragen?
Gr,
Pim Lemmers
Rekenen is nooit mijn sterkste kant geweest, gelukkig heb ik meer verstand van......
Bedankt allemaal voor jullie reactie! Moet ik de aanvrager overigens nog bestuivingsgelden gaan vragen?
Gr,
Pim Lemmers
-
- Contacteer:
Pim, natuurlijk moet je bestuivingsgeld vragen. Iemand die 3000 m2 van deze planten heeft staan is een beroepstuinder. Je wilt de imkerij - waar bijna iedereen zich op z'n borst slaat om zichzelf hobbyist te noemen - toch niet nog belachelijker maken dan ze zichzelf nu al voordoen.
Een professioneel verzoek vraagt om een professionele aanpak van de imker. Dat betekent volken die de juiste grootte en stadium van broedontwikkeling hebben voor de gevraagde dracht. En daar staat een reële vergoeding tegenover.
Kortom: de ene beroepstak (tuinder) heeft de andere beroepstak (imker) nodig. Laten we daar nu eens allemaal van uitgaan, misschien dat de Nederlandse overheid ons dan ook eens serieus gaat nemen.
Een professioneel verzoek vraagt om een professionele aanpak van de imker. Dat betekent volken die de juiste grootte en stadium van broedontwikkeling hebben voor de gevraagde dracht. En daar staat een reële vergoeding tegenover.
Kortom: de ene beroepstak (tuinder) heeft de andere beroepstak (imker) nodig. Laten we daar nu eens allemaal van uitgaan, misschien dat de Nederlandse overheid ons dan ook eens serieus gaat nemen.
Zo juist bij mij om de hoek, drie km van mijn woonplaats Heemstede verwijderd, drie kasten op een paar hectare asclepia gezet.
De bloemen hadden een hit moeten worden wanneer Nederland kampioen zou zijn geworden.
Namelijk een oase van allemaal oranje bloemen.....op ongeveer 50 cm hoogte.
Gr,
Pim Lemmers
De bloemen hadden een hit moeten worden wanneer Nederland kampioen zou zijn geworden.
Gr,
Pim Lemmers
-
- Imker sinds: 1996
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
beste pim,
gedurende vele dagen de reacties op je eerste oproep betreft asclepias gelezen. Hoewel ik het forum veel lees en veel nuttige informatie hierop tegen kom, valt mij op dat alle reacties gaan over asclepia syriaca, terwijl jij vraagt om ervaring met asclepias tuberosa, een heel andere plant. Als je even googled kan je alle informatie op internet vinden.
groeten meindert
gedurende vele dagen de reacties op je eerste oproep betreft asclepias gelezen. Hoewel ik het forum veel lees en veel nuttige informatie hierop tegen kom, valt mij op dat alle reacties gaan over asclepia syriaca, terwijl jij vraagt om ervaring met asclepias tuberosa, een heel andere plant. Als je even googled kan je alle informatie op internet vinden.
groeten meindert
-
- Contacteer:
Ja Meindert zag het ook van zodra Pim sprak van oranje bloemen en 50cm hoogte.Ik had me trouwens al afgevraagd waarom moet die asclepias siriaca bevrucht worden daar hij een woekeraar is en zeer gemakkelijk met wortelstok te vermeerderen is.
Ik heb in mijn tuin ook nog de tuberosa gehad ,maar die is bijlange geen woekeraar (dus zal moeten gezaaid worden)en zo sterk niet als de syriaca.En wat de geur berteft kan de tuberosa zeker niet tippen aan de syriaca.
groetjes
roger
Ik heb in mijn tuin ook nog de tuberosa gehad ,maar die is bijlange geen woekeraar (dus zal moeten gezaaid worden)en zo sterk niet als de syriaca.En wat de geur berteft kan de tuberosa zeker niet tippen aan de syriaca.
groetjes
roger
Vanmiddag even naar de dames gekeken en geluistert. Geweldig, een zoemende massa van bijen. Maar geeft deze versie van de Asclepia ook veel nectar, of moeten de bijen het hier meer van het stuifmeel hebben....
Pim Lemmers
Pim Lemmers
-
- Contacteer:
Volgens de beschrijving die ik heb zou het ook een goede nectarplant zijn.Afwachten dus, ben benieuwd .
roger
roger
- Gerard van Gastel
- Contacteer:
Is dit misschien de plant die Pim bedoelt?De bloemen hadden een hit moeten worden wanneer Nederland kampioen zou zijn geworden.
de Asclepia tuberosa, bijna uitgebloeid. Deze heeft kleinere 'parkietjes' dan de Asclepias syriaca, en voor zover ik weet 'wandelt' deze ook niet door de tuin.

-
- Contacteer:
Inderdaad ,dat is Asclepias Tuberosa of knolzijdeplant.
Pim als je meeleest was het deze waar je met je bijen naartoe ging?
En.....is er al resultaat in de honingkamers?[;)]
groetjes
roger
Pim als je meeleest was het deze waar je met je bijen naartoe ging?
En.....is er al resultaat in de honingkamers?[;)]
groetjes
roger
-
- Contacteer:
Klopt inderdaad. Bij mij staat deze reeds 5 jaar op dezelfde plaats. Mijn vorige Asclepias was op die tijd al 5 keer van plaats verandert met uitlopers van meer dan 2 meters lang.Gerard van Gastel schreef:
voor zover ik weet 'wandelt' deze ook niet door de tuin.
mvg
Theo