drachtplant definities
Moderator: maartenkleijne
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
drachtplant definities
In de reeks over asperges is Hans vd Post begonnen met een definitie. Lijkt mij aardig om daar wat nader op door te gaan:
"Als bijen spontaan op een soort plant foerageren en dit elk jaar weer en in elke uithoek van het land, kun je spreken over een drachtplant.
Is dit niet een goede definitie?"
Een ander definitie kan zijn: "een echte drachtplant levert in ons klimaat een aparte soort honing op."
Er zijn 2 drachtplanten: drachtplanten die de bijen goed in leven en gezond kunnen houden, en drachtplanten die honing opleveren.
Hans ik ben bang dat er volgens jouw definitie maar heel weinig echte dracchtplanten bekend zijn. Volgens de mijne trouwens ook nog minder.
"Als bijen spontaan op een soort plant foerageren en dit elk jaar weer en in elke uithoek van het land, kun je spreken over een drachtplant.
Is dit niet een goede definitie?"
Een ander definitie kan zijn: "een echte drachtplant levert in ons klimaat een aparte soort honing op."
Er zijn 2 drachtplanten: drachtplanten die de bijen goed in leven en gezond kunnen houden, en drachtplanten die honing opleveren.
Hans ik ben bang dat er volgens jouw definitie maar heel weinig echte dracchtplanten bekend zijn. Volgens de mijne trouwens ook nog minder.
- Gerard van Gastel
- Contacteer:
Re: drachtplant definities
Maarten,
als door weersomstandigheden zoals deze juli-maand een plant niets of niet zoveel levert, en daardoor niet bevlogen wordt is het dan geen drachtplant meer?
En verder
als je over 'drachtplant'in het algemeen praat, kan het ook zo zijn dat een plant in een ander klimaat, ander land wel goed nektar/stuifmeel geeft maar hier niet, het is dan toch een drachtplant, weliswaar niet in ons land.
Suggestie: Alle planten waar bijen volop stuifmeel en/of nektar kunnen halen zijn drachtplanten.
en dit elk jaar weer
als door weersomstandigheden zoals deze juli-maand een plant niets of niet zoveel levert, en daardoor niet bevlogen wordt is het dan geen drachtplant meer?
En verder
enin ons klimaat
in elke uithoek van het land
als je over 'drachtplant'in het algemeen praat, kan het ook zo zijn dat een plant in een ander klimaat, ander land wel goed nektar/stuifmeel geeft maar hier niet, het is dan toch een drachtplant, weliswaar niet in ons land.
Suggestie: Alle planten waar bijen volop stuifmeel en/of nektar kunnen halen zijn drachtplanten.
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Ik zou de definitie algemener maken: Planten waarop honingbijen pollen en/of nectar verzamelen noemen wij "drachtplanten".Alle planten waar bijen volop stuifmeel en/of nektar kunnen halen zijn drachtplanten
Drachtplant is een relatief begrip:
Een plant in de stromende regen is op dat moment geen drachtplant; de springbalsemien in mijn tuin, waarop ik nimmer een bij zag, is in de omstandigheden van mijn tuin en de geringe aantallen van de plant geen drachtplant; in de Peel, waar imkers emmers vol honing op de plant weghalen, is zij een uitmuntende drachtplant. De heide, anders zo geliefd voor de heidehoning, is op dit moment, na de droogte van beide hittegolven, geen drachtplant; elders in de wereld kan hij uitstekend zijn.
De linde is bij zwoel weer en met natte voeten een voortreffelijk drachtplant; zijn haar voeten droog, kun je het vergeten.
Als in een drachtplantengids een plant als "goede drachtplant" wordt aangemerkt, hoort daar altijd bij: "in voor de plant gunstige omstandigheden". De kwaliteitstoevoeging van bij voorbeeld 0000/00 geeft een maximum haalbaar waardebeeld, voor nectar resp.pollen: haalbaar in de meest gunstige omstandigheden.
hennie oes

-
- Contacteer:
Hans schreef elders: "Als bijen spontaan op een soort plant foerageren en dit elk jaar weer en in elke uithoek van het land, kun je spreken over een drachtplant.
Niet mee eens Hans, dat zou betekenen dat - gezien vanuit mijn woonplaats - dat de speudo-acacia - geen drachtplant is. En zo zijn er nog vele andere drachtplanten die op de ene plaats of grondsoort een topdracht geeft en op de andere nooit of zelden als drachtplant aangemerkt kan worden. Zelfs als nevendracht komen ze dan niet in aanmerking.
Dat is ook de reden waarom een drachtplantengids zonder dat van een plant de favoriete grondsoort en plaats in Nederland of België vermeld staat, zo betrekkelijk is. Op het forum hebben wij hierover al eerder discussies gehad.
Niet mee eens Hans, dat zou betekenen dat - gezien vanuit mijn woonplaats - dat de speudo-acacia - geen drachtplant is. En zo zijn er nog vele andere drachtplanten die op de ene plaats of grondsoort een topdracht geeft en op de andere nooit of zelden als drachtplant aangemerkt kan worden. Zelfs als nevendracht komen ze dan niet in aanmerking.
Dat is ook de reden waarom een drachtplantengids zonder dat van een plant de favoriete grondsoort en plaats in Nederland of België vermeld staat, zo betrekkelijk is. Op het forum hebben wij hierover al eerder discussies gehad.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Dus elke plant die bloemen heeft is een drachtplant voor honingbijen?
-
- Contacteer:
NEEEEEEEEEEEEEEEEEE HANS, het is iets ingewikkelder![:)]
roger
roger
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hoi Hans,
Ik weet niet of je op mijn definitie reageert; daaruit volgt absoluut niet, dat iedere plant die bloemen heeft een drachtplant voor honingbijen is.
1. lang niet iedere bloemenplant is op honingbijen georienteerd en deze is derhalve geen honingbijendrachtplant en zal het onder geen omstandigheid worden
2. volgens mijn definitie is een plant pas een honingbijendrachtplant als deze bijen er daadwerkelijk op fourageren. Als honingbijen op een in de gids vermelde uitmuntende drachtplant niet fourageren omdat de condities niet verwezenlijkt zijn, dan is zo'n plant op dat moment en op die plaats geen drachtplant, al kunnen de omstandigheden veranderen en voldoet de plant wel aan de definitie.
hennie oes

Ik weet niet of je op mijn definitie reageert; daaruit volgt absoluut niet, dat iedere plant die bloemen heeft een drachtplant voor honingbijen is.
1. lang niet iedere bloemenplant is op honingbijen georienteerd en deze is derhalve geen honingbijendrachtplant en zal het onder geen omstandigheid worden
2. volgens mijn definitie is een plant pas een honingbijendrachtplant als deze bijen er daadwerkelijk op fourageren. Als honingbijen op een in de gids vermelde uitmuntende drachtplant niet fourageren omdat de condities niet verwezenlijkt zijn, dan is zo'n plant op dat moment en op die plaats geen drachtplant, al kunnen de omstandigheden veranderen en voldoet de plant wel aan de definitie.
hennie oes

beste maarten,in elke uithoek van het land
zet eens een kast op bladrammenas, 1 op de klei en 1 op de veluwse zandgrond, bij de eerste haal je er elke week een bak af en bij de tweede gaat het lang niet zo hard.
**bewert, zie later dat Hennie een vergelijkbare opmerking heeft gemaakt
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Mijn neef had ook een goede definitie, hij zei:
-er zijn goede en slechte drachtplanten, maar als ze in een straal van 3 km massaal aanwezig zijn, zijn ze allemaal supergoed.
Uit ecologie boeken en verhalen van vrienden in OostEuropa en Siberie kom ik tot de volgende definitie van een goede bijenweide zoals ie ook in Nederland ooit was:
-in een straal van 3km zijn 400-600 bloemenplanten massaal aanwezig, waaronder 300-400 goede drachtplanten. In elk jaargetijde en bij vrijwel elk weertype is er voor de bijen meer dan genoeg te halen.
In de nederlandse natuurgebieden -behalve de uiterwaarden en nieuwe polders- is deze situatie ver te zoeken: ze zijn super onvruchtbaar zoalos de Veluwe of het zijn aangelegde recreatiegebieden met gemaaide grasvelden en bloemloze bosjes.
Wat nog het dichtst bij een ideale bijenweide komt is vaak de bebouwde kom.
-er zijn goede en slechte drachtplanten, maar als ze in een straal van 3 km massaal aanwezig zijn, zijn ze allemaal supergoed.
Uit ecologie boeken en verhalen van vrienden in OostEuropa en Siberie kom ik tot de volgende definitie van een goede bijenweide zoals ie ook in Nederland ooit was:
-in een straal van 3km zijn 400-600 bloemenplanten massaal aanwezig, waaronder 300-400 goede drachtplanten. In elk jaargetijde en bij vrijwel elk weertype is er voor de bijen meer dan genoeg te halen.
In de nederlandse natuurgebieden -behalve de uiterwaarden en nieuwe polders- is deze situatie ver te zoeken: ze zijn super onvruchtbaar zoalos de Veluwe of het zijn aangelegde recreatiegebieden met gemaaide grasvelden en bloemloze bosjes.
Wat nog het dichtst bij een ideale bijenweide komt is vaak de bebouwde kom.
-
- Contacteer:
Niet zo pessimistisch Maarten , als ik in Nederland kom zie ik soms hele mooie wegbermen die in bloei staan waar ik jaloers op ben(ik heb het niet over het Jacobs kruiskruid nu)[;)]
roger
roger