Fluweelboom

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
de vos roger
Contacteer:

Fluweelboom

Bericht door de vos roger »

De Rhus of Fluweelboom reeds uitgebloeid, de vruchten worden volledig rood(gedroogd zeer goed voor in de beroker houden soms uren aan)
Alhoewel de groene bloemen soms zwermachtig bevlogen worden is het nectar en pollen aanbod van de plant maar middelmatig te noemen.
Afbeelding
De plant behoort tot de pruikeboomfamilie -Anacardiaceae.

roger
ivar
Contacteer:

Re: Fluweelboom

Bericht door ivar »

hoe functioneerd dat eigenlijk met de fruchten laat je die heel of maak je die kapot voor dat je ze in de roker doet???

a land flowing with milk and honey
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

ivar schreef:
hoe functioneerd dat eigenlijk met de fruchten laat je die heel of maak je die kapot voor dat je ze in de roker doet???

Hallo ivar,

Je kan kiezen. Ik gebruik ze heel. Ik steek eerst een grote aan met een gasbrandertje en steek het in de beroker. Ik vul daarna bij zoals nodig. Je hebt snel een mooie rook zonder dat je de roker moet aanhouden zoals bij tabak wel eens gebeurd.

Maak je de pluimen kapot, werk dan net hetzelfde als je met tabak zou doen.

Ik oogst de pluimen pas na de winter. Dan kunnen ze hun visuele waarde nog wat behouden.

Deze boom/struik heeft wel de eigenschap om door de tuin te wandelen. Als je de vrij oppervlakkige wortel raakt geeft hij direct nieuwe opscheut.

Er is een mannelijke en een vrouwelijke variant. Het is dus belangrijk de vrouwelijke variant te hebben. In tuincentrums is het meestal wel deze vorm, maar ik heb toch ook al de mannelijke gezien.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Theo,
ik heb zelf ook wel eens Rhus in mijn beroker gestopt (in combinatie met andere planten), maar vond dat de olie uit de zaden een erg vettige koek aan de binnenzijde van de beroker veroorzaakte. Heb jij daar geen last van?
Els
ivar
Contacteer:

Bericht door ivar »

Theo,
de Esigbaum ken ik maar wist niet hoe het gebruikt word, het is een mooie boom snelgroeiend en geeft toch wel snel zijn vruchten/pluimen

hans

ivar
Contacteer:

Bericht door ivar »

Theo,
de Esigbaum ken ik maar wist niet hoe het gebruikt word, het is een mooie boom snelgroeiend en geeft toch wel snel zijn vruchten/pluimen

bedankt voor je snelle antwoord
hans

de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Hallo Ivar, ik gebruik de vruchten(tappen) ook in zijn geheel ,ik oogst deze juist voor de winter .

roger
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

Els Kleijnendorst schreef:
Theo,
ik heb zelf ook wel eens Rhus in mijn beroker gestopt (in combinatie met andere planten), maar vond dat de olie uit de zaden een erg vettige koek aan de binnenzijde van de beroker veroorzaakte. Heb jij daar geen last van?
Els

Hallo Els,

Dat valt best mee. In de rookpot zelf geen probleem. Niet de minste afzetting. In het deksel wel wat roet afzetting, maar minder dan met tabak.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet
Plaats reactie