Naam struik?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Bart Maes
Contacteer:

Naam struik?

Bericht door Bart Maes »

De foto stuurde ik juist naar Hans, dus die komt er wel bij[:)]. De struik werd vroeger door de plantsoendienst van de gemeente aangeplant en gonst nu al zo'n grote week van de bijen. Godzijdank is het mooier weer dan pakweg begin augustus, want toen hadden de bijen er met de regen niets aan. Het is geen drachtplant die boven de rest uitsteekt wat schoonheid betrefd, maar iets wat je wel vaker in plantsoenen ziet staan omdat het waarschijnlijk geen onderhoud vergt. Wie kent zijn naam?
Afbeelding

Afbeelding
mvg. Bart
bé kikkert
Contacteer:

Re: Naam struik?

Bericht door bé kikkert »

Bart,
Het is een in ieder geval een Symphoricarpus (dus een sneeuwbes soort)welke van de twee het is kan ik niet goed zien, maar mogelijk is dit Symphoricarpus-chenaultii, begint eind juli begin augustus te bloeien tot aan de eerste nachtvorst, na de bloei komen er kleine paars/rode besjes aan de struik, een zeer goede nectar leverancier de honing is bijna zwart van kleur en blijft vrij lang vloeibaar.
Vorig jaar zelf nog 260 kg honing van geslingerd, en hoop dat we nu nog een paar mooie weken krijgen.
Het andere soort is Symphoricarpus-'Hancock' wel een bodem bedekker maar de bloei steld niet veel voor.

de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Ja Bart het is sneeuwbes ,bestaat zowel met witte als met rode bessen en inderdaad veel gebruikt in de groendienst bij sommige gemeenten .
Als je die zelf in de tuin wilt plaatsen moet je er rekening mee houden dat het een enorme woekeraar is met ondergrondse uitlopers.
groetjes

roger
Gerard van Gastel
Contacteer:

Bericht door Gerard van Gastel »

Er bestaat ook een varieteit die kleiner blijft ( ca 60 cm hoog), die niet woekert. Bloeit zeer rijk, van begin Aug tot ca half Sept en wordt enorm bevlogen door de bijen. Ik heb hem als zaailing in de tuin gevonden, maar weet niet welke varieteit het is, het is wel een Symphoricarpus albus (met witte bessen dus).
Afbeelding
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Gerard zeer interessant die zaailing! Deel je van het najaar ook houtstek uit?
Hans
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

Gerard van Gastel schreef:
Ik heb hem als zaailing in de tuin gevonden, maar weet niet welke varieteit het is, het is wel een Symphoricarpus albus (met witte bessen dus).

Hallo Gerard,

Ik dacht dat de sneeuwbes steeds witte bessen had en dat hij daarom ook sneeuwbes noemde. Bedoel je niet dat hij witte bloemen heeft in plaats van de meer rood gevlamde.

@Bart Je hebt duidelijk de volgende boek nog niet. Drachtplanten gids voor de bijenteelt van L.G.M. Hensels ISBN 90 220 0896 7 uitgeverij Pudoc Wageningen. Hierop staat bijna een identieke foto van de sneeuwbes.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet
Gerard van Gastel
Contacteer:

Bericht door Gerard van Gastel »

Klopt Theo, dat bedoel ik níet.
Er zijn ook andere sneeuwbessen.
Zie onderstaande sneeuwbes (Symphoricarpus orbiculatus)
Afbeelding

en ook de reaktie van Bé Kikkert: "na de bloei komen er kleine paars/rode besjes aan de struik"
heynske
Contacteer:

Bericht door heynske »

Hey Theo,
waar heb je dat boek gevonden???
alvast bedankt
vriendelijke groeten
Kevin
buckfast_beekeeper
Contacteer:

Bericht door buckfast_beekeeper »

Hallo Kevin,

De bijenwinkel bij Staf Peters in Wakkerzeel bestaat spijtig genoeg niet meer. Probeer het een keer met de gegevens die ik vermeldde naar een boekhandel te stappen. Meestal lukt het wel. Bij de "Standaard Boekhandel" heb ik in alle geval positieve ervaring.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet
Bart Maes
Contacteer:

Bericht door Bart Maes »

Als je die zelf in de tuin wilt plaatsen moet je er rekening mee houden dat het een enorme woekeraar is met ondergrondse uitlopers.
Roger, voor mijn voordeur ligt een rond punt die ongeveer 8 tot 9 m in diameter groot is. En die ronde staat dus vol met rode sneeuwbes!
De plant moet ik dus ook al niet meer aanplanten[;)].

mvg. Bart
Plaats reactie