moeren over.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
moeren over.
arnokok schreeft in vraag en aanbod:
Omdat ik de volken heb voorzien van de in Ameland bevruchte moeren "met sukses". Heb ik nog een paar F1 buckfastmoeren over,
We schrijven toch zondag 1 oktober, wonen op het noordelijk halfrond de herfst is in het land[:)][:(]
Dat Arno Wieringa in Brazlië zoiets zou schrijven zou kunnen daar is het voorjaar![:p]
Hans
Omdat ik de volken heb voorzien van de in Ameland bevruchte moeren "met sukses". Heb ik nog een paar F1 buckfastmoeren over,
We schrijven toch zondag 1 oktober, wonen op het noordelijk halfrond de herfst is in het land[:)][:(]
Dat Arno Wieringa in Brazlië zoiets zou schrijven zou kunnen daar is het voorjaar![:p]
Hans
-
- Contacteer:
Re: moeren over.
Hans,
Je bedoelt dat de tijd (1e week van okt.) om moeren in te voeren al voorbij is?
Een week eerder heb ik nog een jonge moer uit een Einwabekastje met goed gevolg in een 4 raamsvolk ingevoerd en is alweer aan de leg. Het was toen echter wel prima weer, maar volgens de kalender toch al herfst.
!Piet
Je bedoelt dat de tijd (1e week van okt.) om moeren in te voeren al voorbij is?
Een week eerder heb ik nog een jonge moer uit een Einwabekastje met goed gevolg in een 4 raamsvolk ingevoerd en is alweer aan de leg. Het was toen echter wel prima weer, maar volgens de kalender toch al herfst.
!Piet
Twee weken geleden in 2 Ardense volken van standbevruchte jonge moeren, die me wat te 'nerveus' waren, zachte eigenkweek moeren ingevoerd in kooitje. Bij controle zaterdag was er al bias van de ingevoerde moeren.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Piet als ik mijn eigen gekweekte moeren in kleine volken zou moeten invoeren, en ze stammen van het zelfde type af, zou ik het doen. Maar je hebt heel veel selecties - lijnen - bij buckfast en carnica en zijn anders dan wat men op de bijenstand heeft staan. Dan is het invoeren van een vreemde moer om deze tijd van het jaar net een loterij.
Probleem is als het mis gaat je kunt niet meer een eigen nieuw moer laten kweken, nu ja dat gaat nog wel maar er vliegen geen gezonde darren meer in het luchtruim.[:)]
Hans
Probleem is als het mis gaat je kunt niet meer een eigen nieuw moer laten kweken, nu ja dat gaat nog wel maar er vliegen geen gezonde darren meer in het luchtruim.[:)]
Hans
Dat zou nog best eens mee kunnen vallen, Hans, juist rond deze tijd van het jaar. Ik heb 2 weken geleden een Buckfast moertje in een vreemde-zwerm-volk ingevoerd. Dit ging prima. Vorige week een dop moeten wegbreken, maar dat was 1-malig. Bovendien maakt dit het bijenhouden leuk ! De moer heeft inmiddels 5 ramen broed en gaat met veel eigen winterbijen de winter in.Hans van der Post schreef:
Piet als ik mijn eigen gekweekte moeren in kleine volken zou moeten invoeren, en ze stammen van het zelfde type af, zou ik het doen. Maar je hebt heel veel selecties - lijnen - bij buckfast en carnica en zijn anders dan wat men op de bijenstand heeft staan. Dan is het invoeren van een vreemde moer om deze tijd van het jaar net een loterij.
Op 1 been kun je niet staan. Net als Arno is het dan ook verstandig om een paar moertjes achter de hand te hebben.
Thomas
-
- Contacteer:
De discussie gaat voornamenlijk over het laat invoeren van en gewenste koningin.
In Oktober gaat dat inderdaad beter dan in de zomer en nazomer.
Een goede manier om koninginnen in te voeren is de zelfgemaakte kunstdop.
Sommige imkers maken hun eige wasdopjes om te kunnen overlarven, je kan net zo kunstdoppen maken,
Je laat een vurenhoute rond houtje ongeveer 7 a 8 mm diameter zeker en paar dagen in water staan, en dan 6 cm dopen in was ongeveer 70 graden.
Dit doe je 3a 4 keer.
Door het vocht in het ronde houtje kan je na enige afkoeling de kunstdop er eenvoudig afschuiven.
Dan maak je nog een gaatje van 2 mm onderin en de kunstdop is klaar.
Het volk dat je een gewenste koningin wil geven maak je moerloos en geef je daarna een kunstdop met de koningin.
De koningin laat je er gewoon inlopen en dan de dop dichtknijpen zodat je met een punaise de dop op het raam kan bevestigen, 90 graden ombuigen
De dop zit tussen de ramen op een brede plaats zodat ze haar vorm behoudt.
Dit is een manier van een koningin invoeren die bij mij nog nooit is fout gegaan.
Volgens mijn ervaringen moet je in oktober niet meer te veel hannessen.
Wat betreft koninginnenteelt kan je beter wat grotere series opzetten eind mei tot eind juni als je de volkjes apart wilt opkweken
Dan heb je ook nog de tijd om de ontwikkeling van de jonge koningin te volgen en resuluut koninginnen die niet voldoen af te knijpen en de volkjes te verenigen.
Ik zet daarom altijd tenminste 3 of 4 volkjes op een pallet naast elkaar in verschillende hoeken wat betreft het aanvliegen bij de bevruchting, daarna zet ik ze evenwijdig wat betreft het aanvliegen met herkenningsobjecten.
Die herkenningsobjecten haal ik weg als er verenigd moet worden.
Als je de koninginnen alleen teelt voor de koningin dus niet wil controleren of ze goed is kan je langer doorgaan, maar ze zal toch in een groter volk ingevoerd moeten worden terwijl je niet goed weet of ze echt goed is.
Daarom is het echt beter om vroeger te telen, en alleen dan nog reserve koninginnen op te zetten.
Dirk
dertiende
In Oktober gaat dat inderdaad beter dan in de zomer en nazomer.
Een goede manier om koninginnen in te voeren is de zelfgemaakte kunstdop.
Sommige imkers maken hun eige wasdopjes om te kunnen overlarven, je kan net zo kunstdoppen maken,
Je laat een vurenhoute rond houtje ongeveer 7 a 8 mm diameter zeker en paar dagen in water staan, en dan 6 cm dopen in was ongeveer 70 graden.
Dit doe je 3a 4 keer.
Door het vocht in het ronde houtje kan je na enige afkoeling de kunstdop er eenvoudig afschuiven.
Dan maak je nog een gaatje van 2 mm onderin en de kunstdop is klaar.
Het volk dat je een gewenste koningin wil geven maak je moerloos en geef je daarna een kunstdop met de koningin.
De koningin laat je er gewoon inlopen en dan de dop dichtknijpen zodat je met een punaise de dop op het raam kan bevestigen, 90 graden ombuigen
De dop zit tussen de ramen op een brede plaats zodat ze haar vorm behoudt.
Dit is een manier van een koningin invoeren die bij mij nog nooit is fout gegaan.
Volgens mijn ervaringen moet je in oktober niet meer te veel hannessen.
Wat betreft koninginnenteelt kan je beter wat grotere series opzetten eind mei tot eind juni als je de volkjes apart wilt opkweken
Dan heb je ook nog de tijd om de ontwikkeling van de jonge koningin te volgen en resuluut koninginnen die niet voldoen af te knijpen en de volkjes te verenigen.
Ik zet daarom altijd tenminste 3 of 4 volkjes op een pallet naast elkaar in verschillende hoeken wat betreft het aanvliegen bij de bevruchting, daarna zet ik ze evenwijdig wat betreft het aanvliegen met herkenningsobjecten.
Als je de koninginnen alleen teelt voor de koningin dus niet wil controleren of ze goed is kan je langer doorgaan, maar ze zal toch in een groter volk ingevoerd moeten worden terwijl je niet goed weet of ze echt goed is.
Daarom is het echt beter om vroeger te telen, en alleen dan nog reserve koninginnen op te zetten.
Dirk
dertiende
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Dirk je schrijft: De discussie gaat voornamelijk over het laat invoeren van een gewenste koningin. In Oktober gaat dat inderdaad beter dan in de zomer en nazomer.
Ik krijg de indruk dat je deze late invoering met eigen materiaal doet en wat verwant is; kunst! dat gaat zoals ik al eerder schreef meestal goed.
Verder schrijf je: Volgens mijn ervaringen moet je in oktober niet meer te veel hannesen.
Dit is enigszins tegenstrijdig van wat je eerder schreef.
Vind het een goed idee zoals je oppert: Wat betreft koninginnenteelt kan je beter wat grotere series opzetten eind mei tot eind juni als je de volkjes apart wilt opkweken.
Dan heb je geen problemen van doppen aanzetten zoals Thomas had bij het invoeren van een Buckfast moer in een vreemde zwerm. Je moet dan maar afwachten of het volk de moer ergens eind oktober alsnog zal wisselen.
Hans
Ik krijg de indruk dat je deze late invoering met eigen materiaal doet en wat verwant is; kunst! dat gaat zoals ik al eerder schreef meestal goed.
Verder schrijf je: Volgens mijn ervaringen moet je in oktober niet meer te veel hannesen.
Dit is enigszins tegenstrijdig van wat je eerder schreef.
Vind het een goed idee zoals je oppert: Wat betreft koninginnenteelt kan je beter wat grotere series opzetten eind mei tot eind juni als je de volkjes apart wilt opkweken.
Dan heb je geen problemen van doppen aanzetten zoals Thomas had bij het invoeren van een Buckfast moer in een vreemde zwerm. Je moet dan maar afwachten of het volk de moer ergens eind oktober alsnog zal wisselen.
Hans
- Ati
- Imker sinds: 2003-2011
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Graag uitleg over het volgende:
Waarom daarna niet meer?
Wat voor herkenningsobjecten bijvoorbeeld?
Ati
Waarom verschillende aanvliegrichtingen voor de bevruchting?Ik zet daarom altijd tenminste 3 of 4 volkjes op een pallet naast elkaar in verschillende hoeken wat betreft het aanvliegen bij de bevruchting, daarna zet ik ze evenwijdig wat betreft het aanvliegen met herkenningsobjecten.
Waarom daarna niet meer?
Ati
-
- Contacteer:
Ati het belangrijkste is dan de koninginnen die op bruidvlucht gaan zich niet vervliegen en in het juiste kastje binnenlopen.Ati schreef:
Graag uitleg over het volgende:Waarom verschillende aanvliegrichtingen voor de bevruchting?Ik zet daarom altijd tenminste 3 of 4 volkjes op een pallet naast elkaar in verschillende hoeken wat betreft het aanvliegen bij de bevruchting, daarna zet ik ze evenwijdig wat betreft het aanvliegen met herkenningsobjecten.
Waarom daarna niet meer?
Ati
Bij een andere aanvliegrichting vervliegen de koninginnen minder gauw.
Meestal teel ik twee keer zoveel koninginnen als nodig en hou de beste koninginnen aan.
Koninginnen die snel aan de leg zijn en en mooi broednest hebben hebben de voorkeur.
Koninginnen die maar niet aan de leg komen( 3 weken) ondanks goed weer en koninginnen waarvan het broednest een rommeltje is gaan er uit en de moerloze volkjes worden verenigd met het goede buurvolkje
Soms staan er na de bevruchting op de pallet nog 3 volkjes en soms maar 1.
Als je van plan bent om volkjes te verenigen kunnen ze het beste naast elkaar staan en de zelfde aanvliegrichting hebben.
Herkenningsobjecten, dat kan van alles zijn, een tegel, baksteen, een paaltje etc.
Bijen zijn gewend om langs de objecten te vliegen naar hun eige kast,
Als je het object weg haalt na het verenigen zijn ze eerder geneigd om de nu gezamelijke kast te kiezen, die tussen de twee vorige posities geschoven is.
Dirk
dertiende
- Ati
- Imker sinds: 2003-2011
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
aha, dank je. Het is me duidelijk