Column Hanna Bijs (bijen 15-10)
Column Hanna Bijs (bijen 15-10)
Betreffende de column van Hanna Bijs in het thema-nummer Bijen 15-10
Hanna, ik hoop van harte dat dit je laatste column in Bijen was!
Hanna, ik hoop van harte dat dit je laatste column in Bijen was!
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: Column Hanna Bijs (bijen 15-10)
Nou ToontjeV ik nodig je bij deze uit om een "betere" column hier op het forum te schrijven. [:)]
Wat is er mis met de denkwijze van Hanna Bijns, je spreekt in raadselen.
Hans.
Wat is er mis met de denkwijze van Hanna Bijns, je spreekt in raadselen.
Hans.
-
- Contacteer:
Hanna Bijs schrijft aan het eind van haar column:
'De rationele oplossing zou zijn om op een van onze eilanden een aantal volken te plaatsen, en verder zoveel mogelijk met rust te laten vanuit de gerechtvaardigde verwachting dat zo in een aantal jaren aanpassing zal ontstaan. Maar onze primitieve natuur staat dat in de weg'
Met dat laatste cursief geschreven zinnetje ben ik het niet eens en staat, volgens mij, ook haaks op al het voorafgaande.
Voor de rest is zoiets in het verleden al eens uitgevoerd met de Acarapis woodi (tracheeen-mijt). Zie onderstaande passage uit de imkersencyclopedie
'In de winter van 1982/1983 zijn 35 besmette volken en 25 niet met Acarapis besmette volken naar Ameland gebracht, waar op dat moment geen andere bijenvolken stonden.
Volken met een hoog besmettingspercentage (meer dan 20%) kwamen niet door de winter. In de resterende volken nam het besmettingspercentage af. In het voorjaar van 1984 werden nog enkele infecties vastgesteld. Eind 1984 en in 1985 is in deze volken geen enkele geïnfecteerde bij meer gevonden. Uit de proeven werd geconcludeerd dat Acarapis-mijtziekte zich kan verspreiden naar naburige volken, maar dit leidt niet automatisch tot ernstige infecties. Onder goede omstandigheden kan Acarapis-mijtziekte vanzelf overgaan. Er zullen van overheidswege geen vervoersverboden en routinebemonsteringen meer plaatsvinden'
!Piet (......., maar wie is toch die Hanna Bijs?)
(downoad pdf - 550 Kb - klik hier Hanna Bijs column oktober, uit het blad "Bijen" )
(downoad pdf - 350 Kb - klik hier Hanna Bijs column september, uit het blad "Bijen" )
'De rationele oplossing zou zijn om op een van onze eilanden een aantal volken te plaatsen, en verder zoveel mogelijk met rust te laten vanuit de gerechtvaardigde verwachting dat zo in een aantal jaren aanpassing zal ontstaan. Maar onze primitieve natuur staat dat in de weg'
Met dat laatste cursief geschreven zinnetje ben ik het niet eens en staat, volgens mij, ook haaks op al het voorafgaande.
Voor de rest is zoiets in het verleden al eens uitgevoerd met de Acarapis woodi (tracheeen-mijt). Zie onderstaande passage uit de imkersencyclopedie
'In de winter van 1982/1983 zijn 35 besmette volken en 25 niet met Acarapis besmette volken naar Ameland gebracht, waar op dat moment geen andere bijenvolken stonden.
Volken met een hoog besmettingspercentage (meer dan 20%) kwamen niet door de winter. In de resterende volken nam het besmettingspercentage af. In het voorjaar van 1984 werden nog enkele infecties vastgesteld. Eind 1984 en in 1985 is in deze volken geen enkele geïnfecteerde bij meer gevonden. Uit de proeven werd geconcludeerd dat Acarapis-mijtziekte zich kan verspreiden naar naburige volken, maar dit leidt niet automatisch tot ernstige infecties. Onder goede omstandigheden kan Acarapis-mijtziekte vanzelf overgaan. Er zullen van overheidswege geen vervoersverboden en routinebemonsteringen meer plaatsvinden'
!Piet (......., maar wie is toch die Hanna Bijs?)
(downoad pdf - 550 Kb - klik hier Hanna Bijs column oktober, uit het blad "Bijen" )
(downoad pdf - 350 Kb - klik hier Hanna Bijs column september, uit het blad "Bijen" )
Toon, ik ben het volstrekt met je eens !
Om de eigen woorden van Hanna maar eens te gebruiken :
"De (haar) hele column is volgens mij een gebrek aan denken"
Wat de geplaatste foto tenslotte met het artikel te maken heeft is voor mij een volstrekt raadsel ...
------------------------------------------------------------------------------------------
Onlangs schreef een oud voorzitter (Hans Gerritsen) van het "Ambrosiusgilde Rotterdam" in het september-nummer ook al zo'n raar artikel over varroa-bestrijding.
Ik citeer enkele zinnen uit zijn betoog van vorige maand :
"De laatste tijd is het idee ontstaan dat bestrijding van de varroa eigenlijk het gehele jaar door moet gebeuren"
"Vervolgens in de winter e e n en soms zelfs meerdere malen oxaalzuur in het volk verdampen of druppelen"
"In december komt dan de imker weer met zijn oxaalzuurverdamper"
"Ook de mierezuur moet je als mens niet inademen of op je huid krijgen. Onherstelbare schade is het gevolg"
"En dan die darrenraat. Dat lijkt onschuldig. maar het kost de bijen veel energie en het verstoort de natuurlijke verhouding in het bijenvolk"
"Met al die oxaalzuurbehandelingen proberen we dus die laatste 1,5% weg te vangen"
Hoezo bord voor je kop ???!!!
Heel erg spijtig dat dit soort mensen ook nog eens (eind)redacteur zijn van een bijenblad, anders had ik al lang een ingezonden stuk ingestuurd !!! ...
Thomas
Om de eigen woorden van Hanna maar eens te gebruiken :
"De (haar) hele column is volgens mij een gebrek aan denken"
Wat de geplaatste foto tenslotte met het artikel te maken heeft is voor mij een volstrekt raadsel ...
------------------------------------------------------------------------------------------
Onlangs schreef een oud voorzitter (Hans Gerritsen) van het "Ambrosiusgilde Rotterdam" in het september-nummer ook al zo'n raar artikel over varroa-bestrijding.
Ik citeer enkele zinnen uit zijn betoog van vorige maand :
"De laatste tijd is het idee ontstaan dat bestrijding van de varroa eigenlijk het gehele jaar door moet gebeuren"
"Vervolgens in de winter e e n en soms zelfs meerdere malen oxaalzuur in het volk verdampen of druppelen"
"In december komt dan de imker weer met zijn oxaalzuurverdamper"
"Ook de mierezuur moet je als mens niet inademen of op je huid krijgen. Onherstelbare schade is het gevolg"
"En dan die darrenraat. Dat lijkt onschuldig. maar het kost de bijen veel energie en het verstoort de natuurlijke verhouding in het bijenvolk"
"Met al die oxaalzuurbehandelingen proberen we dus die laatste 1,5% weg te vangen"
Hoezo bord voor je kop ???!!!
Heel erg spijtig dat dit soort mensen ook nog eens (eind)redacteur zijn van een bijenblad, anders had ik al lang een ingezonden stuk ingestuurd !!! ...
Thomas
-
- Contacteer:
Thomas (Heidecap) schreef:
Voor diegenen die het artikel van Hans Gerritsen niet kennen is onderstaand de gehele tekst te lezen.
Wat heel spijtig voor Thomas dat hij het artikel van Hans Gerritsen wel heel selectief heeft gelezen. Hoezo een bord voor je kop ???!!Hoezo bord voor je kop ???!!!
Voor diegenen die het artikel van Hans Gerritsen niet kennen is onderstaand de gehele tekst te lezen.
- Varroabestrijding
Zijn we op de goede weg?
Al vijfentwintig jaar is de varroabestrijding een onverbrekelijk onderdeel van onze imkermethode. Toen deze plaag begin jaren tachtig van de vorige eeuw voor ons nog alleen maar een dreiging was, waren er vele imkers die dachten dat het einde van hun hobby of beroep nabij was. De berichten die uit bijvoorbeeld Duitsland kwamen spraken over een rood tapijt van varroamijten voor rijen van kasten met dode volken. Wij dachten toen de plaag nog buiten de deur te houden met onze beproefde "stamping out" methode. Die gedachte was snel over toen zo rond 1983 bleek dat ongeveer heel Nederland al vrijwel ongemerkt met deze mijt besmet was.
Vanaf dat moment zijn er allerlei bestrijdingsmethodes uitgevonden en toegepast. We begonnen met Perizine, dat in de winter in de volken moest worden gedruppeld. Daarna zijn er nog vele andere methodes en middelen ontwikkeld en toegepast. Daarbij wordt tot op de dag van vandaag helaas ook nog op ruime schaal gebruik gemaakt van niet toegestane middelen.
Inmiddels is gebleken dat het imkeren met varroa best mogelijk is. Die rode tapijten van mijten voor de bijenkasten heb ik nog nooit waargenomen. Ondanks af en toe berichten van grote sterfte onder de volken doen de bijen in Nederland het nog steeds goed.
De laatste tijd is het idee ontstaan dat bestrijding van de varroa eigenlijk het gehele jaar door moet gebeuren om de volken en de bijenstand gezond te houden. Die bestrijding ziet er dan voor veel imkers als volgt uit:
In het najaar twee maal drie weken Thymovar of vergelijkbaar. Vervolgens in de winter één en soms zelfs meerdere malen oxaalzuur in het volk verdampen of druppelen. Vroeg in het voorjaar, zodra de temperatuur voldoende is, de mierenzuur verdamper in het volk en natuurlijk beginnen met darren kweken in speciale darrenraten. Deze darrenraatmethode houden we gedurende het seizoen zo lang mogelijk vol en af en doen we tussendoor ook die mierenzuur nog maar een keer. Het kan toch geen kwaad. En in de herfst beginnen we
dan weer . . . . . . . enzovoort.
Hiermee houden we de varroa definitief en afdoende uit het bijenvolk.
Als ik deze verhalen lees en hoor, dan bekruipt mij toch een onbehaaglijk gevoel. Het lijkt er op dat de dokter het probleem ziet, het probleem oplost, maar vergeet dat er nog een patiënt aan het probleem vast zit. Ofwel wat doet dit allemaal met onze bijen. Volgens mij niet veel goeds.
We beginnen in het vroege najaar, als de winterbijen geboren moeten worden, de bijenvolken een week of zes te pesten met een penetrante geur, waar ze niet erg blij mee zijn. Dat is duidelijk te zien aan het gedrag van de bijen en aan het feit dat ze het broednest en het voer liefst zo ver mogelijk van de bron van de stank af houden. Het veroorzaakt ongetwijfeld wekenlang stress in het bijenvolk. Dan hebben ze een deel van oktober en november om bij te komen van deze verschrikking en om het nest weer op orde te brengen. In december komt dan de imker weer met zijn oxaalzuurverdamper. Als die imker zelf die oxaalzuurdamp in zou ademen, dan loopt hij onherstelbare schade op aan de luchtwegen en de longen. Maar bij de bijen zou het geen kwaad kunnen? Ze overlijden in ieder geval niet onmiddellijk. Maar de chitinehuid wordt wel degelijk beschadigd en wat voor inwendige schade de bij oploopt kunnen we alleen maar raden. Deze verzwakte bijen zijn misschien wel veel vatbaarder voor virussen en bacteriën en hun leven wordt misschien wel verkort. En sommige imkers doen dat ook nog meerdere keren in de winter.
Eindelijk breekt dan het nieuwe seizoen aan en de bijen kunnen zich gaan ontwikkelen. Op dat moment pesten we ze weer enige weken met de penetrante geur van mierenzuur. Weer stress. Ook die mierenzuur moet je als mens niet inademen of op je huid krijgen. Onherstelbare schade is het gevolg. Voor de bijen zal dat ongetwijfeld ook schade opleveren. En dan die darrenraat. Dat lijkt onschuldig, maar het kost de bijen veel energie en het verstoort de natuurlijke verhouding in het bijenvolk die zij eigenlijk zelf willen aanhouden.
Kortom, we hebben bijenvolken die zich bijna het hele jaar door niet prettig voelen en op verschillende tijden ook nog flink beschadigd worden door onze fixatie op varroabestrijding.
Ik vraag me dan ook af of een kleine varroabesmetting niet verre te verkiezen is boven onze voor de bijen schadelijke pogingen om ook de laatste mijt uit het volk te krijgen. Een goed toegepaste behandeling met thymovar, die zo begin augustus gestart wordt, heeft een effectiviteit van meer dan 97%. In de winter gaat ook nog eens de helft van de overgebleven mijten dood. Met al die schadelijke oxaalzuurbehandelingen proberen we dus die laatste 1,5% weg te vangen. Wat is schadelijker.
Ik ben geen wetenschapper en ik heb geen onderzoek gedaan naar de juistheid van mijn theorie. Ik heb gewoon nuchter op een rijtje gezet wat wij eigenlijk met onze bijenvolken aan het doen zijn. Dat leidt bij mij tot de mening dat we te ver gaan met onze varroabestrijding. Aan de onderzoekers om te bevestigen of ik al of niet gelijk heb.
Hans Gerritsen.
.*.*.*.*.*.
Hans Gerritsen schreef: Ik ben geen wetenschapper en ik heb geen onderzoek gedaan naar de juistheid van mijn theorie.
Els, erg prettig dat je alles hebt willen plaatsen.
Juist bovengenoemd geciteerd zinnetje is wat mijzelf het meeste stoort, nl het negeren van allerlei voorhanden wetenschappelijk onderzoek !
Thomas
-
- Contacteer:
Piet, zoals ik het lees bedoelt ze met "onze natuur" , onze menselijke natuur. Dat ligt het in verlengde van wat ze eerder in haar column schreef. Jouw voorbeeld (Acarapis woodi ) lijkt me een illustratie van wat zij aanroert.Piet Jager schreef:
Hanna Bijs schrijft aan het eind van haar column:
Romée
ps het plaatje bij die column is voor mij ook onbegrijpelijk.
monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org
-
- Contacteer:
Met het plaatje in dit column kun je vele kanten op.
1. Eye-catcher
2. In een paleis woont de koningin. Ook zij woont met haar uitspraak in feite in een glazen huisje. Zij regeert in principe over het imkersvolk, maar in werkelijkheid regeert de 'primitieve' imker zelf. Zij houdt in haar column haar 1e troonrede en wacht af hoe dit wordt ontvangen. Als het imkersvolk niet naar haar luistert, draait de wereld toch gewoon door. Macht heeft ze in feite niet en daar is zij zich terdege van bewust! Maar ze is wel rationeel begaafd!
3.
4.
!Piet
1. Eye-catcher
2. In een paleis woont de koningin. Ook zij woont met haar uitspraak in feite in een glazen huisje. Zij regeert in principe over het imkersvolk, maar in werkelijkheid regeert de 'primitieve' imker zelf. Zij houdt in haar column haar 1e troonrede en wacht af hoe dit wordt ontvangen. Als het imkersvolk niet naar haar luistert, draait de wereld toch gewoon door. Macht heeft ze in feite niet en daar is zij zich terdege van bewust! Maar ze is wel rationeel begaafd!
3.
4.
!Piet
- Gerard van Gastel
- Contacteer:
Piet,
reden 2 is wel erg ver gezocht denk ik! volgens mij is het gewoon een leuk plaatje.
Wat me wel opvalt aan de column is dat Hanna erg veel in het meervoud schrijft ("wij slaan irritante muggen dood,of elkaar als het zo uitkomt, zonder enig mededogen"), ("voor onze overleving...),
("onze primitieve natuur...") etc. Zeker met het eerste citaat, maar ook met de overige, ben ik het beslist niet eens. Spreek voor jezelf, maar niet voor anderen.
Verder staan er beweringen in die volledig uit de lucht gegrepen zijn. (bv "voor onze overleving is het niet nodig om mijten om te brengen, integendeel, waar geen imkers zijn, ontstaat er, in vermoedelijk redelijk korte tijd, een aanpassing tussen mijten en bijen").En zo meer.
Waar haal je deze wijsheid vandaan?
Verder was het niet zo slecht [:)]
Ps. Hans, als iemand commentaar geeft, waarom moet hij dan zelf een betere column schrijven?? Diegene die hem schrijft is toch verantwoordelijk voor wat hij of zij schrijft.
reden 2 is wel erg ver gezocht denk ik! volgens mij is het gewoon een leuk plaatje.
Wat me wel opvalt aan de column is dat Hanna erg veel in het meervoud schrijft ("wij slaan irritante muggen dood,of elkaar als het zo uitkomt, zonder enig mededogen"), ("voor onze overleving...),
("onze primitieve natuur...") etc. Zeker met het eerste citaat, maar ook met de overige, ben ik het beslist niet eens. Spreek voor jezelf, maar niet voor anderen.
Verder staan er beweringen in die volledig uit de lucht gegrepen zijn. (bv "voor onze overleving is het niet nodig om mijten om te brengen, integendeel, waar geen imkers zijn, ontstaat er, in vermoedelijk redelijk korte tijd, een aanpassing tussen mijten en bijen").En zo meer.
Waar haal je deze wijsheid vandaan?
Verder was het niet zo slecht [:)]
Ps. Hans, als iemand commentaar geeft, waarom moet hij dan zelf een betere column schrijven?? Diegene die hem schrijft is toch verantwoordelijk voor wat hij of zij schrijft.
-
- Contacteer:
Visie 2
Onze koningin spreekt in de troonrede toch ook altijd in een Majesteitmeervoud: wij, onze, etc.
!Piet
Onze koningin spreekt in de troonrede toch ook altijd in een Majesteitmeervoud: wij, onze, etc.
!Piet