Eind september heb ik nog eens uit 1 van deze kastjes een moer gebruikt omdat 1 van mijn hoofdvolken moerloos bleek.
In deze apidea (de meest rechtse) hebben de bijen welgeteld 1 dop aangezet en hieruit is op of rond 7 oktober een moertje geboren.
De afgelopen dagen was het mooi weer, in de apidea kwam ik ook nog enkele darren tegen. De F-2 moer zou dus nog erg laat bevrucht kunnen zijn.
Vandaag was het opnieuw redelijk weer, ik was erg nieuwsgierig en maakte het kastje maar eens open :
De bijen hebben onder een flinke rand honing ook veel stuifmeel opgeslagen :
Mijn zoontje stond erbij, keek ernaar en vroeg of hij eens een raampje mocht vasthouden :
Hoewel het al wel zou kunnen vond ik geen eitjes.
Wel was het vrij onrustig op de bodem van de apidea.
Hier probeerden de bijen het jonge moertje in te ballen :
http://www.terheide.eu/inballen.AVI
Na deze opname gemaakt te hebben heb ik het moertje bevrijd en haar op mijn hand laten bijkomen :
Na enige tijd werd het in de apidea weer rustig en heb ik de moer op het buitenste raampje gezet. Op deze foto zie je dat er al weer wat bijen keurig om haar heen zitten :
Het raampje heb ik tenslotte teruggeplaats en de apidea gesloten. Ik neem aan dat, als het moertje overleeft in dit kastje, ze volgend weekend aan de leg moet zijn. Zo niet, dan laat ik de bijen uit deze apidea op mijn stand op de andere kasten afvliegen ...
Thomas