Hans hallo.Hans van der Post schreef:
Dirk je schrijft: De discussie gaat voornamelijk over het laat invoeren van een gewenste koningin. In Oktober gaat dat inderdaad beter dan in de zomer en nazomer.
Ik krijg de indruk dat je deze late invoering met eigen materiaal doet en wat verwant is; kunst! dat gaat zoals ik al eerder schreef meestal goed.
Verder schrijf je: Volgens mijn ervaringen moet je in oktober niet meer te veel hannesen.
Dit is enigszins tegenstrijdig van wat je eerder schreef.
Vind het een goed idee zoals je oppert: Wat betreft koninginnenteelt kan je beter wat grotere series opzetten eind mei tot eind juni als je de volkjes apart wilt opkweken.
Dan heb je geen problemen van doppen aanzetten zoals Thomas had bij het invoeren van een Buckfast moer in een vreemde zwerm. Je moet dan maar afwachten of het volk de moer ergens eind oktober alsnog zal wisselen.
Hans
Als ik koninginnen invoer in september/oktober dan is dit een noodmaatregel.
Maar meestal gaat het goed zeker met verwand materiaal.
De beste resultaten heb ik met de kunstdop, de bijen moeten de leggende koningin uit hun dop bevrijden en dat duurt uren, probeer het maar eens, je zal hetzelfde ervaren.
Eigelijk is dat bij mij nog nooit verkeerd gegaan.
Bij verschillende rassen heb je wel een kansje dat ze later nog willen wisselen, maar als je het in oktober doet dan zit de zelfde koningin er meestal in het voorjaar nog in en anders zijn ze darrenbroedig.
Natuurlijk is het moeilijker om koninginnen van een ander ras/afkomst b.v. Buckfast koningin in een zwarte bijenvolk of carnicavolk in te voeren, dan is het beter bij malleur zo laat in het jaar om te verenigen met en krantje.
Dirk
dertiende