moeren over.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: moeren over.

Bericht door Dirk Blanken »

Hans van der Post schreef:
Dirk je schrijft: De discussie gaat voornamelijk over het laat invoeren van een gewenste koningin. In Oktober gaat dat inderdaad beter dan in de zomer en nazomer.

Ik krijg de indruk dat je deze late invoering met eigen materiaal doet en wat verwant is; kunst! dat gaat zoals ik al eerder schreef meestal goed.
Verder schrijf je: Volgens mijn ervaringen moet je in oktober niet meer te veel hannesen.
Dit is enigszins tegenstrijdig van wat je eerder schreef.

Vind het een goed idee zoals je oppert: Wat betreft koninginnenteelt kan je beter wat grotere series opzetten eind mei tot eind juni als je de volkjes apart wilt opkweken.
Dan heb je geen problemen van doppen aanzetten zoals Thomas had bij het invoeren van een Buckfast moer in een vreemde zwerm. Je moet dan maar afwachten of het volk de moer ergens eind oktober alsnog zal wisselen.
Hans
Hans hallo.
Als ik koninginnen invoer in september/oktober dan is dit een noodmaatregel.
Maar meestal gaat het goed zeker met verwand materiaal.
De beste resultaten heb ik met de kunstdop, de bijen moeten de leggende koningin uit hun dop bevrijden en dat duurt uren, probeer het maar eens, je zal hetzelfde ervaren.
Eigelijk is dat bij mij nog nooit verkeerd gegaan.
Bij verschillende rassen heb je wel een kansje dat ze later nog willen wisselen, maar als je het in oktober doet dan zit de zelfde koningin er meestal in het voorjaar nog in en anders zijn ze darrenbroedig.
Natuurlijk is het moeilijker om koninginnen van een ander ras/afkomst b.v. Buckfast koningin in een zwarte bijenvolk of carnicavolk in te voeren, dan is het beter bij malleur zo laat in het jaar om te verenigen met en krantje.
Dirk

dertiende
Bieboerke
Contacteer:

Bericht door Bieboerke »

Dirk Blanken schreef:
Geplaatst door Hans van der Post

Dirk je schrijft: De discussie gaat voornamelijk over het laat invoeren van een gewenste koningin. In Oktober gaat dat inderdaad beter dan in de zomer en nazomer.
Deze gunstige moerwisseling is gesteund op het natuurlijk feit dat bijenkolonies gemakkelijker een vreemde moer ontvangen als er geen darren meer aanwezig zijn. Bijen zijn niet gek (soms de imker wel) en weten instinctmatig dat er geen moercellen meer moeten opgetrokken en belegd worden als er geen darren meer aanwezig zijn dit zowel in het vroege voorjaar als in het late najaar.
Marco
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

het natuurlijk feit
zo natuurlijk is dit niet. Dit K-verissel-truc is tot de buckfast methode gaan behoren. In deze bedrijfsmethode zijn er veel meer dingen/handelingen die verder bij de natuur staan dan dichtbij.

jp
Dirk Blanken
Contacteer:

Bieboerke schreef:
Dirk Blanken schreef:
Geplaatst door Hans van der Post

Deze gunstige moerwisseling is gesteund op het natuurlijk feit dat bijenkolonies gemakkelijker een vreemde moer ontvangen als er geen darren meer aanwezig zijn. Bijen zijn niet gek (soms de imker wel) en weten instinctmatig dat er geen moercellen meer moeten opgetrokken en belegd worden als er geen darren meer aanwezig zijn dit zowel in het vroege voorjaar als in het late najaar.
Marco
Marco hallo.
Tot nog toe heb ik geen voorjaarssterfte gehad, ik denk door de ook in de zomer behandeling tegen de varroa.
Thymol/bienenwohl/en aansluitend in November zeker niet graag maar het moet oxaalzuur druppelen/of verdampen
Wel heb ik op de 50 a 60 volken een paar volken die in het voorjaar darrenbroedig zijn, dus soms laten ze wel ondanks jouw zekerheden wel af en toe en steekje vallen.
Ook ben ik geen ruige imker zodat bij een controle moeren geplet worden.
In principe ben ik het met je eens maar onze regels komen lang niet altijd uit.
Zo zijn er soms twee koninginnen in een volk aan de leg.
Vroeger heb ik gewerkt met zwarte bijen en die hielden zich veel beter aan onze regels.
Maar Buckfastbijen geven je keer op keer verrassingen.
Gelukkig zijn ze zwermtraag, want vaak zie ik plotseling een andere ongemerkte koningin in het volk rondlopen( stille moerswisseling)
Natuurlijk moet je regels aanhouden maar er ook op verdacht zijn dat sommige volken het anders regelen.
Hoe meer volken je hebt hoe meer je er van overtuigd bent dat het ook anders kan zijn, maar dat houdt ons wakker.
Want elk jaar het op de Aalstermethode( kan goed gaan met aanpassingen) doen is wel erg saai.
Ik heb na 25 jaar imkeren het nog geen jaar op dezelfde manier gedaan en dan leer je veel ook van je niet goede maatregelen.
Toch ook na 25 jaar maak je nog onverwachte dingen mee.
Zo had ik dit jaar een volk wat in april een paar doppen had, je denkt dan stille moers wisseling gewoon laten zitten, na 2 maanden was dezelfde koningin nog steeds in het volk aan de leg al was het zeer spaarzaam.
Dan toch maar een nieuwe koningin invoeren met de kunstdop methode, het is nu weer een prachtig dadantvolk.
Misschien kunnen bijen soms door de mankementen van de aanwezige koningin de problemen niet oplossen, en moet je toch ingrijpen.
Marco je zelf verzekerdheid is goed maar af en toe zeker als je zo'n 60 wintervolken hebt kom je tot de enige zekerheid dat niets zeker is en je bijen je kunnen verrassen zowel positief als negatief wat betreft het resultaat.
Altijd zijn er ongeveer 10 a 20 procent van de volken die afwijkend zijn, maar dat is sjeu.
Dirk

dertiende
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Bieboerke schreef: [br Bijen zijn niet gek (soms de imker wel) en weten instinctmatig dat er geen moercellen meer moeten opgetrokken en belegd worden als er geen darren meer aanwezig zijn dit zowel in het vroege voorjaar als in het late najaar.
Marco
Die bijen zijn wel "gek"! [:)] Als dit bijensoort zover is "ingeteelt" dat zijn "vergeten" om op tijd hun darren op te ruimen en niet meer van de natuurlijke regel "weten" - gaat en vermenigvuldig u - is er wat mis. Dat dit bijzondere soort wat naar ik heb aan genomen afstamt van de Europese bijensoorten vind ik vreemd dat ze zijn "vergeten" hoe in het najaar met darren om te gaan. Dit kan alleen maar een ding betekenen dat er teeltmateriaal van buiten Europa is gebruikt om het heterosche effect in stand te houden. Daar zijn bijensoorten die niet hun darren - hoeven - "op te ruimen" van wege het klimaat wat daar heerst.
Hans
Ria van den Berg
Contacteer:

Bericht door Ria van den Berg »

Hans schreef :"Daar zijn bijensoorten die niet hun darren - hoeven - "op te ruimen" van wege het klimaat wat daar heerst."

Hoewel wij het afslachten van darren soms gebruiken om te kijken of we het volk overwinteren, zien we dat er in de grote volken altijd wel darren blijven. Dat is het ene jaar meer dan het andere.Of die ook in staat zijn tot bevruchten in het voorjaar, daaraan twijfel ik.
Ik denk niet dat het met inteelt te maken heeft, wij imkeren met een mix, net zo als Arno in Brazilie (gelukkig nog niet met de geafrikaniseerde bij)en van inteelt is geen sprake.
Het is voor ons mensen makkelijk als de natuur geregeld is, maar op elke regel zijn uitzonderingen.

P.S. We hebben één jaar geprobeerd om niet goede volken met een nieuwe jonge bevruchte moer te laten overwinteren, 7 van de 11 haalden het voorjaar niet.
Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Ria van den Berg schreef:
P.S. We hebben één jaar geprobeerd om niet goede volken met een nieuwe jonge bevruchte moer te laten overwinteren, 7 van de 11 haalden het voorjaar niet.
Ria, kun je jezelf nog iets specificeren; kregen de moeren de tijd om eigen bijen om zich heen te vergaren ?????

Groeten, Thomas
Dirk Blanken
Contacteer:

Hans van der Post schreef:
Bieboerke schreef: [br Bijen zijn niet gek (soms de imker wel) en weten instinctmatig dat er geen moercellen meer moeten opgetrokken en belegd worden als er geen darren meer aanwezig zijn dit zowel in het vroege voorjaar als in het late najaar.
Marco
Die bijen zijn wel "gek"! [:)] Als dit bijensoort zover is "ingeteelt" dat zijn "vergeten" om op tijd hun darren op te ruimen en niet meer van de natuurlijke regel "weten" - gaat en vermenigvuldig u - is er wat mis. Dat dit bijzondere soort wat naar ik heb aan genomen afstamt van de Europese bijensoorten vind ik vreemd dat ze zijn "vergeten" hoe in het najaar met darren om te gaan. Dit kan alleen maar een ding betekenen dat er teeltmateriaal van buiten Europa is gebruikt om het heterosche effect in stand te houden. Daar zijn bijensoorten die niet hun darren - hoeven - "op te ruimen" van wege het klimaat wat daar heerst.
Hans
Hans hallo
Heb jij nog zwarte bijen, ik kan me niet voorstellen dat jij af en toe geen darren laat in het najaar meer hebt vliegen.
Bovendien vind ik dat je je van zekerheden moet uitgaan en niet van je eige axioma's of dingen die je gezien hebt, die je niet helemaal kan verklaren.
We zullen ons moeten aanpassen aan wat er gebeurd in onze bijen.
Dirk

dertiende
Dirk Blanken
Contacteer:

Ria van den Berg schreef:
Hans schreef :"Daar zijn bijensoorten die niet hun darren - hoeven - "op te ruimen" van wege het klimaat wat daar heerst."

Hoewel wij het afslachten van darren soms gebruiken om te kijken of we het volk overwinteren, zien we dat er in de grote volken altijd wel darren blijven. Dat is het ene jaar meer dan het andere.Of die ook in staat zijn tot bevruchten in het voorjaar, daaraan twijfel ik.
Ik denk niet dat het met inteelt te maken heeft, wij imkeren met een mix, net zo als Arno in Brazilie (gelukkig nog niet met de geafrikaniseerde bij)en van inteelt is geen sprake.
Het is voor ons mensen makkelijk als de natuur geregeld is, maar op elke regel zijn uitzonderingen.

Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca
Ria k'ben het met je eens.
Je moet het tijdig weten als ze zelf proberen te wisselen wordt het moeilijker.
Met een kunstdop wordt de zekerheid groter.
En het is niet meer werk buiten het maken van de kunstdoppen.
Dit lukt zeker als de oude koningin nog in het volk loopt en ook meestal als ze zelf al doppen hebben zeker als je vergevorderden doppen breekt zodat er niet eigen koningin eerder uitloopt.
Dirk

dertiende
Gerard van Gastel
Contacteer:

Bericht door Gerard van Gastel »

Dirk,
misschien is het al eens gevraagd en heb ik het gemist, maar wat betekent "dertiende" waarmee je je berichten ondertekend?
Plaats reactie