Wat betreft het koniginnen zoeken zijn er al een heleboel adviezen gegeven.
De belangrijkste het volk zomin mogelijk verstoren, en als ze zachtaardig zijn maar een kutvolk moet je wel roken en dan wordt het moeilijk met al dat geren.
Ik gebruik meestal in het begin wel een kap maar handschoenen die heb ik maar gebruik ze 2 a 3 keer per jaar en dat is de goede instelling want dan hou je rekening met bijen die in de knel komen.
Het klinkt absurd maar je moet bij het koninginnen zoeken alleen naar de koningin kijken.
Je weet hoe ze er uit ziet en wat haar gedrag is maar daar kan je niet op zoeken.
Je kijkt zonder dat je er bij stilstaat naar afwijkingen, soms heb je nog een een dar te pakken maar meestal is het de koningin.
Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik ook wel eens in een 3 ramer me suf gezocht heb, maar dan zit de koningin op een abnormale plaats en niet op de ramen.
Maar alleen naar de koningin kijken d.w.z. niet intensief het hele raam bekijken is mijn devies.
Dirk
dertiende
zoek de koningin
-
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Re: zoek de koningin
Het is gewoon een kwestie van veel doen en concentratie.
vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca
vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca
Re: zoek de koningin
Veel trucjes om de koningin te vinden maar het is wel hopeloos als ze niet werken. Ik houd altijd een zelfde systeem aan: begin in de onderbak. De kans is groot dat ze daar niet zit maar beginnend in de bovenbak en haar daar niet aangetroffen zit de onderbak inmiddels vol met vliegbijen. Dan is de koningin zeker niet meer te vinden. Dus ondanks tips als: daar waar veel eitjes zitten, stuifmeel wel of niet aanwezig, de bijen rustig zijn. Ik ga daar pas op in als ik dat raam tegen kom bij het systematisch doorlopen van de kast.
Overigens heb ik ooit gelezen om een raam met eitjes van een ander volk in te hangen. Dat vind de koningin niet aardig en zit 5 minuten later op dat raat. 1x geprobeerd geen succes (maar dat wil niet zeggen dat het niet werkt)
Rob Plomp
Overigens heb ik ooit gelezen om een raam met eitjes van een ander volk in te hangen. Dat vind de koningin niet aardig en zit 5 minuten later op dat raat. 1x geprobeerd geen succes (maar dat wil niet zeggen dat het niet werkt)
Rob Plomp