Jammer dat wij die Bijen nog niet in de brievenbus hebben, want het maakt we wel nieuwsgierig !
"Deze bijenvolken werden niet door imkers behandeld! Ingemar Fries vertelde me deze zomer dat het experiment bevredigend verlopen is."
In de V.S. hebben ze tien jaar geleden een vergelijkbaar experiment gedaan, ik meen Harbo en Harris. Na een paar jaar hadden ze geen volk meer over. Daarom zijn ze in Primorsky gaan kijken. De bijen waarvan Fries is uitgegaan, leefden al langer onder een varroa druk. Varroa was eerder in Europa en het is tien jaar later. Het kan zijn dat de tolerantie aan het opbouwen is, ook al wordt er behandeld. Tibor Zsabo in Ontario behandelt en probeert op tolerantie te selecteren en hij zegt dat er (langzaam) verbetering optreedt.
(Bijna) Twee jaar geleden vertelde Toni Imdorf, dat er een vallei in Zwitserland is, waar de bijen in harmonie met de varroa's leven. De bijenhouders daar verkochten de varroa tolerante koninginnen naar buiten het gebied. Het bleek dat de nazaten van die koninginnen evengoed ten onder gingen aan varroa. Imdorf noemde het een aanpassing van varroa EN bijen in die bepaalde vallei.
Varroa destructor is een "nieuwe" parasiet voor de honingbij. Het is bekend dat "nieuwe" parasieten altijd agressief zijn. Het duurt een tijd voordat er een evenwicht is. "Wij" imkers willen dat niet afwachten, want "we" willen bijen blijven houden (anders zouden Leen en ik b.v. de kost moeten verdienen met de akkerbouw en dat is ook niet bepaald een vetpot [:)] ). Dus gaan we bestrijden. Daardoor duurt het wel langer dan wanneer we niet zouden behandelen om een evenwicht te krijgen. Maar of we selecteren op een meer agressieve destructor, dat vraag ik me af. Want de apistan resistente varroa zijn "zwakker" dan de niet resistente volgens de onderzoekers.
vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada :
http://www.vandenbergfamily.ca