Suiker in plastic en slootwater
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Suiker in plastic en slootwater
Natuurlijk ook om de centen, (ook jongeren zijn 'zunig', maar om andere redenen dan ouderen) heb ik weer een slim practisch en biologisch idee bedacht!
Vandaag kwam ik bij mijn laatste suikerronde (Ja ik moet nog vijf volken een heel klein beetje voeren. Te laat maar goed het weer is gelukkig nog warm genoeg.) suiker tegen in plastic zakken. Ideaal. Het merk is Groen Fortuin. 1.5 kg voor 1.03 euro. Niet duur dus. Het leuke is ervan dat je deze zakekn zo op je buitenstand kunt bewaren (muizen vrij) zonder dat de suiker vocht opnemen. Een klein puntje wegknippen en elk korreltje gaat uit het zakje. Dat is bij papieren zakken wel eens anders.
Wat ik nu dus wil doen is in het veld deze zuiker oplossen. Volgend jaar wil ik gaan Aalsteren en dan wil ik de 6 ramers ook langere tijd gaan voeren. Ik wil de suikersmelter (methode)gaan uitproberen. Beetje schoon slootwater door een zeefje en oplossen maar. Volgende keer als ik bij de bijen kom kan ik dan steeds 'de gesmolten' suiker gebruiken. Waarom slootwater........sunich om milieu en biologische redenen.
jp
Vandaag kwam ik bij mijn laatste suikerronde (Ja ik moet nog vijf volken een heel klein beetje voeren. Te laat maar goed het weer is gelukkig nog warm genoeg.) suiker tegen in plastic zakken. Ideaal. Het merk is Groen Fortuin. 1.5 kg voor 1.03 euro. Niet duur dus. Het leuke is ervan dat je deze zakekn zo op je buitenstand kunt bewaren (muizen vrij) zonder dat de suiker vocht opnemen. Een klein puntje wegknippen en elk korreltje gaat uit het zakje. Dat is bij papieren zakken wel eens anders.
Wat ik nu dus wil doen is in het veld deze zuiker oplossen. Volgend jaar wil ik gaan Aalsteren en dan wil ik de 6 ramers ook langere tijd gaan voeren. Ik wil de suikersmelter (methode)gaan uitproberen. Beetje schoon slootwater door een zeefje en oplossen maar. Volgende keer als ik bij de bijen kom kan ik dan steeds 'de gesmolten' suiker gebruiken. Waarom slootwater........sunich om milieu en biologische redenen.
jp
- Ati
- Imker sinds: 2003-2011
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Suiker in plastic en slootwater
Jelte Pieter, daar lachen de muizen om!Het leuke is ervan dat je deze zakken zo op je buitenstand kunt bewaren (muizen vrij)
Die verpakking, daar zijn ze zo doorheen. Je kunt alleen dingen muisvrij bewaren in hard plastic, bijvoorbeeld in zeiltonnen met schroefdeksel. Daar bewaar ik alles in, ook mijn bijenkap want ook daar wordt anders door de muizen aan geknaagd.
Ik onthou hier vooral 'sunich'(of is het zunig ?). Ik ken de Friesche muizen niet maar als ze maar een klein beetje verwant zijn aan de muizen hier, blijft er van die plastic zak niets over.
- hans hoogendoorn
- Contacteer:
Inderdaad handig in gebruik en nog voordelig ook.
De 1.5 kg plastic suikerzakken die ik in de buurtsuper voor hetzelfde bedrag heb gekocht zijn van stevig plastic.
Een mes of een schaar meenemen van huis, anders loop je de kans, dat je ze niet open krijgt.
De heideverwachtingen waren dit jaar niet best. De heide stond er ogenschijnlijk fris bij op het veen.
Mijn heidevolken heb ik voor de zekerheid elk een zak gegeven in een lege rand op het kleedje.
Kruislings ingesneden en daarna de suiker vochtig gemaakt.
Zonder te morsen werd de suiker rustig en schoon opgenomen. Geen losse voerbak nodig.
Pas op. Eenmaal een scheurtje, dan scheurt het plastic makkelijk alle kanten op.
Of ze muisbestendig zijn weet ik niet.
Maar daar is vast wel wat op te bedenken.
Een lege (oude) bijenkast bijvoorbeeld.
Nooit weg. Staat nog netjes ook.
Wel dichtdoen.
De 1.5 kg plastic suikerzakken die ik in de buurtsuper voor hetzelfde bedrag heb gekocht zijn van stevig plastic.
Een mes of een schaar meenemen van huis, anders loop je de kans, dat je ze niet open krijgt.
De heideverwachtingen waren dit jaar niet best. De heide stond er ogenschijnlijk fris bij op het veen.
Mijn heidevolken heb ik voor de zekerheid elk een zak gegeven in een lege rand op het kleedje.
Kruislings ingesneden en daarna de suiker vochtig gemaakt.
Zonder te morsen werd de suiker rustig en schoon opgenomen. Geen losse voerbak nodig.
Pas op. Eenmaal een scheurtje, dan scheurt het plastic makkelijk alle kanten op.
Of ze muisbestendig zijn weet ik niet.
Maar daar is vast wel wat op te bedenken.
Een lege (oude) bijenkast bijvoorbeeld.
Nooit weg. Staat nog netjes ook.
Wel dichtdoen.
-
- Imker sinds: 1989
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
'Plasticzak' is niet het eerste woord dat bij mij boven komt als het gaat om biologisch.heb ik weer een slim practisch en biologisch idee bedacht!
-
- Contacteer:
En ik heb bezwaar tegen dat slootwater. Wel eens van botulisme gehoord JP? Een jerrycan met drinkwater naar je stand brengen is toch niet zo zwaar?Waarom slootwater........sunich om milieu en biologische redenen.
(Botulisme is immers de reden dat er geen honing aan kinderen onder het jaar gegeven mag worden. En dan ga jij dat slootwater in de kast brengen . . . [}:)])
-
- Contacteer:
Als ik bijen water zie halen dan doen ze dat op plaatsen waarvan ik denk, komt dat wel goed.
bijvoorbeeld op bruin mestvaaltwater en gewoon uit de sloot.
Waarschijnlijk nemen ze water wat mineralen etc bevat.
Persoonlijk zou ik ook oplossen in drinkwater maar denk dat slootwater geen gevaar kan.
Dirk
dertiende
Persoonlijk zou ik ook oplossen in drinkwater maar denk dat slootwater geen gevaar kan.
Dirk
dertiende
-
- Contacteer:
Hallo Dirk,Dirk Blanken schreef:
Als ik bijen water zie halen dan doen ze dat op plaatsen waarvan ik denk, komt dat wel goed.
Dirk
dertiende
Ik moet toegeven dat bijen water halen waar wij niet willen dat ze water halen. Om nu echter te zeggen gebruik dat water maar om suiker op te lossen vind ik wel ver gaan. Tenslotte voeg je toch snel enkele liter water toe aan enkele kilo suiker. Van wat ze halen in de sloot, komt waarschijnlijk een deel niet in de "voedselketen" terecht omdat ze het gebruiken om te verdampen (koeling) wat we echter niet kunnen zeggen van water dat wordt gebruikt om suiker op te lossen. Dit gaat integraal in de voedselketen. Nog erger alleen het water wordt verdampt en alle rest blijft geconcentreerd achter.
Om het met een voorbeeld even cru te stellen. De koeien drinken ook aan plassen, laten we de melkciternes dan maar uitwassen met dit zelfde water. Dit doe je toch niet?
Alleen goedgekeurd drink water gebruiken. Meer kan ik hier niet op zeggen.
mvg
Theo
Honing kan men importeren. Bestuiving niet
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Wat ik had verwacht is uitgekomen: een opmerking over het slootwater. Het slootwater in Nederland is natuurlijk al weer vele malen beter geworden wat kwaliteit betreft, maar goed toch blijft het een risco. Dan komt idd wel om de hoek kijken dat wilde dieren maar ook grotere landbouw huisdieren massaal water uit de sloot drinken. En ook bijen drinken overal: zo kwam ik dit jaar in Aussie land bijen tegen (op het eiland Rotnesst) in een urinoir. Zoiets smerig had ik nog nooit gezien. Mijn eigen warm gele straal was een versnapering voor de bijentong daar in Australia, waar water zo schaars is. Slootwater zou moeten kunnen mijn inziens.
Verder tja mensen het plastic is niet echt milieu vriendelijk. Ik ben het met u eens. Wat ik met muizenvrij bedoelde is het opslaan van suikerzakken in een muizenvrije ruimte. Bijv. een lege bijenkast.
jp
Verder tja mensen het plastic is niet echt milieu vriendelijk. Ik ben het met u eens. Wat ik met muizenvrij bedoelde is het opslaan van suikerzakken in een muizenvrije ruimte. Bijv. een lege bijenkast.
jp
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Mijn oom -melkveehouder- melkte nog met de hand en waste 2x daags de melkemmers en de zeef uit in de sloot. Hij meende dat dat zuiverder en natuurlijker was dan kraanwater.