Ik pleeg mijn volken in Augustus in te winteren. De gehele maand September ben ik vervolgens op vakantie. Begin Oktober begint de klus van het weer op orde brengen van de tuin. Deze is bij mij vrij groot en kost weken ploeteren om al die ongewenste kruiden weg te halen uit de natte klei en vervolgens het geheel winterklaar te maken.
Vanmiddag was ik op mijn knieën druk doende, toen ik gepakt werd door een bij; vreemd: doorgaans steken zij bij mij alleen als zij echt honger hebben en dat leek mij uitgesloten. Vervolgens nog een steek, en nog een. Daarna een zoemer in mijn haren. Ik stond op om op onderzoek uit te gaan en raakte met mijn hoofd een volmaakt bijennest'¦. Niet gezien!!
Zes mooie raten waarin 5 volle straten bijen. Had een mooie korf vol kunnen zijn:
.

Zijaanzicht.
.

Vooraanzicht.
.
De dames moeten in September op zwermtocht gegaan zijn; een snelle blik in mijn bijenstal laat zien, dat uit alle kasten gevlogen wordt.
Wat nu? Binnenhalen en inwinteren heeft geen zin; ik heb de keus tussen nest weghalen en bijen laten afvliegen op de kasten in de stal of het nest gewoon laten zitten en afwachten hoe dat van de winter verloopt; uiteindelijk hebben zij zelf voor de openlucht gekozen. Al heb ik een zuiver idee, hoe dat waarschijnlijk zal aflopen - morgen zal het 24 gr. zijn maar daarna is het seizoen echt afgelopen - kies ik voor het laatste'¦.
Tenzij iemand een beter idee heeft.
Hennie oes