Sleedoorn nu zaad oogsten.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
de vos roger
Contacteer:

Sleedoorn nu zaad oogsten.

Bericht door de vos roger »

De Sleedoorn (Prunus spinosa) staat nu te pronken met zijn bessen (kleine pruimen).De bloei van de heester die tot 6meter hoog kan worden is van maart tot april .(deze foto heb je nog tegoed in het voorjaar).
De bloemen geven vooral stuifmeel af die de bijen in die periode zeer goed kunnen gebruiken.De plant vermeerderd zich door zaden maar ook door wortelopslag(uitlopers).
Afbeelding
Hieronder zie je de kleine pruimpjes met de pit .
Oogsten en zaaien doe je nu best vooraleer de vogels ermee weg zijn.

Afbeelding
De pruimen zijn eetbaar ,maar niet echt lekker door hun wrange smaak.
Ze worden verwerkt tot jam, vruchtenmoes, vruchtensap, likeur, vruchtenwijn en brandewijn.
Misschien terloops nog even een recept voor een goed likeurtje die ik ieder jaar maak .
Was de vruchten ,doe ze in een literfles (van fruitsap).Vul de fles halfvol met de vruchten en voeg er 150gr candijsuiker aan toe en vul de fles dan tot boven met alcohol van 40°.Laat alles minstens drie maand rusten en dan....proeven natuurlijk.[;)]

roger
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Sleedoorn nu zaad oogsten.

Bericht door maartenkleijne »

Ik heb eens een imker gesproken die bijna elk voorjaar sleedoornhoning oogstte; hij had een mooei stek.
Het merendeel van de sleedoorns die nu worden aangeplant komen als jong plantsoen uit Italie. Eigenlijk zoek ik al jaren naar echte autochtone zaden (die 2 weken later bloeien dan de allochtone die denken dat ze nog in italie wonen), maar heb nog nooit de moeite genomen in deze tijd naar de Pieterberg te rijden, de enige plek waar ik ze zeker weet te staan. Als die van jou Roger echt autochtoon zijn houd ik mij zeer aanbevolen.
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Maarten de laatste aanplantingen van sleedoorn die hier bij ons in het natuurgebied plaats vinden is (moet) van autochtoon materiaal zijn ,die Italiaanse bloeien te vroeg voor een bepaald insect die hier op leeft .
gr

roger
DaanL
Contacteer:

Bericht door DaanL »

Ik zou wel wat zaadjes van iemand willen hebben, als er ergens over is.
Jan de Graaf
Contacteer:

Bericht door Jan de Graaf »

Ergens van internet geplukt en straks nog even de tuin in'¦

Sleedoornjam
Pluk twee kilo sleedoornvruchten en was ze.(1 nacht in de vriezer wordt aanbevolen)
Giet er 1 liter water op en laat het zachtjes aan de kook komen. Doe alles door een neteldoek. Doe 0,5 kg. suiker bij 1 liter sap. Doe er geleisuiker bij (suiker, speciaal voor jam) volg de instructies op de verpakking en zet de potten goed weg, want de jam is zo lekker dat je de hele pot in 1 keer zou willen leeg eten. (Kweepeerjam stopt diaree:D)

Als je 1 kilo kandij suiker bij 1 liter sap doet, heb je siroop. Lekker bij jenever of gluhwein'¦
Plaats reactie