Plaats van het broed
Plaats van het broed
Aan de mul op de lade en het invliegen was al enige tijd te zien dat zowat 70% van de volken niet in het midden van de kast (EPS) zaten maar helemaal tegen een zijwand aan, en niet altijd de zonkant. Vandaag bij 22° een laatste inspectie van de volken gehouden en alle broed in het midden gehangen. Ik doe dat elk jaar om het volk optimaal de winter te laten ingaan.
-
- Contacteer:
Re: Plaats van het broed
Ik weet niet Marc of dat veel zin heeft voor de winter, misschien wel omdat ze van 2 kanten voer opkunnen nemen in het begin tenminste want als de beide zijramen leegraken moeten ze toch naar boven en naar achteren, vooral als het koud is.
Is het niet koud dan zou de tros zich kunnen verplaatsen maar dan heeft het weer aan 1 zijkant voer.
Het lijkt mij een maatregel die je doet na de voorjaarsinspectie met als doel dat ze het broed naar beide zijden kunnen uitbreiden.
Dirk
dertiende
Is het niet koud dan zou de tros zich kunnen verplaatsen maar dan heeft het weer aan 1 zijkant voer.
Het lijkt mij een maatregel die je doet na de voorjaarsinspectie met als doel dat ze het broed naar beide zijden kunnen uitbreiden.
Dirk
dertiende
Dirk, een centraal geplaatst wintervolk is toch belangrijk.
De eerste wintermaanden wordt gekenmerkt door een rustige tros met weinig voedselopname. In het voorjaar, wanneer er door broedaanzet en de eerste zonnestralen beweging in het volk komt, wordt meer voedsel opgenomen, voedsel dat met een centraal nest ook in alle richtingen goed bereikbaar is. Vooral bij plotse koude-inval is dit belangrijk.
Het nieuw gevormde voorjaarsbroed komt hierdoor ook centraal te zitten, goed geïsoleerd en omgeven door voedsel en dit reeds lang voordat we onze voorjaarsinspectie uitvoeren.
De eerste wintermaanden wordt gekenmerkt door een rustige tros met weinig voedselopname. In het voorjaar, wanneer er door broedaanzet en de eerste zonnestralen beweging in het volk komt, wordt meer voedsel opgenomen, voedsel dat met een centraal nest ook in alle richtingen goed bereikbaar is. Vooral bij plotse koude-inval is dit belangrijk.
Het nieuw gevormde voorjaarsbroed komt hierdoor ook centraal te zitten, goed geïsoleerd en omgeven door voedsel en dit reeds lang voordat we onze voorjaarsinspectie uitvoeren.
-
- Contacteer:
marc schreef:
Dirk, een centraal geplaatst wintervolk is toch belangrijk.
Ok marc maar dan zitten we toch op dezelfde golflengte.
Voor de winter is het belangrijk dat het voer voornamenlijk boven en aan de achterkant van de wintertros zit.
Ik zou de volken met rust laten in de herfst en ze lekker laten doen wat ze willen en na de voorjaarsinspectie als voor afkoeling geen gevaar is ze centraal zetten, want meestal moet je dan het volk op twee bakken zowel onder als boven verplaatsen.
Het kwam me een beetje over alsof volken die rechts of links zitten niet goed kunnen overwinteren dat is volgens mij kul.
70 % vind ik ook veel.
Ik heb de ervaring dat kleine volken inderdaad een kant kiezen grote volken zitten ook vaak aan een kant maar als de tros 7 ramen bezet valt dat niet zo op.
Ik zou er zeker geen extra behandeling voor inlassen.
In het najaar je volken zoveel mogelijk met rust laten is veel belangrijker pas als aan het vlieggat blijkt dat er echt iets niet in orde is kom ik in aktie.
Maar misschien is het zo dat als je meer dan 50 volken hebt je anders behandelt als dat je er tien hebt of minder.
Dat is niet negatief bedoeld.
Ik bedoel dan je als je 50 wintervolken hebt je alleen de belangrijke dingen doet want er is genoeg te doen.
Dirk
dertiende
Dirk, je mag het laatste woord hebben, maar ik ben er ondertussen al een tijd achter gekomen dat een najaarsinspectie bij zacht weer, net voor de vorst aanbreekt, zeker zo belangrijk is dan de voorjaarsinspectie.
Nu kan je eventueel nog ingrijpen, in het voorjaar is het te laat en hol je achter de feiten aan, of je nu met één kast imkert of met 100.
Ik ben misschien te zeer bijenliefhebber in plaats van bijen'melker' maar ik heb er die moeite voor over en een methode die vruchten aflevert verander je niet.
Nu kan je eventueel nog ingrijpen, in het voorjaar is het te laat en hol je achter de feiten aan, of je nu met één kast imkert of met 100.
Ik ben misschien te zeer bijenliefhebber in plaats van bijen'melker' maar ik heb er die moeite voor over en een methode die vruchten aflevert verander je niet.
-
- Contacteer:
Marc het gaat me niet om het laatste woord maar ga ik een stevige discusie nooit uit de weg dat houdt de geest van een oude kerel levendig.marc schreef:
Dirk, je mag het laatste woord hebben, maar ik ben er ondertussen al een tijd achter gekomen dat een najaarsinspectie bij zacht weer, net voor de vorst aanbreekt, zeker zo belangrijk is dan de voorjaarsinspectie.
Ik las in een van de andere onderwerpen dat jij buiten voert dat is vragen om stille roverij.
Dat kan uitmonden in sommige kasten heel zwaar en de geroofde maar net of niet genoeg.
Buiten nooit voeren ook,niet op 100 meter want gegarandeert heb je een paar kasten die gaan roven.
Dan is een late controle zeker op z'n plaats.
Ik heb wel een keer meegemaakt dat een volk midden in de winter bij 8 graden aan het roven was, dan kan je het pas goed zien want er is verder absoluut geen dracht.
Ik vond het te gek en heb de kasten omgewisseld.
En dat ging goed, beide volken goed uitgewinterd maar de ene had weinig voer en de andere veel te veel, dus in het voorjaar wat overgezet.
Ook de slinger niet laten schoonlikken maar gewoon opvullen met water buiten en schoonspoelen en laten drogen door de wind.
De tegenwoordige rassen buckfast hebben al de neiging dat ze zich vervliegen vooral buckfast waarmee ik imker en dat weet ik heel zeker want ik heb een Golzkast naast de andere kasten nog niet bevolkt en ze vliegen er bijna net zo sterk op als een bevolkte kast.
Als je wel buiten voert dan trekt dat ook bijen van naburige standen die dan ook weer aan het roven kunnen gaan.
Zwakke volken het vlieggat verkleinen en nooit buiten voeren is mijn devies, Ik moet je wel hebben he, maar ik bedoel het niet zo, overigens honing interreseert mij niet zo veel al dat geklieder en toch krijg ik altijd er veel van door m'n echte hobby.
Dus ik ben geen echte bijenmelker.
Het telen van goede koninginnen dat is toch veel meer een uitdaging dan in die slingerruimte te staan.
Ik denk altijd die honing komt wel en reis alleen naar bijzondere drachten zoals heide/zeeaster en dat lukt dan vaak niet door het weer of dat de schapen het afvreten.
Je hebt nl met andere mensen te maken.
Ik geef mensen die bv de zeeaster laten staan oogst of geen oogst altijd een paar potjes honing en langzamnerhand komt het dan goed en proberen ze er rekening mee te houden.
Ik zit aan de rand van het dorp Warffum en wil absoluut geen overlast veroorzaken dus zeker daar nooit buiten voeren.
Dirk
dertiende
Dirk, elke situatie is natuurlijk anders. Ook ik imker op Buckfast.
De inwintering van de volken was hier achter de rug op 25 september.
Ik heb hier 16 productiekasten staan die nokvol bijen zitten en de kasten wegen allen even zwaar. Daarnaast overwinter ik een 10-tal jonge volken, overgehouden uit selectie van eigen kweek, op Mini-Plus (4 hoog) verder ga ik deze winter in met een proefstand van 4 EPS zesramers van eigen ontwerp en van verschillende opbouw, waar condensatiemetingen op worden gedaan. Al deze kasten zijn zeer sterk bezet en vliegen fel, een roofbij komt hier NIET binnen.
Vanaf begin oktober krijgt een zwakker volk hier ook geen kans meer om te overwinteren, de moer wordt zonder meer geknepen en het volk verenigt met een sterker volk. Het kleinste volkje zit hier minstens op 4 Mini-Plus rompen.
Het zachte najaar dat we nu kennen is vergelijkbaar met vorig jaar.
Net zoals vorig jaar zag ik 2 weken geleden heel wat speurbijen voor het raam voorbij vliegen op zoek naar voedsel, voor mij een teken dat iemand wat te kort heeft en net zoals vorig jaar blijken het ook nu weer de jonge Mini-Plus volken te zijn die lang nabroeden en al een deel van hun wintervoorraad hebben aangesproken.
Omdat ik okt-nov. geen koude voederbakken meer wens op de volken te zetten had ik vorig jaar voor het eerst geopteert voor buitenvoeding op +/- 50 m van de stand. Het resultaat was toen zeer positief en ik pas het dus dit jaar opnieuw toe.
Het bijvoederen gebeurt 3x daags, totaal een 5 kg kant-en-klaar siroop per dag, die door een 8-tal Mini-Plus volkjes wordt opgenomen.
Ze hebben tot nu al 3 bussen van 14 kg verbruikt en ze blijven nog altijd even gretig. Bij de herfstcontrole deze week bleek de bovenste MP romp volledig vol voedsel te zitten en van de 2e romp de 2 buitenste ramen, deze was vers bijgedragen. Met de voorraad komt het dus goed.
Wat ik constateer bij deze wijze van voederen :
- de grote productievolken vliegen niet op het voedsel, de bijen vliegen rustig op het mosterdveld hier vlakbij
- vooral de Mini-Plus volken vliegen gehaast op het voedsel
- van roven is geen sprake, ik zie ook geen pogingen tot, de volken zijn te sterk, de bijen vliegen in rechte lijn naar de voedselbron.
Bijkomende voordelen :
- rond deze tijd van het jaar heb je ook een mooie controle over de andere wilde bijen die in je onmiddelijke omgeving zitten (een ander imker is hier niet). Zo was er hier vorig jaar duidelijk ergens een nest zwarte bijen, dit jaar zie ik ze niet meer.
- zou er nu een kast zijn die geroofd werd dan moet je daar niet om rouwen, want die kwam toch de winter niet door
- je voedert selectief, de kasten die nu nog wat voeding tekort komen, vinden dat op korte afstand
- geen speurbijen meer in de rest van de tuin
Nadeel :
- je moet dit niet doen met andere imkers in je onmiddellijke omgeving
- door het voederen verschillende keren per dag zijn ze hun imker wel gewoon geworden, waardoor ze bij het betreden van de achtertuin al naar je toe komen. Dit betekent dat je dit NIET moet doen wanneer de stand te dicht bij huis staat of wanneer je met directe buren zit, ze zouden ieder bewegend persoon maar eens moeten gaan volgen, leg het dan maar weer uit over die zachte bijtjes.
Het is dus een manier van voeden die in mijn situatie succesvol is, en dus geen regel voor iedereen, zoals het trouwens met imkeren altijd al het geval is geweest.
De inwintering van de volken was hier achter de rug op 25 september.
Ik heb hier 16 productiekasten staan die nokvol bijen zitten en de kasten wegen allen even zwaar. Daarnaast overwinter ik een 10-tal jonge volken, overgehouden uit selectie van eigen kweek, op Mini-Plus (4 hoog) verder ga ik deze winter in met een proefstand van 4 EPS zesramers van eigen ontwerp en van verschillende opbouw, waar condensatiemetingen op worden gedaan. Al deze kasten zijn zeer sterk bezet en vliegen fel, een roofbij komt hier NIET binnen.
Vanaf begin oktober krijgt een zwakker volk hier ook geen kans meer om te overwinteren, de moer wordt zonder meer geknepen en het volk verenigt met een sterker volk. Het kleinste volkje zit hier minstens op 4 Mini-Plus rompen.
Het zachte najaar dat we nu kennen is vergelijkbaar met vorig jaar.
Net zoals vorig jaar zag ik 2 weken geleden heel wat speurbijen voor het raam voorbij vliegen op zoek naar voedsel, voor mij een teken dat iemand wat te kort heeft en net zoals vorig jaar blijken het ook nu weer de jonge Mini-Plus volken te zijn die lang nabroeden en al een deel van hun wintervoorraad hebben aangesproken.
Omdat ik okt-nov. geen koude voederbakken meer wens op de volken te zetten had ik vorig jaar voor het eerst geopteert voor buitenvoeding op +/- 50 m van de stand. Het resultaat was toen zeer positief en ik pas het dus dit jaar opnieuw toe.
Het bijvoederen gebeurt 3x daags, totaal een 5 kg kant-en-klaar siroop per dag, die door een 8-tal Mini-Plus volkjes wordt opgenomen.
Ze hebben tot nu al 3 bussen van 14 kg verbruikt en ze blijven nog altijd even gretig. Bij de herfstcontrole deze week bleek de bovenste MP romp volledig vol voedsel te zitten en van de 2e romp de 2 buitenste ramen, deze was vers bijgedragen. Met de voorraad komt het dus goed.
Wat ik constateer bij deze wijze van voederen :
- de grote productievolken vliegen niet op het voedsel, de bijen vliegen rustig op het mosterdveld hier vlakbij
- vooral de Mini-Plus volken vliegen gehaast op het voedsel
- van roven is geen sprake, ik zie ook geen pogingen tot, de volken zijn te sterk, de bijen vliegen in rechte lijn naar de voedselbron.
Bijkomende voordelen :
- rond deze tijd van het jaar heb je ook een mooie controle over de andere wilde bijen die in je onmiddelijke omgeving zitten (een ander imker is hier niet). Zo was er hier vorig jaar duidelijk ergens een nest zwarte bijen, dit jaar zie ik ze niet meer.
- zou er nu een kast zijn die geroofd werd dan moet je daar niet om rouwen, want die kwam toch de winter niet door
- je voedert selectief, de kasten die nu nog wat voeding tekort komen, vinden dat op korte afstand
- geen speurbijen meer in de rest van de tuin
Nadeel :
- je moet dit niet doen met andere imkers in je onmiddellijke omgeving
- door het voederen verschillende keren per dag zijn ze hun imker wel gewoon geworden, waardoor ze bij het betreden van de achtertuin al naar je toe komen. Dit betekent dat je dit NIET moet doen wanneer de stand te dicht bij huis staat of wanneer je met directe buren zit, ze zouden ieder bewegend persoon maar eens moeten gaan volgen, leg het dan maar weer uit over die zachte bijtjes.
Het is dus een manier van voeden die in mijn situatie succesvol is, en dus geen regel voor iedereen, zoals het trouwens met imkeren altijd al het geval is geweest.
-
- Contacteer:
Marc, ik ben het met je eens op veel punten.
Het lijkt me wel sterk dat je buiten selectief voor de MP kan voeren.
Ook vind ik de afstand van 50 meter wat kort zeker als er weinig bomen en sruiken tussen staan, je hebt dan de kans dat de bijen die de plaats gevonden hebben in de kast aangeven aan andere bijen dat zeer dicht in de buurt een rijke dracht is zonder de richting aan te geven.
Dan gaan ze overal zoeken en wordt het een hekseketel en dan kan makkelijk roverij ontstaan.
Ik heb het ook het wel eens gedaan maar dan op ongeveer 150 meter met veel bos ertussen.
Ik zet daar de raten neer waar nog voer in zit en die ik wil verschonen.
Dat is vlak achter de zeedijk op m'n zeeasterplaats, met 1 huis op 200 meter dan is er geen gevaar.
Voor miniplus zijn er ook kunststof voerbakjes die zou ik liever gebruiken maar iedereen zijn eige methode.
Dirk.
dertiende
Het lijkt me wel sterk dat je buiten selectief voor de MP kan voeren.
Ook vind ik de afstand van 50 meter wat kort zeker als er weinig bomen en sruiken tussen staan, je hebt dan de kans dat de bijen die de plaats gevonden hebben in de kast aangeven aan andere bijen dat zeer dicht in de buurt een rijke dracht is zonder de richting aan te geven.
Dan gaan ze overal zoeken en wordt het een hekseketel en dan kan makkelijk roverij ontstaan.
Ik heb het ook het wel eens gedaan maar dan op ongeveer 150 meter met veel bos ertussen.
Ik zet daar de raten neer waar nog voer in zit en die ik wil verschonen.
Dat is vlak achter de zeedijk op m'n zeeasterplaats, met 1 huis op 200 meter dan is er geen gevaar.
Voor miniplus zijn er ook kunststof voerbakjes die zou ik liever gebruiken maar iedereen zijn eige methode.
Dirk.
dertiende
Dirk, om in te winteren in de maand september gebruik ik de EPS voederbakjes, maar niet meer zo kort voor de winter. Ik wil nu vooral de nestwarmte in het nest houden en niet verloren laten gaan naar die extra ruimte boven. De bijen reageren daar rond deze tijd ook zo op, ze kitten die voederbakken dicht.
De laatste dagen neemt trouwens het aantal haalbijen dat op de siroop vliegt af, ik hoor ook dat de wind deze week vanuit het noorden gaat blazen, tekens om er stilletjes mee te stoppen.
De laatste dagen neemt trouwens het aantal haalbijen dat op de siroop vliegt af, ik hoor ook dat de wind deze week vanuit het noorden gaat blazen, tekens om er stilletjes mee te stoppen.
-
- Contacteer:
Wat is EPS markmarc schreef:
Dirk, om in te winteren in de maand september gebruik ik de EPS voederbakjes, maar niet meer zo kort voor de winter. Ik wil nu vooral de nestwarmte in het nest houden en niet verloren laten gaan naar die extra ruimte boven. De bijen reageren daar rond deze tijd ook zo op, ze kitten die voederbakken dicht.
dirk
dertiende