nest in de open lucht

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: nest in de open lucht

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

En mister oes wat is het geworden??

jp
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Ik ben bijzonder blij met de vele reacties; ze laten zien, dat er toch weer vele wegen naar Rome gaan en zij hebben mij aangezet om toch maar iets te doen.
Het filmpje van van Bertus met die zwerm was fantastisch; ik schiet er echter niet veel mee op, want het volk in mijn boom is geen zwerm meer, maar een volledig ontwikkeld volk.
Het volk naar mijn stal halen, waarvoor de methode Piet de beste optie zou zijn, vind ik, gezien het tijdstip van het jaar, problematisch; de bijen zitten 25 m van mijn stal en zijn volledig op de boom ingevlogen; ik zou naast de enorme ingreep aan begin van de winterzit de nieuwe kast een paar dagen gesloten moeten houden; daarna moeten zij zich zetten in de nieuwe kast en voer opslaan;
volgens mij kan dat niet goed gaan.Daar komt bij, dat ik niet weet, waarom die bijen haar kast in de stal hebben verlaten; ik zit niet op een "verkeerd" volk in mijn stal te wachten. Een kast organiseren waar zij nu haar nest hebben, gaat ook niet.
Ik voel uiteindelijk het meest voor de optie:
Laat hem toch lekker hangen Hennie,
. Ik heb derhalve maatregelen getroffen om te voorkomen, dat alleen al door regen of ijzige wind het volk omkomt; een regenkapje erop en rondom zo beschermd, dat de wind niet onmiddellijk tussen de raten gaat woeden. Een plastic zakje met vast voer erop gelegd, onder het regenkapje; ik zie nog niet, dat zij er druk aan werken.
Ben razend benieuwd hoe dat verder gaat en hoe straks de trosmantel eruit ziet. Ik ga ervan uit, dat ook in een kast of korf de temperatuur buiten de tros niet veel zal verschillen van die in de buitenlucht. Wind ,nattigheid, en gebrek aan suiker om de tros warm te houden zullen de voornaamste boosdoeners zijn. Die probeer ik zoveel mogelijk te lijf te gaan en wacht verder het natuurlijke vervolg af.
Ik houd jullie op de hoogte en maak een foto, als daar informatie in zit.
hennie oes

Afbeelding
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Hennie schrijft: "Het volk naar mijn stal halen, waarvoor de methode Piet de beste optie zou zijn, vind ik, gezien het tijdstip van het jaar, problematisch; de bijen zitten 25 m van mijn stal en zijn volledig op de boom ingevlogen"
Hennie,

Mijn bedoeling was de kast daar onder de boom te laten staan, omdat ze op die plek zijn ingevlogen. Zet de kast onder de boom ter hoogte van de zwerm op een verhoging en ze vliegen allemaal in de kast. Wel alle restanten en takken weghalen !!! Na een paar dagen als ze goed zijn ingevlogen laat je de kast om de paar dagen een stukje zakken.

!Piet
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Hennie, succes met het zwermpje. Hou ons verder op de hoogte van het verloop deze winter.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Hoi Piet,
Ik snap jouw bedoeling en zou er wellicht aan begonnen zijn, als de omgeving het mij gemakkelijker had gemaakt; het volk hangt op twee meter in een twijgrijke cornus; eronder verwilderd struikgewas en een oude versperring van kippengaas; verder natte bonken klei.Ik zou bij een aannemer een stevige liftinstallatie moeten huren. Verder verkeer ik in dezelfde positie als jij; ik heb mijn volken in aantal teruggebracht tot een voor mij (leeftijd 75) hanteerbaar aantal en halsbrekende toeren is er niet meer bij. Ik vind het prima zo en kan mij blijven verheugen en verwonderen om het intense stukje natuur waar bijen ons deelgenoot van maken. Dit volk in muurloze "behuizing" maakt daar ook weer deel van uit.
hennie
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

Het filmpje van van Bertus met die zwerm was fantastisch; ik schiet er echter niet veel mee op, want het volk in mijn boom is geen zwerm meer, maar een volledig ontwikkeld volk.

Dat is ook begrijpelijk. Wat mij het meest aansprak toen ik dat gedrag zag, dat deze "poly-hybriden" als we ze zo maar mogen noemen een masaal gedrag vertegewoordigen. Hier heeft men het er over dat de bijen stekerig zijn ,inderdaad heb ik dat ook wel eens. Dan krijg je een paar porren.
Daar loopt de hele kast leeg en maak dan maar dat je weg komt. Je leerd heel snel wanneer het weer geschikt is om in de bijen te werken.Anders leren zij het jou wel.

Het verhaal van onze lieve bijtjes en ik verzorg ze goed.want ze zijn van mij afhankelijk.kent men daar niet.( behalve als ze zwermen)
De juiste handeling op het juiste moment op de goede lokatie kan veel teleurstelling voorkomen. Heb ik daar geleerd.
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Ik denk hennie dat als je ze eerst een beetje vloeibaar voert ze de weg naar de apifonda weten ev een beetje door het gat gieten.
Dirk

dertiende
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

do 2 november:
het openluchtnest heeft de enorme storm van gisterennacht goed doorstaan; de takken zwiepten een weinig; de dames maakten onrustige bewegingen, maar bleven in dezelfde positie zitten; d.w.z. zij zaten zover buiten, dat de raten niet te zien waren.
Vannacht was het koud en hebben de bijen zich teruggetrokken tot in de straten, waarvan zij er nu 4 bezetten (was 5); helaas hebben zij niet al te veel voer opgenomen; hopelijk wordt het toch iets warmer en gaan zij er weer aan.
Het nest ziet er nu zo uit:
.
Afbeelding

met groet
hennie oes

Afbeelding
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Hallo hennie,
Ik zie alleen maar darrenraat zo te zien.
Ik denk dat je de voersituatie vanaf nu niet meer kan corrigeren en als ze nu nog geen voer hebben opgenomen dan gaat het niet goed.
Ik dacht dat je er iets omheen zou zetten, de foto is perfect maar
ik zie er niets omheen.
Dirk.
dertiende
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

Beste Hennie,

Mooie Foto!!

Toch,...... als je er na kijk zo zit ik wel een beetje te denken ,als ik nu zo,n tros zou hebben.... wat zou ik er mee doen.(wel wat laat)
Ja,Als ik zelf bijen zat had probeerde ik het volgende

Me neme een broedkamerbak (hoogsel) stop er acht/tien volle ramen met voer in. Plaats daar onder een bak met grote sluitblokken met ruimte in het midden. wacht tot het goed koud is, snij voorzichtig de tros met een stuk tak er af hang het geheel in de vrijeruimte in de onderste bak
en hupsakee,Klaar is kees. Er zal nog wel wat te vervliegen zijn maar de meeste blijven wel zitten. Wel de kast daar laten staan.

(In het voorjaar verloten onder de leden Of wat een mooi gebaar zou zijn mee geven met die 50 vrachtwagens met 50.000 voedselpakket naar wit Rusland. Hebben ze daar ook structueel Hollandse honing.
Als het bij de goede terecht komt dan geeft die mee terug 20 kasten Primofkies of hoe ze ook mogen heten Is Ed Pietesen ook in zijn nopjes)......dit is een kunstzinnig en vreemd hersenspinsel
Plaats reactie