De verdwijnziekte slaat toe !

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Piet Jager » di 07 nov 2006, 15:09

Voor het ergste wordt gevreesd!
Zondag j.l. merkte ik al grote onrust op de vliegplank bij mijn vier volken. Maandag was het mooi weer en een redelijke temperatuur. Eén en al gezoem van bijen. Vandaag (dinsdag) 7 november met amper 9 graden weer één en al bedrijvigheid. Voor de kasten lagen een 100-tal dode bijen. Roof? Muizen? Wat zal ik doen? Kasten nu openen of wachten op hogere temperaturen? Toch maar es kijken! Waar beginnen? Zomaar in het midden begonnen en ja hoor. Het hele volk verdwenen! In 1 van de raten zat nog nauwelijks een halve handvol broed. Verder compleet verzegelde raten met HONING en volop stuifmeel. Je kon duidelijk zien dat een aantal raten al half waren leeggeroofd. Ramen er uitgehaald en meegenomen naar de schuur voor nader onderzoek. Morgen de andere 3 kasten maar es open maken. Ik vrees het ergste!!!

Op 7 november bij een temperatuur van amper 9 graden met 4 ruim op tijd ingewinterde volken, waarvan slechts 1 was opgevoerd, horen de volken in RUST te zijn. Geen noodzaak tot roven! 3 van de 4 volken hadden zich zelf ingewinterd op HONING. Het beeld lijkt veel op de verdwijnziekte van vorig jaar (3 van mijn 10 volken). Alleen door het zachte weer heb ik het nu eerder ontdekt door roof van de overige volken, temeer daar mijn volken dit jaar allemaal op 1 na in mijn thuisstal staan!

Mogelijke oorzaak?
In juli/augustus is de opgebouwde varroadruk het grootst. In augustus worden ook de winterbijen geboren, die door voedsterbijen met te kleine voedersapklieren worden grootgebracht, waardoor de broedverzorging in gebreke komt en deze bijen een kortere levensverwachting hebben. De voedsterbijen zijn namelijk eerder in het popstadium geparasiteerd geweest door de varroa, waardoor te kleine voedersapklieren ontstaan. In november begint zich tevens al een ongunstige leeftijdsstructuur van het volk af te tekenen. Wie onvoldoende, te laat of niet heeft bestreden, krijgt daardoor onherroepelijk te maken met de zogenaamde verdwijnziekte.

"Een bij, die als pop geparasiteerd werd door een varroamijt, is duidelijk verzwakt. Deze bij leeft korter, heeft minder ontwikkelde voedersapklieren, is vatbaarder voor vergif en is waarschijnlijk ook gevoeliger voor ziekten." - Bron: Schneider (1986)

Morgen brengt weer nieuwe zorgen!
Wie leven heeft, kan dood verwachten!

!Piet

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 07 nov 2006, 20:02

Zelfde bericht elders ook genoemd wat betreft onrustige volken. Opmerkelijk is dat mijn onbestreden heel rustig zijn en nauwelijks vliegen. Iets wat hoort deze tijd van het jaar. Drommen zenuwachtige bijen op de vliegplank is een fout teken. Ik vrees ook het ergste zo de berichten te horen.

Maar goed je mag niet huilen voordat je de klappen krijgt.

jp

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Jan Kruit » di 07 nov 2006, 21:34

Kijken in de volken is volgens mij geen probleem.
Wat hebben we al niet gedaan toen we nog met de druppelfles Perizine liepen te klooien. Een goed volk zal er geen problemen mee hebben en een slecht volk gaat zo wie zo de winter niet halen.
Haal de bodem plank weg en je hoeft alleen maar boven in te kijken. Het is een heel snelle manier om toch je volken te beoordelen op zijn sterkte en geeft je misschien (on)rust.

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door DaanL » di 07 nov 2006, 22:15

Heel vervelend. Kasten dicht doen! voor er verder wordt gerofd

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door heidecap » di 07 nov 2006, 22:31

Ten eerste begrijp ik niet dat er in november een roofprobleem zou zijn.
de bijen zijn makker dan anders en de vliegspleten zijn verkleind. Roof ??? 't zal wel ...

Dan even over het volgen cq in de gaten houden van de volken.
Op het merendeel van mijn 9 ingewinterde volken heb ik een doorzichtig plastik gelegd. Net als Piet twijfelde ik over enkele volken vanwege het grote aantal dode bijen op en onder de vliegplank.
Een blik door het plastik gaf me echter meestal weer een goed gevoel.
Ongeveer 8 ramen bezet door bijen is prima voor deze tijd van het jaar.
Ook ik heb momenteel echter 1 probleemvolkje wat waarschijnlijk aan de verwdijnziekte ten onder zal gaan.
Dit gewezen pruduktievolkje komt maar niet op gang en heeft momenteel een handje vol broed, enkele D(eformed) Wing bijen en bezet momenteel nog maar ongeveer een kwart van 2 broedbakken.
Dit wordt typisch een "verdwijnvolk"

Hopelijk blijft het hierbij !


Thomas

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Piet Jager » di 07 nov 2006, 23:09

Thomas schrijft:

Ten eerste begrijp ik niet dat er in november een roofprobleem zou zijn. De bijen zijn makker dan anders en de vliegspleten zijn verkleind. Roof ??? 't zal wel ...
1. Het was 200% roof! Een verkleinde vliegspleet in november is daarbij niet relevant! Nadat ik alle ramen uit de kast had verwijderd, was het in no-time weer rustig bij de andere 3 kasten.

2. Misschien had het resterende deel bijen van het verdwenen volk hun toevlucht genomen bij de buurvolken, waardoor de roverij op gang is gekomen. De kast van het beroofde (verdwenen) volk zat immers vol met HONING! Bij het inbedelen geven ze van hun eigen voedselvoorraden aan het ontvangende volk, waardoor de bijen van dat volk op zoek zijn gegaan naar de bron!

!Piet

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door heidecap » di 07 nov 2006, 23:21

Piet, de bijen zijn momenteel toch echt wel iets trager dan in de zomer. Al zou ik nu een broedraam met honing voor de kasten plaatsen, dan nog halen ze dit beslist niet binnen e e n dag leeg.

Als je vervolgens, zoals gebruikelijk in november een vliegsleetverkleiner toepast is roof bij normaal-sterke volken uitgesloten.

Dat bijen iets uit een verlatene kast ophalen is te begrijpen ...

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Hans van der Post. » wo 08 nov 2006, 14:51

Citaat uit de tekst Piet Jager:

"Een bij, die als pop geparasiteerd werd door een varroamijt, is duidelijk verzwakt. Deze bij leeft korter, heeft minder ontwikkelde voedersapklieren, is vatbaarder voor vergif en is waarschijnlijk ook gevoeliger voor ziekten." - Bron: Schneider (1986)

Piet in die tijd hadden we geen last van "verdwijnziekte". Het enige waar wij imkers ons toen druk over maakten; de verminkte vleugels en kleine achterlijven van de bijen. En dit zou te wijten zijn aan het opzuigen van de bloedvloeistof bij de larve, dat dachten we toen.

Mijn gedachte over de "verwijn -kreukelvleugel ziekte" is de volgende:
De varroa speelt wel een rol ondangs de bestrijding. Wat er de laatste jaren gebeurd is dat op een of andere wijze in de varroa populatie virussen zijn gekomen. Ik stel me zo voor dat dit op de zelfde manier is gebeurd als bij de mijten die de ziekte van Lyme verspreide. Van deze ziekte hebben die mijten geen last evenmin de oorspronkelijke dragers; hert, ree, enz. maar wij mensen des te meer.

Zodra de virus dragende varroamijt een larve aanprikt wordt deze geïnfecteerd. De larve volgroeit komt uit en wordt voedsterbij en dan begint de ellende; ze voed andere larve en met de voedersap en op die wijze kunnen een of meer virussen worden doorgegeven aan de gezonde larve. Er hoeven niet veel varroa's in een volk te zitten om een volk met virus te infecteren. Als een voedsterbij in haar voedstertijd 50 larven voed is een bijenvolk in een paar maanden totaal besmet. In de zomer is dit nog niet zo erg merkbaar. Hoewel, je ziet ogenschijnlijk gezonde bijen voor de kast lopen soms in kluitjes op een oneffenheid van de bodem samenklonteren. Als er in het najaar bij minder aanvoer van nieuwe bijen zijn, is zo'n geïnfecteerd bijenvolk gauw leeggelopen. Soms duurt de leegloop langer en is pas in het voorjaar de kast leeg.

In de winter van 05-06 had ik daar goed zicht op; in de kamer waar ik werk - scanproject groentjes - voor het raam wat uitkijkt op een paar volken die op het garage dak staan, vloog bij een temperatuur van + 3 a 4 graden bijen uit de kast en keerde niet terug. In maart waren deze kasten leeg. Bijen voelde zich "ziek" wilde het lijk niet in de kast laten - bijen zijn goed opgevoed.

Hoe komt nu virus in de varroa populatie of is het een andere varroa? of......... door bestrijding van varroa zijn volken zwakker en vol virus gekomen en de varroa kan op die wijze geïnfecteerd zijn en is ongemerkt verspreider geworden.

Of door gesleep van levend bijenmateriaal, zijn er virussen in West-Europa gekomen die hier niet thuis horen - of waar de hier thuishorende bijenvolken nog geen afweer hebben ontwikkeld. Het vervliegen van bijen en darren met daarop zittende varroa zorgt voor de verspreiding.

In 1939 stond in het maartnummer van het "Maandschrift voor bijenteelt" (groentje) de kop:
Wij dansen op een vulkaan. door Rink Groenveld.

Citaat: Waar het nu voor ons om gaat is dit: Onze bij heeft een z.g. factor voor zwarte kleur (zwart met taankleurige ringen). Dat kan vastgesteld worden. Zij zal ook een "factor" voor een bepaalde mate van haaldrift hebben. En een "factor" voor een bepaalde mate van zwermdrift, enz.
De vraag, welke nu rijst, is deze: 'žHeeft onze bij ook een factor voor weerstandskracht tegen ziekten?"
Als dat het geval is, kan die factor door kruising worden beinvloed. Als dat het geval is, kan die factor "weerstandskracht tegen ziekten" zelfs vrijwel geheel verdwijnen. Wat wil dat zeggen?


Voor het hele verhaal: http://www.bijen.info/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8126

Ik denk dat nu in deze tijd -2003,04,05,06 de vulkaan "ontploft" is.
Hans

DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door DaanL » wo 08 nov 2006, 16:07

In de winter van 05-06 had ik daar goed zicht op; in de kamer waar ik werk - scanproject groentjes - voor het raam wat uitkijkt op een paar volken die op het garage dak staan, vloog bij een temperatuur van + 3 a 4 graden bijen uit de kast en keerde niet terug. In maart waren deze kasten leeg. Bijen voelde zich "ziek" wilde het lijk niet in de kast laten - bijen zijn goed opgevoed.
Dat lijkt mij ook, maar de deskundigen weten niet waar de bijen blijven. Dit lijkt mij het simpelste antwoord. Ga er maar eens op letten in de zomer, de bijen die je op de grond ziet lopen, hebben 9 van de 10 keer gekerfde vleugels en willen inderdaad gewoon buitren doodgaan.
Of door gesleep van levend bijenmateriaal, zijn er virussen in West-Europa gekomen die hier niet thuis horen - of waar de hier thuishorende bijenvolken nog geen afweer hebben ontwikkeld. Het vervliegen van bijen en darren met daarop zittende varroa zorgt voor de verspreiding.
Maar dat gebeurd nu nog! en veel te veel ook. Mensen die geen bijen meer hebben door zo'n ziekte, kopen bijen van een ander met wellicht allerlei rotzooi in de ramen. Ook zijn er mensen die vorig jaar deze ziekte hebben meegamaakt hebben, geen bijen meer hebben maar lege kasten. Die kopen of scheppen hier of daar een zwerm en gooien hem gewoon in de lege dooie kast van het seizoen daarvoor. Ik had vorig jaar 2 dooie volken, ik heb raam en raat in een keer in de vuurton gedonderd. Geen gezeik en verder met nieuw materiaal. Kleine volkjes die in het voorjaar niet op gang willen komen idem dito, weg met die ramen en op kunstraat, binnen een mum van 2 weken zijn die gegarandeerd uitgebouwd. Geen gezeik en geknooi met kleine volkjes, niet in de herft en zeker niet in het voorjaar, weg ermee!

Ik kan je vertellen dat na de verhalen van vorig en dit jaar ik gewoon bang ben hoe het afloopt, ik heb mijn best gedaan en gedaan wat mijn inziens kon en dan nog kan het verkeerd aflopen. Ben benieuwd en ben ook benieuwd hoe het de andere zal vergaan.

Zijn dit soort verschijnselen ooit geconstateerd bij korven?

Sucses ermee!

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Piet Jager » wo 08 nov 2006, 20:24

Hans schrijft:

Als er in het najaar bij minder aanvoer van nieuwe bijen zijn, is zo'n geïnfecteerd bijenvolk gauw leeggelopen. Soms duurt de leegloop langer en is pas in het voorjaar de kast leeg.
De hele zomer heb ik nauwelijks DWV-bijen (verkreukelde vleugeltjes) en APV-bijen (ogenschijnlijk gezonde bijen, die wegens verlammming niet kunnen vliegen) gezien. Dat betekent niet, dat ze er niet waren! In de vroege ochtend zijn er veel insecten-etende vogels en zelfs mussen en merels actief, die zichzelf of hun broed voorzien van dit voedsel. Als je de bijenstal eenmaal om de 1 a 2 jaar eens een flnke opruimbeurt geeft, vind je achter en onder de opgeborgen materialen zoveel bijenkoppen en achterlijfjes, dat je er wel 3 grote zwermen van zou kunnen samenstellen. Hoe die daar komen? Spitsmuizen!!!

Uit honingbijen zijn tot op heden 17 verschillende virussen geisoleerd en beschreven. Slechts enkele daarvan hebben een praktische betekenis voor de imker. Virussen hebben geen eigen stofwisseling en vermenigvuldigen zich in de gastheercel door omvorming van de beschikbare erfelijke informatie in die celllen. Dit leidt tot een massaproductie van nieuwe virussen met de dood van de gastheer als gevolg. Deze dode gastheren worden door de nog gezonde bijen de kast uitgedragen, hetgeen je wel kunt zien, maar meestal niet opmerkt.

Het verdwijnen van de bijen verloopt als volgt:

1. DWV-bijen lopen de kast uit, vallen op de grond en worden al dan niet vroegtijdig opgegeten door vogels en/of spitsmuizen.
2. APV-bijen willen de kast uitvliegen, vallen daarbij op grond en worden eveneens al dan niet vroegtijdig door vogels, spitsmuizen en egels opgegeten.
3. De door explosieve virusgroei gedode bijen in het volk worden door de werksters naar buiten gevlogen (gedragen) en een eindje verderop her en der door dropping verspreid.
4. Vliegbijen, waarvan het orientatievermogen is verstoord door wat voor oorzaak danook (virussen, bestrijdingsmiddelen, broedzorgbeperking, etc.) keren niet terug in de kast. Dit is met nr. 5 de minst opmerkzame verdwijning
5. Bijen met een kortere levensverwachting door een gebrekkige broedverzorging wegens te kleine voedersapklieren van de hun voedsterbijen, verdwijnen vroegtijdig geruisloos uit de kast.

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 32 gasten