Darren telen voor bevruchting?
Darren telen voor bevruchting?
Dit jaar werden de nakomelingen, van al mijn stand bevruchte moeren ( eigen teelt en larven uit het overlarfproject ) echte steekduivels. Vele keren heb ik de olympische tijd verbeterd op de 100 meter sprint en dan had ik nog een steek of 3. Om dit in de toekomst te vermijden denk ik eraan om mijn omgeving te verzadigen met brave darren.
Omdat ik geen ervaring heb met de teelt van darren vraag ik om hulp.
Mijn eigen idee;
Ik heb een raszuivere en eiland bevruchte moer.
Zovlug mogelijk in het voorjaar ( tijdens de appelbloei ) wil ik hiervan moeren telen en ze in zoveel mogelijk kasten invoeren. Zogauw er voldoende vliegbijen zijn wil ik in elke kast 2 ramen darrenraat hangen. Dan weer moeren telen, we zijn dan eind augustus - begin september dus dat moet nog lukken, en ze in alle kasten invoeren.
Zit er een fout in mijn redenering???
kg
Omdat ik geen ervaring heb met de teelt van darren vraag ik om hulp.
Mijn eigen idee;
Zovlug mogelijk in het voorjaar ( tijdens de appelbloei ) wil ik hiervan moeren telen en ze in zoveel mogelijk kasten invoeren. Zogauw er voldoende vliegbijen zijn wil ik in elke kast 2 ramen darrenraat hangen. Dan weer moeren telen, we zijn dan eind augustus - begin september dus dat moet nog lukken, en ze in alle kasten invoeren.
kg
Re: Darren telen voor bevruchting?
kreydt schreef: Mijn eigen idee;
Hallo, Guido, heb je over inteelt nagedacht? Volgens mij loop je hier tegen een probleem aan.
Volgens mij kun je zeer goed de darren gebruiken van je eigen raszuivere moer, maar kun je beter larfjes voor de moeren van hetzelfde ras bij een goede teler halen.
Groeten, Thomas
-
- Contacteer:
kreydt schreef:
Vele keren heb ik de olympische tijd verbeterd op de 100 meter sprint en dan had ik nog een steek of 3.
kg
Hallo Guido,
Weet Het BOIC hier al van [;)]

Een omgeving verzadigen van uw goede darren is wel een hele opgaaf. Tevens moet dit gebeurd zijn voor je aan de moerteelt begint. Het is ook niet mogelijk om in een volk meer darren te telen dan het volk wil verzorgen.
Blijkbaar zitten er in je buurt zeer viriele darren met minder goede eigenschappen in combinatie met jou koninginnen. De steeklust is waarschijnlijk latent aanwezig in uw teeltmateriaal om het zo sterk tot uiting te brengen. Misschien eens proberen om op een andere locatie te laten bevruchten paren. Of laten paren op 2 plaatsen om te vergelijken.
Is het niet zo dat de darren van een F1 koningin eigenlijk nog raszuiver mogen genoemd worden omdat ze alleen de eigenschappen van de koningin dragen en deze van een raszuivere paring afkomstig is?
mvg
Theo
Honing kan men importeren. Bestuiving niet
Thomas,
Inteelt, zoals je terecht opmerkt, geeft inderdaad problemen maar omdat ik al jaren een moerrotatie van 1/1 toepas, denk ik dat het gevaar vrij miniem is en alleen van toepassing is op mijn tweede ronde moerteelt. De moeren die dan problemen zouden geven worden uitgeselecteerd bij het inwinteren. In 2008 gebruik ik weer een andere teeltmoer.
Theo,
Uw opmerking om op een andere lokatie te laten paren, heb ik dit jaar reeds toegepast en de moeren die me (en iedereen die op circa 50 meter van de kasten kwam) niet zo heel graag zagen heb ik de nek omgedraaid want de situatie was gewoon niet houdbaar.
Of het steekgedrag latent in mijn populatie aanwezig is betwijfel ik want ook de larfjes uit West-Vlaanderen ( daar standbevrucht) waren uitgegroeid tot echte killer-bees moeren. Volgens mij ligt het aan de viriele darren in mijn omgeving. Deels zal het ook aan mij gelegen hebben want ik had reeds in het voorjaar, systematisch alle darrebroed verwijderd. (varroa)
In mijn vereniging veronderstelt men dat het om buckfast darren gaat en de bevruchting "buckfast-dar > carnica-moer" steeds tot moeilijkheden leidt. (voor alle duidelijkheid wordt er op de vergaderingen géén enkel goed woord over buckfast verteld, dus neem ik die info maar met een korreltje zout...maar het zou mogelijk zijn??? )
Ooit heb ik een artiekel gelezen over een moerteler die blinde darren ( witte ogen ) teelt voor KI. Het stukje ging speciaal over darrenteelt. Maar ik kan het niet meer terug vinden.
Kent iemand dit artiekel of kan je me een artiekel aanraden over darrenteelt.
groetjes
kg
Inteelt, zoals je terecht opmerkt, geeft inderdaad problemen maar omdat ik al jaren een moerrotatie van 1/1 toepas, denk ik dat het gevaar vrij miniem is en alleen van toepassing is op mijn tweede ronde moerteelt. De moeren die dan problemen zouden geven worden uitgeselecteerd bij het inwinteren. In 2008 gebruik ik weer een andere teeltmoer.
Theo,
Uw opmerking om op een andere lokatie te laten paren, heb ik dit jaar reeds toegepast en de moeren die me (en iedereen die op circa 50 meter van de kasten kwam) niet zo heel graag zagen heb ik de nek omgedraaid want de situatie was gewoon niet houdbaar.
Of het steekgedrag latent in mijn populatie aanwezig is betwijfel ik want ook de larfjes uit West-Vlaanderen ( daar standbevrucht) waren uitgegroeid tot echte killer-bees moeren. Volgens mij ligt het aan de viriele darren in mijn omgeving. Deels zal het ook aan mij gelegen hebben want ik had reeds in het voorjaar, systematisch alle darrebroed verwijderd. (varroa)
In mijn vereniging veronderstelt men dat het om buckfast darren gaat en de bevruchting "buckfast-dar > carnica-moer" steeds tot moeilijkheden leidt. (voor alle duidelijkheid wordt er op de vergaderingen géén enkel goed woord over buckfast verteld, dus neem ik die info maar met een korreltje zout...maar het zou mogelijk zijn??? )
Ooit heb ik een artiekel gelezen over een moerteler die blinde darren ( witte ogen ) teelt voor KI. Het stukje ging speciaal over darrenteelt. Maar ik kan het niet meer terug vinden.
Kent iemand dit artiekel of kan je me een artiekel aanraden over darrenteelt.
groetjes
kg
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Zou dit eens lezen het is te downloaden op deze site http://www.bijenhouden.nl/downloads/dar.zip
Verder schrijf je dat het aan de buckfast darren zou liggen dat kan. Bijenhouden is een serieuze zaak zeker als je "rasbijen" houd. Vaak teelt men door en bouwt bijenvolken van de F2 op. In die volken worden ook darren geboren en vliegen uit op zoek naar een bruid. Dan met alle gevolgen van dien.[}:)]
Hans
Verder schrijf je dat het aan de buckfast darren zou liggen dat kan. Bijenhouden is een serieuze zaak zeker als je "rasbijen" houd. Vaak teelt men door en bouwt bijenvolken van de F2 op. In die volken worden ook darren geboren en vliegen uit op zoek naar een bruid. Dan met alle gevolgen van dien.[}:)]
Hans
-
- Contacteer:
Hallo Guido,kreydt schreef:
groetjes
kg
Zoals het zo dikwijls gaat is het zeer eenvoudig om de "tegenstander", hier dus de Buckfast, de schuld te geven. (Waar ik niet wil gezegd hebben dat jij dit ook doet) Hebben uw collega imkers dit al ontegensprekelijk en wetenschappelijk verantwoord kunnen vaststellen? De discussie is in het verleden al meermaals gevoerd en we gaan dit niet nog eens doen. Waar halen ze trouwens de info om de Buckfast zo af te breken als ze er zelf niet mee (willen) werken?
Ik beklaag dan ook de 2 collega's hier elk op 1km afstand die naar mijn weten als enigen in de buurt Carnica's hebben. Hier is het een echt Buckfast eiland. De 2 verenigingen waar ik lid van ben zijn overwegend Buckfast met teeltmoeren van Fehrenbach, Brandstrupp en kruisingen hiervan met Ameland darren. 99% van de gratis aangeboden larfjes zijn dan ook Buckfast. In 1 van de 2 verenigingen is geen reinteelt Carnica voorhanden maar wel ongeveer 30 bucky's en in de andere een 20-tal Bucky's tegen 2 of 3 Carnica.
Ik weet uit ervaring dat een groot deel van Limburg overtuigde Carnica aanhangers kent. Met HS als grote voortrekker. Mij stoort dit absoluut niet. Blijkbaar stoort de Buckfast de Carnica aanhangers veel meer. Ik weet echt niet waarom.
Ik zou eens proberen om mijn moeren te laten paren op een 20-tal kilometer van de huidige standplaats.
mvg
Theo
Honing kan men importeren. Bestuiving niet
Theo,
Ik begrijp natuurlijk de opzet om op een groot gebied zuivere carnica te telen. maar dat is niet realistisch zonder ingreep van de overheid. En hier zit niemand te wachten op zo'n bemoeiïng. Persoonlijk heb ik geen ervaring met buckfast en hou me dan ook ver van elke inmening.
groetjes
kg
Ik begrijp natuurlijk de opzet om op een groot gebied zuivere carnica te telen. maar dat is niet realistisch zonder ingreep van de overheid. En hier zit niemand te wachten op zo'n bemoeiïng. Persoonlijk heb ik geen ervaring met buckfast en hou me dan ook ver van elke inmening.
groetjes
kg
Hallo GuidoGeplaatst door kreydt
Ik denk van wel, want ik ben bang dat die jonge moeren niet op die darrenraat aan het werk gaan of je moet ze darrenbroedig maken.(met CO2)
Lijkt mij het paard achter de wagen spannen, kun je met je eerste kweek misschien beter naar Kreverhille gaan en volgend jaar, zo nodig, de tweede slag doen.
Voor darrenteelt zie onderstaande link.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... rms=darren
Groeten, Willem
x
-
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Zie hier het 'bewijs' om te overwegen om gewone bijen (=bastaard) te houden i.p.v. carnica's, buchfast's, ligustica's en andere kunstmatige soorten/rassen.
Bedankt Willem.
kg
kg