Beste Hugo,Zie hier het 'bewijs' om te overwegen om gewone bijen (=bastaard) te houden i.p.v. carnica's, buchfast's, ligustica's en andere kunstmatige soorten/rassen.
Ik heb met veel aandacht discussie gevolgd
Soms ging mij het een en ander boven de pet.
Soms was het ook bewondering
Soms moest ik toch meewarige het hoofd schudden.
Dat het steekduivels zijn geworden kan ik begrijpen Maar dat je na een sprint van 100 meter nog drie keer gestoken bent gaat me boven de pet Ging je er dan heen zonder een pak aan en goede bescherming? Terwijl je weet dat het duivels zijn? Of kwam je toevallig langs?
De omgeving verzadigen met vriendelijk darren.......... daar ben ik niet goed in om een antwoord te geven. Ik vraag me af hoeveel imkers er in de buurt wonen. Wat is er dan waar van darrenvezamelplaatsen! Hoever vliegt een dar in km. En een bronstige koningin wat is daar de afstand van die ze maximaal aflegt .Met hoeveel darren paart de koningin dan. Ik heb een prachtige foto gezien in Brasil met wel 20/30 darren achter de koningin aan Naar ik meen is 36 darren tot nu toe het meest, vastgesteld. Maar van wie zijn dan die darren, welke eigenschappen hebben ze. Het gaat me ver boven de pet.
Of doe je aan kunstmatige inseminatie?
Ook hoorde ik dat van alle koninginnen die er geteeld worden lang niet allemaal aan de goede eisen (wat dat dan ook mag zijn ) voldoen
Hoe weet je nou dat juist jij wel de goede hebt, of is dat altijd een gok.
Je spreekt van Killer Bees , das nou gek daar weet ik wel wat van..................en weet er mee om te gaan ook
Kortom het duizelt mij een beetje, temeer omdat ik hier al 30jaar of langer bijen heb naar volle tevredenheid. Zomerdag maai ik het gras op een meter van de kast En werk er in als zij het naar hun zin hebben en niet altijd ik. De koningingneteelt pas ik op mij boeresloffen toe.
en kan met gerust hart zeggen dat ik een ratjetoe van bijen heb.En daar is niks mis mee.
Al met al lees ik graag zulke discussies maar begrijpen doe ik het niet altijd. Maar dat zal wel aan mij liggen.
Bertus