Darren telen voor bevruchting?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Darren telen voor bevruchting?

Bericht door apiario »

Zie hier het 'bewijs' om te overwegen om gewone bijen (=bastaard) te houden i.p.v. carnica's, buchfast's, ligustica's en andere kunstmatige soorten/rassen.
Beste Hugo,

Ik heb met veel aandacht discussie gevolgd
Soms ging mij het een en ander boven de pet.
Soms was het ook bewondering
Soms moest ik toch meewarige het hoofd schudden.

Dat het steekduivels zijn geworden kan ik begrijpen Maar dat je na een sprint van 100 meter nog drie keer gestoken bent gaat me boven de pet Ging je er dan heen zonder een pak aan en goede bescherming? Terwijl je weet dat het duivels zijn? Of kwam je toevallig langs?

De omgeving verzadigen met vriendelijk darren.......... daar ben ik niet goed in om een antwoord te geven. Ik vraag me af hoeveel imkers er in de buurt wonen. Wat is er dan waar van darrenvezamelplaatsen! Hoever vliegt een dar in km. En een bronstige koningin wat is daar de afstand van die ze maximaal aflegt .Met hoeveel darren paart de koningin dan. Ik heb een prachtige foto gezien in Brasil met wel 20/30 darren achter de koningin aan Naar ik meen is 36 darren tot nu toe het meest, vastgesteld. Maar van wie zijn dan die darren, welke eigenschappen hebben ze. Het gaat me ver boven de pet.

Of doe je aan kunstmatige inseminatie?
Ook hoorde ik dat van alle koninginnen die er geteeld worden lang niet allemaal aan de goede eisen (wat dat dan ook mag zijn ) voldoen
Hoe weet je nou dat juist jij wel de goede hebt, of is dat altijd een gok.

Je spreekt van Killer Bees , das nou gek daar weet ik wel wat van..................en weet er mee om te gaan ook

Kortom het duizelt mij een beetje, temeer omdat ik hier al 30jaar of langer bijen heb naar volle tevredenheid. Zomerdag maai ik het gras op een meter van de kast En werk er in als zij het naar hun zin hebben en niet altijd ik. De koningingneteelt pas ik op mij boeresloffen toe.
en kan met gerust hart zeggen dat ik een ratjetoe van bijen heb.En daar is niks mis mee.

Al met al lees ik graag zulke discussies maar begrijpen doe ik het niet altijd. Maar dat zal wel aan mij liggen.

Bertus
kreydt
Contacteer:

Bericht door kreydt »

Beste Albertus,

Zoals ik vroeger reeds schreef, staan mijn bijen midden mijn aanplantingen en dan begrijp je dat ik niet met een ruimtepak aan mijn boomtjes ga klungelen. killer-bees is natuurlijk overdreven maar het waren gewoon aggresieve beesten. Als ze iemand zagen of roken?? kwamen ze gewoon steken. en niet alleen in de omgeving van hun kasten maar gewoon omdat ze het leuk vonden...
Het is ook de eerste keer dat ik dit meemaak. ALLE standbevruchte moeren van dit jaar, hadden zulke nakomelingen. Ik heb dan maar nieuwe moeren geteeld en ze laten bevruchten circa 8km van mij thuis. En geen problemen meer.
In mijn directe omgeving ken ik geen enkele imker maar zoals in elke landbouwstreek zal er hier of daar wel een korf of kast staan. Het is ondoenlijk om in elk tuintje ( plus minus 5km in het rond) te gaan kijken of er geen bijen rondvliegen.
groetjes

kg
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

Nou Hugo ik heb het hier jaren geleden ook bij iemand mee gemaakt. Als je daar het hek doorging op pak weg 50 meer van de kasten dan hadden ze je al te pakken. Die is toen ook op nieuw begonnen en was het over.

Toch is het wel eens een beetje moeilijk bijen te begrijpen. We hadden het hier boven over die "Killerbijen" zogenaamd hoor. Maar ik heb dat ook al eens in het reisverslag er over gehad. Dat die bijen bij Arno wel iets anders zijn dan hier. Als we die hier hadden dan heeft Els gelijk dat er maar 1/3 van de imkers over blijft. En die zouden dan ook elke dag ruzie hebben met de omgeving.

Maar goed op een zeker dag, zo rond de klok van tienen, zegt Arno , ik weet het niet maar er zijn hier te veel speurbijen, en ja zo rond 1 uur of kwam er een zwerm aan die in de werkplaats een kast op zocht en zich daar goed voelde.
Gedurende drie weken heb ik daar nog wat aan het knutselen geweest. heel den dag liep ik door de bijenroute en werd niet gestoken.
Ook niet toen ik met een botte cirkelzaag hout zaagde waar je oren van zeer deden. Er werd niet gereageerd. Daar heb ik mij altijd over verwonderd . Op het moment dat de kast verplaats was en netjes in de rij op de Apiario stond waren ze gelijk aan de anderen en was het uitkijken geblazen.
Er was zeer duidelijk een verschil tussen de ene locatie en de andere. Wat zou dat zijn? Heeft zich zoiets hier ook wel eens afgespeeld?
Volgens Arno is er verschil in bijen die zelf hun plaats vinden of die gedwongen worden ergens te staan.
Daar zijn alle bijen van 1 ras in het wild of in de kast er is geen verschil.

Bertus

PS Dat het goed mag gaan en houd de moed erin.
Plaats reactie