De verdwijnziekte slaat toe !

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Barry Sp
Berichten: 114
Lid geworden op: di 30 aug 2005, 19:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Barry Sp » za 09 dec 2006, 11:04

Hoi,

Bij mij zijn er al 2 bijenvolken verdwenen,met de rest lijkt het alle maal goed te gaan.



B.Speet

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Dirk C » za 09 dec 2006, 12:42

Hoi,

Met de rest lijkt het goed te gaan????
Sorry, ik wil niemand bang maken, maar nadat bij ons twee van de acht ingewinterde volken verdwenen waren, leek het met de rest ook goed te gaan. Tot ik even geleden vaststelde dat een, tot voorheen zéér sterke zesramer dat echt uitpuilde van de bijen met een jonge moer en behandeld met oxaalzuur, volledig leeg was. Voer in de kast en enkele cellen met afgekoeld broed.[:(][:(]
Ik zou er niet te gerust in zijn.
Hopelijk houden m'n overgebleven volken stand tot in het voorjaar, of ik ben imker af (enfin, tijdelijk dan toch).

groeten
dirk

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » za 09 dec 2006, 19:47

In Zuid-Amerika op een eiland voor de kust van Brazilië komen varroatolerante bijenvolken voor.


Ik ben geen deskundige op het gebied van bijenziekten maar om dat het hier ook wel eens een enkele keer voorkomt blijf ik dit toch goed volgen.

Toch valt me iets op:

In Brazilië zijn de volken varroatolerant zoals ook Piet meld. Als je daar begint over de varroa
dan weet men niet waar over je het hebt. Arno zegt dat hij ze wel eens waargenomen heeft ,maar de bijen verwijderen ze zelf.

Hebben ze daar dan ook geen verdwijnziekte? Mis.......... ook daar komt het voor. Terwijl ik daar was is het bij onze bijen die wij daar verzorgden 3 keer voorgekomen .
Ik heb daar vanochtend speciaal nog over gebeld om het naatje van de kous te weten te komen.

Alle bestrijdings middelen die in deze discussie worden aan gehaald zijn daar niet. Waarom dan wel het verdwijnen van de bijen.
Ook daar verlaat het gehele volk de kast,soms blijven er een paar achter, net als hier. Er is volop voer aanwezig ook broed open en gesloten. De volgende dag kom je op inspectie en de boel is foetsie.

De vraag waarom ze daar dan verdwijnen ,er is geen varroa, men schrijft dit toe aan te oude raat, voedsel probleem (stuifmeel) of en oude koningin.

Wel is het vreemde (wat ik hier ook een beetje beluister) dat wanneer dat volk vertrokken is op een of andere manier de buurvolken dat de gaten hebben en de kast compleet leeg roven.

Dat was mijn bevinding op dit gebied.

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door kreydt » zo 10 dec 2006, 01:21

Vorige jaren ben ik mooi ontsnapt aan de "verdwijn ziekte", maar dit seizoen heb al mijn deel gehad en ik vrees dat het nog niet gedaan is. 3 kasten leeg en 2 kasten zo goed als leeg.
Iets wat ik me steeds afvraag waarom wordt de link steeds gelegd naar pesticides, het behandelen tegen varroa of virussen?

Vorige jaren werd er ook behandeld en toch verdwenen de bijen niet.
Het enigste verschil nu en de vorige jaren, vind ik, is dat de bijen vroeger in half oktober reeds hun wintertros gevormd hadden en ze dit jaar bijvoorbeeld nog op 3 december massaal rond vlogen.

-In 'Der Wochenend-Imker' heeft Weiss bedenkingen over de late dennedracht en het overwinteren van de bijen.
-In 'die Bienen' wordt aangegeven dat de vliegbijen zo'n 40 keren op voedseltocht gaan en dan sterven.
-Iets wat ik steeds zal onthouden van mijn eerste bijenles was dat de lesgever zei; Dat de vliegbijen een ingebouwde kilometric hebben en bij een bepaald aantal kilometer sterven.

Gevolg alle winterbijen leggen het loodje en er is geen of onvoldoende opvolging.

Volgens mij moet de oorzaak hoofdzakelijk gezocht worden bij een tekort aan onvoldoende stuifmeel waardoor de larven niet optimaal verzorgd worden en ergens in hun popstadium blijven steken en afsterven. Het gesloten broed dat in mijn lege kasten steekt is allemaal in dezelfde fase >> begin imago << gestorven. (geen eitjes of larven) IS DIT BIJ IEDEREEN ZO???

Omdat de verdwijnziekte blijkbaar een constante tegenvaller blijft, ga ik vanaf volgend jaar samen met de wintersuiker ook vervangend stuifmeel aan de bijen geven en... het beste hopen.




kg

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door de vos roger » zo 10 dec 2006, 08:58

Vorige week mijn 23 kasten behandeld, allen zijn nog in leven,maar.....ik had de indruk dat er toch zo weinig bijen in de kasten waren .Ik denk dat die verdwijnziekte niet alleen met virussen te maken heeft, maar ook door uitputting van het volk bij een goed najaar.
Gisterenmiddag was het hier weeral volop vlucht.
Ik heb dit jaar nog geen enkele dag gehad dat de bijen binnen bleven en het is al 10 dec.Dus normaal dat ons winterbijen vroegtijdig verslijten en bij gebrek aan voldoende eiwitrijk stuifmeel zwakke opvolgers krijgendie de winter niet overleven.



roger

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » zo 10 dec 2006, 09:54

Hoi Roger ,
Ook al vroeg op
Hier is het precies het zelfde volken zijn hard terug gelopen. Terwijl in het begin van de herfst zware volken waren . Gisteren in het zonnetje met bijna geen wind vlogen ook hier de bijen. We moeten maar afwachten wat het wordt

Wat het stuifmeel betreft soms is er in de raat nog wel genoeg aanwezig maar inderdaad komt er geen nieuw binnen. Brasil heeft in perioden dat de natuur daar minder stuifmeel geeft , een groot "vogelhuisje" staan waar men een stuifmeel vervanger in doet Men is daar nu zover dat dit vermengd word met voer(suiker en honing) zonder dat het aan bedref onderhevig is. ( een vinding van Prof Robson) Het zou hier in de herfst al het zolang warm blijft en weinig stuifmeel in de natuur aan wezig is kunnen gebruiken. Je zou het met een proef van 50kg best een keer kunnen uit testen.

Weetje Roger die dingen moet je gewoon doen , en niet blijven ouwehoeren en klooijowen met allerlei vratsen. Want ook hier is dat te maken.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 10 dec 2006, 15:42

Een van mijn twee standen alle volken gecontroleerd: 1 dood volk van de 8, dat overigens alle verschijnselen van de verwdijnziekte vertoont. Uitlopend broed in sommige ramen. Alle bijen foetsie. Alle raam van het volk waren helemaal leeg: Ik denk dat dit volk is leeggeroofd door wespen en of honingbijen.

jp

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » zo 10 dec 2006, 16:01

hoi JP.

De laatste keer dat het hier gebeurde was de voorraad voedsel nog intact
compleet met stuifmeel. Als er al geroofd is bij jou ,zou ik denken dat dat al eerder in de tijd heeft plaatgevonden.
Het verschijnsel treed hier dus op laat in het seisoen(als het anders is hoor ik het wel) In Brasil kent men geen seizoenen, maar wel drachtlose
perioden. het gebeurd daar meestal met de beste volken.

Bertus

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door kreydt » zo 10 dec 2006, 16:37

Ik herhaal mijn vraag;

Het gesloten broed dat in mijn lege kasten steekt is allemaal in dezelfde fase >> begin imago << gestorven. (geen eitjes of larven en ook geen poppen in hun eindfaze) IS DIT BIJ IEDEREEN ZO???

Als dit de normale trent zou zijn bij de verdwijnziekte ????? kan dit wijzen op een hormonale oorzaak. Gebrek aan 24-methylcholetol, B-complexen of ascorbinezuur in de laatst verzamelde pollen ( en direct gevoerd aan de larven ), kunnen dit uitlokken want in verschillende teksten las ik dat de samenstelling van de pollen zéér sterk afhankelijk is van het seizoen en dat de aangehaalde stoffen noodzakelijk zijn om een volwaardige en volledige verpopping mogelijk te maken.

Indien de oorzaak terug te voeren is op 'slecht stuifmeel', moeten we niet alleen honing oogsten maar ook stuifmeel en dit dan terug aan de bijen geven in de naherfst.




kg

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 10 dec 2006, 17:17

Ik denk ook dat er bij mijn volken is geroofd. Het is een hele tijd geleden dat ik bij mijn bijen ben geweest en heb ze niet op het oog. Vandaag kwam ik zelf nog een wesp tegen! Ik heb de kast gesloten.
Verder zie ik idd ook geen eitjes zitten. Vorig jaar had ik precies zo'n geval waar het voer nog wel inzat. Het betekent dat beide volken laat in het najaar al het lootje hebben gelegd.

jp

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten