De verdwijnziekte slaat toe !

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » zo 10 dec 2006, 17:25

poppen in hun eindfaze
Als ik me goed herriner waren het poppen met afgeknaagde dekseltjes
ik heb daar wel eens fotos van gemaakt,maar waar die nu zijn,ik wet het niet. Wat het stuifmeel aangaat,er zijn goede vervangers voor. Lijkt mij intersant daar het komende seizoen eens een aantal proeven mee te doen.
Maar waarom er nu bij JP maar 1 kast is verdwenen. Kan zijn dat dat volk toen ter tijd net teweinig stuifmeel binnen is gekomen. Was het een oude koningin of een jonge, is ook een vraag. Als het met de varroa te maken heeft zou je denken dat er dan veel meer slachtoffers moeten zijn. Soms hebben we ook wel last van tunneldenken.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 10 dec 2006, 19:06

Al deze 8 volken zijn onbestreden. Wat jonge K. betreft dat weet ik niet aangezien ik er geen administratie op na houd. Ik reken er op dat er nog wel enkele volken zullen uitvallen. Ik vind dat vervelend maar tegelijkertijd hou ik de sterkste over. Een uitgangspositie.

jp

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » zo 10 dec 2006, 19:48

Ja, JP het blijft wel een beetje moeilijk want wat is oud en wat is jong en bovendien hebben ze daar bij Arno, genetisch toch een andere bij. Daar wisseld het volk zelf binnen de 9 maanden Want niet de imker vervangd de koningin maar dat doet het volk zelf. Maar nogmaals het zet je wel tot denken dat het verdwijnen van een volk daar net zo goed voorkomt dan hier en daar geen varroa besmeting is.
Daardoor nijg ik toch een beetje naar het stuifmeel verhaal zou best kunnen dat daar de sleutel ligt. Hier boven aan het begin spreekt Piet over duidelijk verzwakte bijen (door de mijt)
Wie onvoldoende, te laat of niet heeft bestreden, krijgt daardoor onherroepelijk te maken met de zogenaamde verdwijnziekte.
Het rijmt niet met jou bijen want jij bestrijd niet Bij hem verdwijnen bijen en bij jou en anderen ook. Dus hier zit een hiaat

Wat is hier over bij de (andere imkerrotten) hun mening?

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door de vos roger » zo 10 dec 2006, 20:23

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Het is een hele tijd geleden dat ik bij mijn bijen ben geweest en heb ze niet op het oog.

jp
Pieter dat begrijp ik niet,jij die zo met "bijenonderzoek en methodes"bezig zijt die dan zegt "ik ben al een hele tijd niet bij mijn bijen geweest".[:(]



roger

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Ria van den Berg » zo 10 dec 2006, 20:47

Negen(?)jaar geleden heb ik gelezen, dat bijen minder lijden onder varroa als er een goede stuifmeelvoorziening is. Het was voor ons de reden om geen stuifmeel te gaan oogsten, hoewel er hier bijna altijd een overschot aan goed stuifmeel is. Later ben ik dat nooit meer tegen gekomen. Goed gevoede bijen hebben meer weerstand, dat lijkt me logisch. Weet iemand hier meer van ?
Verdwijnziekte kwam jarenterug ook al voor(toen we nog in Nederland woonden), toen weet men het aan nosema als ik me goed herinner.
Bertus, ik heb geleerd, dat er diverse redenen zijn waarom varroa in Brazilie minder vernietigend is Het is een ander (minder agressief) type varroa dan in Europa. De geafrikaniseerde bij poetst niet alleen beter, maar broedt ook anders (niet zulke enorme broednesten, ze zwermen eerder) en heeft een kortere ontwikkelingstijd, waardoor de varroa niet zo explosief kan groeien.
Terug uit het groene Nederland,


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 10 dec 2006, 21:08

Hallo,

@ apiario: Bertus ergens moet er inderdaad iets mank lopen in de cyclus. Daar zal wel iedereen het over eens zijn zeker? Maar het stuifmeel[?] De jonge volken (afleggers) blijken makkelijker de winter door te komen dan de productievolken, al of niet met een jonge koningin. Vorige winter was ook ik bij de gedupeerden.[:(] Je zou toch denken dat deze jonge volken wat stuifmeel betreft de slechtste start nemen. Ze hebben in alle geval niet kunnen profiteren van wat het voorjaar gaf. Meestal starten ze met een luttel raampje stuifmeel dat ergens werd gejat uit een groter volk.

Mijn eerste volk was ik kwijt zowat einde september (2005). Er zat echter nog een massa stuifmeel in de raten. Mijn beste productievolk notabene. Goed voor meer dan 60kg honing. Hebben zij zich letterlijk dood gevlogen? Direct na de laatste slingerbeurt (40kg) beginnen inwinteren. Dus zeker geen hongerdood.

Even hout vasthouden. Op dit ogenblik ziet alles er nog goed uit. De volken die nog een plastiek afdekking hebben, zaten nog op 9 gevulde straten. [^] Wel allemaal jonge volken met een volledige voorraad nieuwe raten. Hopelijk gaat het dit jaar wel goed. Telkens van 0 moeten starten is nu niet bepaald het gezelligste voor een imker.

@ JP: Zoek niet te veel naar fouten bij jezelf. Waarschijnlijk heb je met alle volken hetzelfde gewerkt, werden ze hetzelfde behandelt (waar ik niet bepaald de varroa bestrijding mee bedoel, maar het handelen met), kregen ze hetzelfde voedsel en stonden ze op dezelfde plaatsen. Waarom haalt volk 1 het niet en volk 2 wel?

In alle geval veel sterkte voor zij die nu al zeker zijn van grote verliezen. De anderen wens ik dat ze hun bijen ondanks alles goed door de winter krijgen. Als we dit jaar een broedstop krijgen zal het bijna zeker een zeer korte zijn. [:(]

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » zo 10 dec 2006, 22:36

Ja, Ria het is hier hartstikkende groen.De boer hier in de buurt zegt dat er nog veel gras is
Blij dat je even een reactie geeft.

Dat er een verschil in de varroa zit wist ik niet, mede ook omdat men het er daar nooit over heeft, en logisch men heeft er ook geen last van. Mede door het poets gedrag En inderdaad de volken zijn daar niet zo zwaar als hier
hooguit tien soms acht ramen, daar bestaat het hele volk uit Ziet het er goed uit dan plaats men een honing kamer
of de stuifmeel val.

De vraag die nu naar voren komt is als het inderdaad iets met de voeding te maken zou kunnen hebben(Dus niet de stuifmeel die opgeslagen is) van mindere kwaliteit en minder voorradig dit tot niet goed doorvoede bijen kan lijden. Dan zit Kreydt aardig in de richting


Mijn eerste volk was ik kwijt zowat einde september (2005). Er zat echter nog een massa stuifmeel in de raten. Mijn beste productievolk notabene. Goed voor meer dan 60kg honing. Hebben zij zich letterlijk dood gevlogen? Direct na de laatste slingerbeurt (40kg) beginnen inwinteren. Dus zeker geen hongerdood.
Aldus Theo


De volgende vraag is hoe het dan zit dat het vaak de grootste en beste volken zijn.Welk commando wordt er door de koningin of volk gegeven om te vertrekken en wanneer. Tot nu toe heb ik alleen gehoord dat men af en toe bijen ziet vertrekken , ik heb niet gehoord dat het volk massaal er uit komt. In Brasil vertrekt het hele volk in zijn geheel.
Kan het ook zo zijn dat een groot volk niet de benodigde voeding (te laat in het seizoen) kan binnen halen om alles in goede staat te houden En de koningin de brui er aan geeft. Er zit hier en bij Theo en JP en de anderen elke keer het terug kerende feit, het zijn de grootste volken.


Bertus

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Hans van der Post. » zo 10 dec 2006, 23:37

Kreydt schrijft: Het gesloten broed dat in mijn lege kasten steekt is allemaal in dezelfde fase >> begin imago << gestorven. (geen eitjes of larven en ook geen poppen in hun eindfaze) IS DIT BIJ IEDEREEN ZO???

Ja zo is het beeld bij mij in 2003 en 2006 ook geweest. In de raten volop stuifmeel en gesloten voedsel.
Soms een (volk) kast met honderd dode bijen met in het midden een dode moer. Soms besmeurd met poep. Soms een mooie -schone - lege kast met voer.
De vier kleine volk(jes) die ik overhield - in twee drieramers en twee zesramers - en gehuisvest in kunststofkast(jes) zijn dit jaar uitgegroeid tot geweldige volken waarvan honing is geslingerd.
Hans

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door kreydt » ma 11 dec 2006, 03:08

Omdat ik in de eerste plaats dacht aan varroa, heb ik het gesloten broed nagezien op mijten en ook de wasdekseltjes nagezien op perforaties. >>> negatief.
Wat me wel opviel, ik herhaal het nogmaals omdat ik dit vreemd vind, is dat alle broed in dezelfde popfase is omgekomen. Dus het kan praktisch niet zo zijn dat er onvoldoende nestwarmte was, want dan zou er gesloten broed moeten zijn in alle fases van de verpopping.

De enige verklaring die ik uit mijn mouw kan schudden, is dat de cyclus van de verpopping om de een of andere reden in een bepaalde fase gestopt is. Dit kan alleen door de voeding van de larven gebeurd zijn omdat al mijn kasten, ondanks mijn gesmos dit jaar, toch in dezelfde omstandigheden verkeren. (alleen dode simplexkasten en (Nog) geen dode volkeren in mijn segerbergers en lange kasten.)

Er zijn dan maar drie mogelijkheden;
- slechte honing (nectar)
- slecht stuifmeel
- slechte voedersappen van de voederbijen

Persoonlijk tip ik dan op stuifmeel want dat heeft zowel invloed op de verpopping (hormonale werking zie boven) en op de voedersappen.




kg

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » ma 11 dec 2006, 08:31

Als er van de forumers mensen zijn die toevallig ook bijen hebben (kan toch voorkomen [:)]) zouden die ook een regeltje hier willen plaatsen hoe het bij hun toe gaat omtrent het verdwijnen van bijen? Zijn het inderdaad grote volken?

Bertus

PS. As die Witte Wieven er maar niets mee temaken hebben, vertrouwen doe ik het niet:D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten