nieuwe imkers nadelig voor bestaande ?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
marc
Contacteer:

nieuwe imkers nadelig voor bestaande ?

Bericht door marc »

Onder het lopende item van de verdwijnziekte had Bertus de volgende bemerking :
... stimuleer de omgeving zoveel mogelijk dat bijenhouden geweldige hobby is. Dan komen er vijf bij. En je heb weer een probleem
Meer mensen stimuleren om bijen te gaan houden lijkt dus vooral belangrijk om het ledenaantal van verenigingen en bonden op peil te houden, niet zo zeer voor de imker zelf.
Vinden jullie dat elke gemeente een beperking van het aantal volken moet opleggen ? Zit dat er met de huidige registraties niet een beetje aan te komen ?
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: nieuwe imkers nadelig voor bestaande ?

Bericht door maartenkleijne »

Ooit heb ik een vuistregel geleerd van 1 imme per 2 HA drachtgebied.
Als ik dat vertaal naar het Gooi zie ik dat we hier 258 KM hebben. Daarvan is ongeveer de helft weiland en heide, allebei slechts incidentele drachtgebieden. ca 10% is wegen en gebouwen. De rest is natuurgebied en bebouwde kom met tuinen en parken, kortom dracht gebied. Dat levert 0,6x258=ca.155 KM drachtgebied, dat is 15.500 HA, genoeg voor 7500 immes. In de praktijk is dat iets te hoog omdat veel landschap verloederd is, maar toch denk ik dat het aantal immes nog makkelijk zou kunnen verdubbelen.
Er is een tijd geweest dat er in het Gooi meer dan 300 bijenstands waren met ca. 50 volken per stand, oftewel meer dan 15.000 immes.
We kunnen beter ons toeleggen op herstel van het landschap i.s.m. gemeentes en natuurclubs, en alarm slaan over het veel te kleine aantal immes, met verwijzing naar onderzoek dat aangeeft dat minder immes slecht is voor de zaadzetting en vermeerdering en uitbreiding van wilde planten.
We hebben zoveel wilde planten nodig dat elk mensenkind ieder jaar een paar ruikers uit de natuur kan plukken zonder dat het kwaad kan, niet alleen voor de bijen.
Ik heb eens een bioloog horen zeggen: 'als alle stadsmensen elk jaar een bosje heide kwamen plukken i.p.v alleen hun hondepoep te brengen, hadden we geen begrazingsprojecten nodig'.
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

Beste Maarten

Het is van deze plaats een beetje koffiedik kijken. Gelukkig heeft Tinneke ons een kaartje voorgeschotelt waar op de vereningingen zich bevinden. Als ik in mijn omgeving kijk (alblasserwaard) is het een grote witte vlek. Kijk ik naar richting Zutphen en Utrecht daar zie ik toch een hele concentratie van vereningingen. Als nu ieder imker daar 2 kasten heeft denk ik dat het mee valt. Maar daar geloof ik niet veel van
Mede dat ik wel verneem dat er wel bij zijn die daar over klagen en uit hun zelf zeggen dat er teveel zijn. Hoeveel imkers zijn er die tussen de 40 tot 80 kasten hebben en dan nog in een geconcentreed gebied? Het gaat er om op het moment dat er niet meer gereisd wordt

Of is dit een onderwerp waar we beter over kunnen zwijgen.

Vroeger had ik in mijn enthousiasme 12 kasten De opbrengs werdt keurig verdeeld. Later had ik dezelfde opbrengs met 4 Hier is de dracht niet groot.
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Bertus,

Welke kaart is dat?

Tieme
Plaats reactie