Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » ma 18 dec 2006, 11:59

Een initiatief om de bijensterfte met zijn allen aan te pakken.
Aansluitend bij het item 'de verdwijnziekte slaat toe'

http://www.ardens.be/bijensterfte.pdf

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Tieme » ma 18 dec 2006, 12:31

Hallo Marc,

Het is een heel helder verhaal. Misschien een idee om het er plaatsing aan te bieden aan de bijenbladen?

Tieme

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door de vos roger » ma 18 dec 2006, 13:09

Een prachtig betoog Marc,ik stuur het door naar onze milieuraad en onze imkers van de plaatselijke bond.
groetjes
roger

roger

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Hans van der Post. » ma 18 dec 2006, 13:35

In de tekst van Marc Missollen komt een aantal keren het fenomeen klimaatverschuiving voorbij. Maar hoe zit dit nu in zuid-Frankrijk daar zag ik, in de jaren 80 vorige eeuw, tot eind oktober bijen binnenkomen met stuifmeel en de broednesten bleven - klein - in de winter bestaan. Je kunt hooguit zeggen dat het begin van de herfst wat noorderlijke is opgeschoven. Begonnen de eerste bladeren geel te kleuren 1 oktober dat begint nu in de derde week van die maand.
De honingbij is zo goed dat volken zelfs bij Ria van de Berg - Canada - zonder te zijn "aangepast" van oktober tot eind maart binnen kunnen blijven. Kom niet met het verhaal aan dat de bijen daar zich hebben aangepast! "Winterbijen" blijken niet alleen in augustus worden geboren. zie: http://www.bijen.info/forumzoek/topic.asp?TOPIC_ID=8337 In het januari nummer van 1940 heeft Dr Winkel ( onderzoeker nozema) een goed vertaald art. geschreven zomer -winterbijen. - Deze bijna verloren kennis is opnieuw gescant. Zijn er onder u die ook een
steenje willen bijdragen?

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » ma 18 dec 2006, 14:34

Ik ben alvast blij dat er reacties losgeweekt worden, een teken dat men erover nadenkt. Dat op zich is al een positief punt.
Ik heb zelf de Vlaamse & Nedl. bond gemaild, dat hoeft niet meer te gebeuren, alle andere verspreidingen kunnen nuttig zijn vooral naar de andere doelen toe waar ik niet dadelijk e-mail adressen van heb.

Hans, ik schets natuurlijke een situatie van hier bij ons omdat ik die ken. Over de hele aardbol zullen waarschijnlijk wel andere voorbeelden gevonden worden. Ik kan me goed voorstellen dat smeltend ijs dat naar het vasteland drijft daar ook evenzeer voor een afkoeling ipv van een opwarming kan zorgen.
Als door het smelten van het Groenlands ijs de Golfstroom van West-Europa zou wegbuigen, kunnen we ons warm weertje kwijt zijn ...
Ik denk ook dat in de gematigde streken het verschil misschien duidelijker is dan bv. in de tropen. Ieder moet zijn eigen situatie maar bestuderen.

Omdat er in de doelgroepen ook mensen zitten die misschien voor het eerst wat over bijen te weten komen, is het voor iedereen leesbaar gehouden, zonder al te technische besprekingen.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door apiario » ma 18 dec 2006, 17:48

Beste Marc

Dit moet ik even zorgvuldig door nemen. Het geneuzel over stuifmeel/wintersterfte/enz komt nu in een stroom versnelling.

Toch heb ik iets ontdekt waar jij niets aan kan doen..........
maar ik wel. Het is hier wel wat druk met het teken en schilderwerk (eindejaars geschenken)maar ik zal proberen het raport op te leuken met wat mooie ilustratie zo dat het ,wanneer het geprecenteerd wordt iets meer body heeft.

Wat denk jij daar van?

Ik ben geen speciaalist in het opmaken maar ik kom met wat hulp (computertechnisch) een heel eind.

Bertus

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » ma 18 dec 2006, 18:37

Bertus, de gedrevenheid om iets te willen over brengen aan de mensen, vind ik in je aquarels ook steeds terug, dus waarom niet...

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door apiario » wo 20 dec 2006, 07:53

Beste Marc,

Ik heb een ontwerp gemaakt voor je document. Je kan met een programmatje
daar de tekst inzetten. Ik heb dat programma niet vandaar,
ik stuur het naar je toe.
Afbeelding

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » wo 20 dec 2006, 09:56

De 'cover' van het document werd aangepast.
Door de artistieke inbreng van Bertus heeft het document aan aantrekkingskracht gewonnen.

Ik heb vooral de plaatselijke doelwitten bestookt bij mij in de brede omgeving. Als ik de reacties zie van imkers, gemeenten, groendiensten en tuinaanleggers die mijn mail vullen dan is het initiatief voor mij nu al geslaagd en zal het hier zeker resultaat opleveren.
Misschien kan het landelijker worden aangepakt met iemand in elke provincie die mailadressen van de doelgroepen opzoekt en een link legt naar het document.

Ik had misschien beter gevraagd dat de reacties via dit forum verliepen maar dan moet iedereen zich eerst registreren.

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door buckfast_beekeeper » wo 20 dec 2006, 10:27

Hallo Marc,

Zoals Hans reeds aanhaalt, komt de klimaatverschuiving enkele malen ter sprake. Maar net zoals Hans stel ik me de vraag, wat in het zuiden van Frankrijk of zuid Italië? Is het ook niet zo dat jonge volken met jonge moeren langer door broeden? Waarom overleven zij dan wel?
Het klimaat kan er mee te maken hebben. Maar wat we nu meemaken is dit misschien een normaal verschijnsel. We hebben het meestal over gestandaardiseerde waarnemingen over een periode van 300 jaar en minder. Wat is 300 jaar in het bestaan van de aarde? Hebben we niet meerdere ijstijden gehad? Waarom werden deze ijstijden omgebogen? Opwarming van de aarde? Waarschijnlijk wel. Waarom werd de eerste opwarming van de aarde omgebogen in een 2de ijstijd? Hier bestaan een hoop theorieën over maar deze zijn absoluut niet meer te toetsen op hun correctheid. Ik wil hier absoluut niet zeggen dat we ons milieu geen geweld aandoen. Ik denk dat er geen enkele generatie zo slecht was voor het milieu. Daar echter alle schuld op steken vind ik wel net wat te ver gaan.

In 1963 werd de elfstedentocht gereden. Het was 22 jaar wachten op een volgende editie. In 1985 en 1986 was het 2 jaar na elkaar mogelijk. Weet je nog dat ze toen begonnen te spreken dat de aarde misschien aan het afkoelen was en we richting een nieuwe ijstijd gingen? 2 of 3 razend koude winters en slechte zomers na elkaar en iedereen is de opwarming alweer vergeten.

Iedereen sensibiliseren om insecten vriendelijke planten te plaatsen is natuurlijk altijd meegenomen. Nog te dikwijls worden verkeerde bomen op verkeerde plaatsen geplant. Neem nu de dorpskern hier 1km vandaan. Daar werden eiken geplant naast de baan. Ik vind dit een boom die in een bos thuis hoort. Waarom was het niet mogelijk om verschillende soorten linde te plaatsen? Op dat punt kan volgens mij nog veel ten goede veranderen. Ook het tijdstip van snoeien kan op veel plaatsen een stuk beter. Ik heb nog geweten dat ze de Mahonia kwamen snoeien de week voor de bloei :cry: Ook daar kan veel veranderen en het kost vooral niks meer om het op een ander tijdstip te doen.

Het is in alle geval een te waarderen poging om een aantal partijen eens te laten nadenken over wat zij voor de insecten kunnen betekenen.

@ Bertus: Weer een prachtige aquarel.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten