Schuldig / niet schuldig !?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Piet Jager
Contacteer:

Re: Schuldig / niet schuldig !?

Bericht door Piet Jager »

Kreydt schrijft:

"Ook ik heb de link gelegd, zoals Piet!, met het inwinteren op suiker van de Lidl. De producent verzekert dat er GEEN reststoffen overblijven in de consumeerbare suiker. Wel in de melasse. In hoever dit betrouwbaar is, kan alleen door een betrouwbaar labo vast gesteld worden"
Melasse of molasse is een stroopachtig bijproduct van de productie van suiker uit suikerriet of suikerbieten. Tot aan de zestiende eeuw werd het beschouwd als rommel en gooide men het weg. Molasse bevat ongeveer 50% suiker, maar is door de aanwezigheid van sommige andere stoffen in onbewerkte toestand voor mensen ongenietbaar. Melasse vindt wel toepassingen als veevoer.

Wat is de basis of de samenstelling van invertsuiker, die kant en klaar in jerry-cans en/of emmers wordt aangeleverd? Is dat soms ook melasse, die als een goedkope toepassing in veevoer (bijensuiker) wordt aangewend?

!Piet
kreydt
Contacteer:

Bericht door kreydt »

Hoe suiker enof bijproducten worden gefabriceerd weet ik niet. Het begrip melasse komt van de man die ik bij CSM-suiker, aan de telefoon kreeg. Maar omdat hij speciaal de nadruk legde op " consumeerbaar", zal het inderdaad gaan over veevoeder. (veronderstel ik toch)

Mijn vrouw zegt dat melasse, die bruine stroop is die op pannekoeken wordt gedaan om een extra smaakje te krijgen.

kg
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Twee soorten suikerstroop, twee onmisbare smaken

Suiker Unie maakt twee suikerstropen: de gewone suikerstroop en Melado®.

Suikerstroop is een mengsel van suiker, invertsuiker en gezuiverde melasse. Melasse is de stroperige vloeistof die achterblijft bij de verwerking van suikerbiet tot suiker. Het is een dikke, bruine, zoete stroop met een karakteristieke smaak.

Suikerstroop wordt onder meer gebruikt bij de productie van stroopwafels en hoestsiropen.

Melado® heeft een hoger gehalte aan melasse. Hierdoor is deze suikerstroop donkerder van kleur en sterker van smaak. Deze smaak is niet puur zoet maar eerder zoet-zout te noemen.

Melado® gaat onder meer in drop en ketjap. Daarnaast is Melado® een natuurlijke kleurstof in bijvoorbeeld (rogge)brood.

!Piet
Plaats reactie