Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » wo 27 dec 2006, 13:41

Nu zijn de bijen verdwenen, dus de vergelijking gaat niet op
Het blijft hetzelfde verhaal Jan, het gaat in beide gevallen over verzwakte bijen die vatbaar zijn geworden voor een of andere factor. Of het nu in een vroeg stadium gebeurt (najaar) wanneer de bijen nog bij machte zijn om zelf buiten de kasten te gaan sterven of in putje winter wanneer ze op de bodem vallen.
De voorjaarssterfte zal wellicht meer te maken hebben met Nosema door storing van winterrust, natte kasten enz. waar de najaarssterfte misschien meer haar oorzaak vindt in andere virussen of misschien pesticiden o.i.d. maar het afweersysteem van de bij zal altijd een belangrijke rol hierin blijven spelen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Hans van der Post. » wo 27 dec 2006, 14:14

Beste Marc als ik op het forum schrijf doe ik dat op persoonlijke titel!! Dit doen alle redactieleden. Het enige wat wij doen is het forum bijenhouden.nl in de lucht houden en onwelvoeglijkheden die op het forum komen te staan door de schrijver zelf te laten weghalen.

Verder raadpleeg ik geen andere forumredactieleden over mijn tekst.

Goed dat je zoveel reacties hebt gekregen om drachtgebieden volgens jou teksten te laten uitbreiden.

Waarschijnlijk leest je mijn tekst niet goed. Zowel in Oegstgeest als Zoetermeer heb ik aan de wieg gestaan van de drachtplanten aanplant.
Besef wel dat bomen en struiken pas na jaren (20>>) tot nectar en stuifmeel productie komen. Heb het hier niet over de rode -witte sneeuwbes.
Hans

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » wo 27 dec 2006, 15:15

Hans, heel wat imkers hebben er al vele jaren kunnen voor zorgen dat de dracht op peil bleef in hun omgeving. Het is ook onze taak.
Die aanplantingen gebeurden allemaal met streekeigen bomen zoals wilgen, lijsterbessen, linden enz. Ze werpen nu hun vruchten af en zijn goed voor de opbouw (voorjaar) of de opbrengst (zomer) van onze volken. Het is niet het verhaal van Oegstgeest of Zoetermeer alleen, op veel plaatsen gebeurde het zo.
Wat niet werd aangeplant zijn laatbloeiers (aug-sept-okt) en daar is nu een belangrijk tekort aan !
Voor linden en andere hardhoutbomen geef ik je gelijk dat je op een wat langere termijn moet rekenen om resultaat te zien. Wat onze Euodia's betreft werden er hier vorig jaar een aantal van aangeplant die dit najaar al volop in de bloem stonden en bevlogen werden. En het hoeven natuurlijk niet allemaal bomen te zijn, ook bezaaide gronden met één- of tweejarige bijenplanten zien we nog veel te weinig.
Hans, maak voor jezelf eens de studie van bv. Oegstgeest en loop de lanen en plantsoenen af en noteer eens welke boom/plant nog van nut is voor onze bijen in aug-sept-okt, je gaat verschieten.
Gelukkig zijn er nog de villatuintjes die met hun borderplanten voor wat redding zorgen, maar voldoende is dit op de meeste plaatsen niet.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 27 dec 2006, 18:23

Klopt, maar toen gingen de volken dood en lagen de bijen onder in de kast, je kon dan een monster onderzoeken op nosema.
Nu zijn de bijen verdwenen, dus de vergelijking gaat niet op.
Ik wist dit niet. Ik meende dat verdwijnziekte ook al veel eerder voorkwamen. Ik heb Joustra er nog even op nageslagen. Hij schrijft over Mei-ziekte, die ook tot bijenverdwijningen lijdt, maar veel later in het jaar. Opmerklijk is dat hij het ook heeft over de schrompelvleugel-ziekte wat te wijten is aan te snel afgekoeld broed. Ik denk dat dit toch DWV moet zijn. Joustra schreef dit al in 1934.

jp

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door maartenkleijne » wo 27 dec 2006, 18:25

Vroeger werden de bijen vanaf begin augustus -voorzover ze niet naar de heide gingen- winterklaar gemaakt. De 'winterbijen' werden in augustus geboren. Er was verder ook niks meer te halen
Nu blijven de bijen tot en met oktober volop vliegen.
Vroeger bedsteedden veel aandacht aan de vroege voorjaarsdracht voor een sterke volksontwikkeling richting de vroeg productiedrachten.
De komende 20 jaar moet vooral gaan over beter najaarsdrachten (vooral stuifmeel) dat heeft Marc mooi neergezet.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Piet Jager » wo 27 dec 2006, 19:48

Maarten schrijft:

De komende 20 jaar moet vooral gaan over beter najaarsdrachten (vooral stuifmeel) dat heeft Marc mooi neergezet.
Zelf denk ik dat we hierin een GROTE denkfout maken. Juist als er veel meer stuifmeel in het najaar is te halen, gaan onze overproductieve moeren/volken ook meer broed aanzetten en dat moeten we juist zien te voorkomen!!!

Door het aanzetten van meer broed in het najaar, krijgen we tevens een opleving van allerlei ziekten, die sterker om zich heen zullen grijpen naar mate het stuifmeel minderwaardig is en de temperatuur en vochtigheigsgraad aan grote schommelingen onderhevig is, waardoor de broedzorg een zware aanslag zal plegen op het volk als geheel. De eiwit- en vetreserves voor het op peil houden van hun weerstand, worden te zeer aangesproken en niet tijdig meer opgebouwd.

!Piet

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door maartenkleijne » wo 27 dec 2006, 20:07

Dat zou ook kunnen Piet, maar ik houd het toch op 'meer stuifmeel nodig'.
De enige massadracht hier in de buurt in september is b.v. symphoricarpus, en daar halen ze bijna alleen nectar.
Volgens mij broeden ze nu tot minstens eind oktober door.
Was het niet zo dat broedaanzet wordt veroorzaaakt door nectar in de kast, en broedverzorging vraagt dan om stuifmeel? Nectar is er in het najaar steeds meer met al die groene nieuwbouwwijken, maar stuifmeel?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Hans van der Post. » wo 27 dec 2006, 20:09

Marc ik door Oegstgeest lopen om eens uit te vinden wat er zoal bloeit??:D
Weet ik al[;)]
Verder zou ik zeggen doe je best.
Hans

J.L.Trip
Berichten: 69
Lid geworden op: do 30 okt 2003, 10:28
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door J.L.Trip » wo 27 dec 2006, 21:13

Het blijft hetzelfde verhaal Jan, het gaat in beide gevallen over verzwakte bijen die vatbaar zijn geworden voor een of andere factor. Of het nu in een vroeg stadium gebeurt (najaar) wanneer de bijen nog bij machte zijn om zelf buiten de kasten te gaan sterven of in putje winter wanneer ze op de bodem vallen.
Inderdaad, de bijen zijn dood. Tot zover zijn we het eens.
Zoals reeds eerder door mij vermeld had ik dit voorjaar 58 van de 70 volken dood.
In mijn 37 jarige imker bestaan denk ik een beetje kijk te hebben op het houden van bijen, ook wat "normale" wintersterfte betreft, in dit geval 4, de rest, 54 volken, was aan verdwijning ten onder gegaan.
Een groot gedeelte van de volken stond augustus 2005 op die 13 ha bloeiende braak legging. Vertel mij niet dat op de Betuwse klei met een voldoende hoge grondwaterstand geen goed stuifmeel geproduceerd zou worden.
Zoals reeds eerder gemeld was er zoveel stuifmeel gehaald, dat ik bang was dat de wintersuiker er niet bij zou kunnen.
Deze zelfde stuifmeel trof ik aan bij het opruimen van de raten (800) met voer en stuifmeel, perfect verzegeld allemaal.
Als dit verdwijn probleem van alle tijd is, vraag ik mij af, waarom we, zoals Maarten schreef, tijdens de "Nosema jaren" begin 1970, volken verloren door compleet vervuilde kasten, terwijl nu de raten en kasten op het oog schoon zijn .
Dit laatste geloofde ik niet en heb alles ontsmet alvorens er een nieuw volk in te doen.
Nogmaals wijs ik op de vertaling van het stuk dat is geplaatst in de nieuwsbrief nr.12 pag.IV van VCI. http://www.verenigingvancarnicaimkers.nl
Het is uit ADIZ september 2004 pag. 7.
Er hoort nog een link bij naar een lab in Engeland.
http://www.socgenmicrobiol.org.uk/JGVDi ... 6765ft.htm

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » wo 27 dec 2006, 22:01

Piet je zegt :
Zelf denk ik dat we hierin een GROTE denkfout maken. Juist als er veel meer stuifmeel in het najaar is te halen, gaan onze overproductieve moeren/volken ook meer broed aanzetten en dat moeten we juist zien te voorkomen!!!
Piet ik denk dat je zelf een denkfout maakt, je keert de zaken namelijk om, we zitten nu al met grotere en latere broednesten en proberen het stuifmeelaanbod op peil te krijgen, niet andersom.

Hans, ik ga bij jou niet meer langer aandringen, Maarten stelde reeds de logische vraag op je reactie. Je kent je dracht daar blijkbaar met je ogen dicht, dan mag een antwoord geen probleem zijn. We zouden graag willen weten welke wondere planten Oegstgeest in zijn lanen en plantsoenen staan heeft die bloeien in de maanden september en oktober...dan kunnen we die drachten aan iedereen aanraden op het forum.

Jan, een groot tegenvaller dus dit jaar. Bij jou moeten duidelijk aanwijsbare elementen zitten die dit teweeg brengen. Het is moeilijk eenieders situatie apart te bekijken als je niet genoeg gegevens krijgt.
Reis je voor honingopbrengst naar die 13 Ha of staan die bij huis en mogen de bijen alles houden ?
Welk stuifmeel halen ze nog binnen na augustus ?
Sta je nog op late drachten, eventueel in serres ?
Welke varroabehandelingen voer je uit ?
Hoeveel bijenvolken staan er bij jou in de buurt (straal 2 km).
Welke kasten gebruik je ?
Je spreekt van 58 'verdwenen' volken met schone raten die je aantreft in het voorjaar, doe je geen najaarscontrole ? want volgens mij verdwenen de meesten toen reeds en heeft het volgens mij daarom ook niets met Nosema te maken.
Het is veel te ingewikkeld voor iemand anders om de bepalende factoren aan te wijzen, het begint allemaal met een goede kennis van je drachtgebied, je moet je methodes eraan aanpassen, eventueel het aantal volken, je behandelingen enz.
Ik zou jou dezelfde vraag willen stellen die gesteld werd aan Hans, wat zijn je grote september en oktober stuifmeeldrachten ?

Ik heb de nieuwsbrief waarnaar je refereert ook eens gelezen. Men komt er ook niet tot een oplossing en zegt dat van het vele factoren afhangt. Eén lijntje citeer ik :
Maar ook factoren als pesticide of verkeerde voeding kunnen bepaalde symptomen aansturen.
Niets nieuws dus.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten