Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door maartenkleijne » do 28 dec 2006, 16:46

"Tussen de vele waargenomen gierzwaluwen zullen er uiteraaard ook velen behoord hebben tot de doortrek van elders en dus niet tot de eigen broedvogels."
Dat is zeker zo Piet: er waren ook veel vale gierzwaluwen bij, uit het Middellandse zee gebied, nog nooit vertoond in ons land.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Gerard van Gastel » do 28 dec 2006, 16:57

Marc,
"De imker is een éénzaat die dikwijls vastgeroest zit in zijn eigen werkwijze en het steeds zelf beter weet omdat hij het al jaren zo doet. Hij ontvangt graag complimentjes maar aanpassingen of kritiek daar heeft hij het moeilijk mee."


Het klinkt alsof het uit een horoscoop komt.
of komt dit uit een woordenboek?
Of spreek je uit ervaring?

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door heidecap » do 28 dec 2006, 21:56

Goedenavond, Marc, ik heb met veel belangstelling jouw bijdrage gelezen.
Je zou wel eens heel veel gelijk kunnen hebben met je betoog. In ieder geval klinkt het beschikbaar zijn van goede stuifmeeldracht laat in het najaar zeer aannemelijk. Ook in de opsomming van jouw laatste bijdrage :

Wat goed verzorgen is ?
- de volken niet extra verzwakken door hen nog meer stuifmeel te ontnemen (te veel afleggers maken)
- probeer in onze landjes niet aan stuifmeelwinning te doen
- behandel je volken tegen varroa zoals het hoort (zomer, herfst, eventueel nog winter)
- beplant je stand al zelf met laatbloeiers (je kan je eigen stuifmeel peil al verhogen)
- geef je kasten een zonnige plaats (de kasten drogen beter op)
- overwinter volken in kasten aangepast aan hun grootte (zodat er niet teveel lege ruimte ontstaat rondom de tros)
- winter de volken op gepaste wijze in (voldoende en niet te vroeg)
- probeer te werken met kasten waarin het vocht beperkt blijft (virussen en schimmels houden ervan)
- ...


kan ik mij goed vinden.

Bedankt voor de bijdrages!


Nog even een opmerking richting Piet :

Piet, als ik lees wat jij hieboven schrijft

Alles onder de hemel heeft een bestemde tijd, zegt de Prediker. In navolging daarvan zou ik kunnen zeggen: 'Er is een bestemde tijd van broedzorg en er is een bestemde tijd om verre te zijn van broedzorg. Er is een bestemde tijd van stuifmeel verzamelen en een bestemde tijd om verre te zijn van stuifmeel verzamelen'

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Piet Jager » do 28 dec 2006, 22:43

Thomas,

Alle verandering behoeft nog geen verbetering te zijn.
Het gaat niet om verandering, maar juist om een verbetering.
Maar dan wel in de lijn van een zo natuurlijk mogelijke ontwikkeling van het volk, welke parallel loopt met de bijenklok en de tijd van het jaar. (Marc: "Als een huis op tijd is afgebouwd, laat je toch ook niet nog een nieuwe lading stenen komen?")

!Piet

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » vr 29 dec 2006, 09:10

Dag Piet, iedereen beseft dat de warme najaren niet eenmalig zullen zijn maar een blijvende tendens. Het is ook niet de laatste jaren bezig maar doet er waarschijnlijk al 10-tallen jaren over.
De sneeuwkap van Groenland die volledig afsmelt, doet dat niet na één of enkele warmere zomers of najaren. Warmere najaren dat is de 'verandering' waar wij en onze bijen nu mee zitten.
De 'bijenklok' past zich aan, de volken broeden langer door, vormen later winterbijen maar de broodnodige grondstoffen voor een evenwichtige voeding vinden ze nu echter niet (voldoende) daarvoor, en daar moet 'verbetering' in komen.
Een bijenvolk vandaag vergelijken met een afgebouwd huis lijkt me niet realistisch. Ik zie het meer als een slecht gebouwd huis dat scheuren en kieren gaat vertonen en ook kan instorten.

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door lamheuv » vr 29 dec 2006, 12:55

[quote="Piet Jager"]

Alles onder de hemel heeft een bestemde tijd, zegt de Prediker. In navolging daarvan zou ik kunnen zeggen: 'Er is een bestemde tijd van broedzorg en er is een bestemde tijd om verre te zijn van broedzorg. Er is een bestemde tijd van stuifmeel verzamelen en een bestemde tijd om verre te zijn van stuifmeel verzamelen'

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door marc » vr 29 dec 2006, 18:39

Men moet in de natuur leven.
Leren begrijpen wat er om je heen gebeurt. Observeren er naar handelen. Niet voor de bijen denken, maar vanuit de bijen denken.
Er naar streven om zo harmonieus mogelijk met de bijen en hun omgeving om te gaan. Zorgen dat harmonieuze volken de winter ingaan.
Volkomen mee eens.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door Oude Essink » vr 29 dec 2006, 19:00

Thomas,
dan wil ik je vragen om nog eens onder ogen te zien dat imkeren in 2006/2007 iets anders is dan in 1950. De wereld is veranderd, het klimaat is veranderd, het imkeren is veranderd. Dit in de breedste zin van des woords. stilstaan is achteruitgaan!
http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudee ... trapis.jpg
Die uitspraak van jou heb ik al eens eerder gehoord en schakel ze onder de lege losse flodders; nimmer maakte ik in de imkerij meer ellende mee dan uitgerekend sinds de laatste 10 jaar het z.g. "moderne imkeren" het oude ambacht probeert weg te honen.
Zie hiernaast nog eens "Electrapis" (De Barnsteenbij) uit de Oostzee, 35 miljoen jaren geleden, verzamelde zij al stuifmeel op haar achterpoten, in het toen subtropisch klimaat. Dat klimaat ging over in de IJstijden, en deze weer in ons Zeeklimaat. En zie de bij paste zich aan en leefde voort. Pas de laatste paar duizend jaar zijn imkers zich ermee gaan bemoeien; pas sinds plm. 1850 na Chr. ontstond het "onnatuurlijke" gesleep met rassen en vervolgens door de "moderne aanpak" het gesleutel aan genen.
Is het er beter op geworden sinds 35 miljoen jaar geleden of sinds 1850? of sinds 1950? Ik zie met spanning uit naar de zegeningen van wat jij het "veranderde imkeren" van 2006/2007 noemt.


]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oude ... pollen.jpg
Bezorg ze een voorspoedig 2007; geef ze pollen.




Hennie oes

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door heidecap » vr 29 dec 2006, 20:59

Hennie, jij mag dan wel met losse flodders gaan schieten en preken voor het volledig met rust laten van de bijen van 1 oktober tot 1 april.

Toch vind ik het beschamend dat iemand die schermt met ervaring zoals jij een zwerm met uitgebouwde raten doodleuk in de eigen tuin laat verhongeren. Elke beginneling zou het beter kunnen.
En niet een varroa-winterbehandeling toepassen is ook niet meer van deze tijd.

Ik zou zeggen doe lekker wat jezelf goeddunkt, maar laat ook wat ruimte voor mensen die wel met de tijd meegaan ...


Thomas

A.Rodenburg
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 13:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte - stuifmeelgebrek

Bericht door A.Rodenburg » vr 29 dec 2006, 21:45

Beste Hennie';
Ik ben het roerend met je eens!!
Als de mens (imker )in de natuur, probeert de natuur te verbeteren zal dat op een mislukking uitlopen.
Ik zou willen dat er meer mensen zouden luisteren wat jij en Piet Jager en nog anderen te zeggen hebben. Met vriendelijke groet,
Aro

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten