najaarstuifmeeldracht

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door marc » za 30 dec 2006, 11:21

We hebben het hier nu over 2 randdrachten (voorjaar/najaar) waarvan de klimop misschien samen met de vele groenbemesters iets te laat komt. Maar toch een belangrijke streekeigen plant die dringend opgewaardeerd moet worden.
In de vergelijking wilg-klimop zit er dus blijkbaar niet veel verschil. Hoe zit het als we bv. vergelijken met de linde, een zomerdracht waar de winterbijen vroeger van profiteerden ?

gderoeck
Berichten: 12
Lid geworden op: di 26 nov 2002, 09:14
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door gderoeck » za 30 dec 2006, 22:24

marc schreef:
In de vergelijking wilg-klimop zit er dus blijkbaar niet veel verschil. Hoe zit het als we bv. vergelijken met de linde, een zomerdracht waar de winterbijen vroeger van profiteerden ?
Of misschien wel, Marc. Het gehalte aan eiwitten is één ding, de samenstelling ervan een ander. Ik wil er overigens op wijzen dat de verschillende variëteiten van deze bomen ook verschillende opbrengsten geven, even goed voor nectar als voor stuifmeel, althans volgens de literatuur.
Hoe waardevol het stuifmeel van de verschillende lindesoorten is, heb ik niet kunnen terugvinden, wel voor tamme kastanje. Die heeft een stikstofgehalte van 4,27% volgens Anna Maurizio en dat is veel.
Overigens wil ik aan de lijst van late stuifmeeldrachten die Maarten al gaf de vaste planten Gulden roede en Helenium toevoegen alsmede de struik Aralia.
Hier in België is het ook niet zo dat klimop te laat bloeit.

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door Ati » zo 31 dec 2006, 18:49

Ha Guldenroede, dat is een heemplant (ik probeer daar nog steeds een lijst van aan te leggen).
Nou maar hopen dat echte guldenroede (Solidago virgaurea)net zo veel waarde heeft als de Canadensis die je overal in tuinen ziet.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door marc » do 04 jan 2007, 09:42

De heide, een prachtige stuifmeelbron in de kritische maanden aug. sept met uitlopers in oktober, heel geschikt voor wie er vaste standen kortbij heeft staan [;)]

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door A.A. Staals » do 04 jan 2007, 11:26

marc schreef:
De heide, een prachtige stuifmeelbron in de kritische maanden aug. sept met uitlopers in oktober, heel geschikt voor wie er vaste standen kortbij heeft staan [;)]
Hallo Marc
Weet je dat heide echt geen aanrader is om sterke voorjaarsvolken te houden. Aan bijen haal je misschien de helft terug van wat je er heen bracht. Bovendien kun je pas laat gaan bestrijden met alle gevolgen van dien. Ook hebben ze na thuiskomst vaak nog maar een klein broednesten in deze tijd van het jaar breid dat echt niet meer reusachtig uit. Dit geld b.v. ook voor springbalsemien.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 04 jan 2007, 20:01

Ik heb ook een beetje studie gedaan naar eiwitgehaltes in pollen. Er is nauwelijks iets bekend hierover. Er zijn nauwelijks metingen aan gedaan. Dit onderzoek is ook heel erg duur. Opmerkingen over 'goed of slecht' stuifmeel moeten dus met een korreltje zout worden genomen! Vooralsnog zijn er geen aanwijzingen dat bijen kunnen bepalen wat goed stuifmel is. Bijen zouden kunnen afgaan op smaak, textuur of kleur. Maar ook dit is de vraag. Waar bijen vooral door worden getriggerd is de hoeveelheid! Veel stuifmeel per plant zoekt een bij (ook nectar), maar ook veel bloemen of planten per vierkante meter. Ik waardeer je enorme plantenkennis Maarten, maar nu viel je even door de mand.....[;)]

jp

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door Dirk Blanken » do 04 jan 2007, 20:03

Ik ben het duidelijk niet met je eens.
De hollandse manier om de heide te benutten is door er heen te gaan met een broedkamer en een lage HK.
Als er dan werkelijk goed heide honing te halen valt dan blijft er geen ruimte over voor broed en stuifmeel.
Nogal logisch dat je dan slecht uitwinterd.
Je moet met grote sterke volken naar de heide gaan en alleen als kondities goed zijn dwz voldoende neerslag ervoor.
Die volken staan op 2 broedkamers met een lage HK maar met een BK met oude raten kan het ook, maar voor raathoning beter een lage HK
Als het weer goed is geweest tijdens de dracht dan garandeer ik je dat je meer dan 40 pond oogst, dan moet je veel kantramen in de bovenste BK slingeren en heb je onderin en gedeeltelijk boven nog een aanzienlijk broednest.
Natuurlijk sneuvelen er op de heide veel haalbijen door de vele spinnenwebben, maar die hebben hun werk gedaan en zijn anders ook na een paar weken kassiwijlen.

Broeder Adam haalde met zijn Dadantkasten grote oogsten op de heide met grote volken.
Hij gaf zijn volken in het voorjaar jonge koninginnen zodat de volken tot aan de heide geen broedstop hadden, dan waren ze sterk vlak voor de heidedracht.

Persoonlijk heb ik nooit iets gemerkt van zwakke heidevolken in het voorjaar.
Wel winterde ik ze in met een extra lage HK wat ik altijd doe na een late dracht,omdat je dan zo snel mogelijk moet invoeren.
Beneden zijn dan in het voorjaar wat meer raten klaar voor de stoomwassmelter, een grote bak met een paar behangstoomapparaten maar dat heb ik er voor over.
Wat betreft kondens een volk moet in zijn kast passen, een groot volk heeft geen last van de kondens.

Ik heb een paar keer een demonstratiekast overwinterd zittend op 1 Dadantraam, ze maakten meer lawaai dan alle andere volken samen.
Wat overbleef was een dikke laag dode bijen en een dm2 bijen + koningin.
En verwonderlijk ze bouwden weer op.
Waarom denk je dat ze zo'n lawaai maakten, natuurlijk om te verwarmen en de veel te hoge vochtigheid(kondens)de baas te kunnen.

Een groot volk hoor je heel zachtjes brommen in elke goede kast, dat zegt dat ze de situatie aankunnen, natuurlijk onstaat in deze kast ook kondens, maar als de kast iets voorover staat en bovenop voldoende isolatie aanwezig is dan overwinterd het volk optimaal,zeker als er ook nog eens een open gaasbodem anwezig is
Ook in een groot volk kan overmatig kondens ontstaan in het voorjaar als ze besluiten flink te gaan broeden, maar ik heb nog nooit schadelijke gevolgen daarvan gezien, behalve een enkele beschimmelde raat.

Ik weet zeker dat heel veel imkers juist die met veel volken hier net zo overdenken.

Marc is heel ambitieus dat waardeer ik maar ik denk dat hij zijn energie beter in andere zaken kan steken of hij moet kasten willen gaan uitvinden voor kleine volkjes.
Volgens mij zijn die er al, Miniplus is daar een geschikte kast voor.

Daarin kan je extra koninginnen probleemloos overwinteren, bevruchtingsstation Ameland doet het al heel lang zo.

Verder vind ik in het algemeen dat als je iets vind/beweert op het forum dan moet je het onderbouwen en niet alleen draperen wat je ervan vindt,dat maakt de discussie veel zinvoller, en veel meer mensen haken dan aan.

Dirk






A.A. Staals schreef:
marc schreef:
De heide, een prachtige stuifmeelbron in de kritische maanden aug. sept met uitlopers in oktober, heel geschikt voor wie er vaste standen kortbij heeft staan [;)]
Hallo Marc
Weet je dat heide echt geen aanrader is om sterke voorjaarsvolken te houden. Aan bijen haal je misschien de helft terug van wat je er heen bracht. Bovendien kun je pas laat gaan bestrijden met alle gevolgen van dien. Ook hebben ze na thuiskomst vaak nog maar een klein broednesten in deze tijd van het jaar breid dat echt niet meer reusachtig uit. Dit geld b.v. ook voor springbalsemien.
dertiende

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 04 jan 2007, 20:20

Anna Maurizio vermeldt in 'Das Trachtpflanzenbuch' een stikstofgehalte van 4,5% voor klimop en 4% voor de wilg. Je moet die cijfers met een kleine 6 vermenigvuldigen om tot het eiwitgehalte te komen. Dat ziet er helemaal niet slecht uit. Uiteraard moet je dan nog zien welke aminozuren er in die eiwitten zitten, maar dat vind ik nergens vermeld.
Beste Ghislan,
kan jij meer over het eerste boek vertellen?? Wat staat er allemaal in en waar komt het vandaan. Nog verkijgbaar??

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door marc » do 04 jan 2007, 21:12

Dit is een item voor najaarsbloeiers en ik merkte daarbij de heide als stuifmeelleverancier op die midden in de kritische periode valt, ik sprak over de plant niet over het al dan niet reizen naar de heide.

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: najaarstuifmeeldracht

Bericht door Ria van den Berg » vr 05 jan 2007, 04:26

Ati schreef:
Ha Guldenroede, dat is een heemplant (ik probeer daar nog steeds een lijst van aan te leggen).
Nou maar hopen dat echte guldenroede (Solidago virgaurea)net zo veel waarde heeft als de Canadensis die je overal in tuinen ziet.
In Ontario is er echt een guldenroede (honing)dracht, hier in het noordwesten van Alberta komt ook guldenroede voor, maar ik heb er nog nooit een bij op gezien. Misschien is het niet alleen de soort, maar ook de grondsoort of de concurrentie van andere drachten.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten